Salarizarea conform Legii nr. 296/2023 din 26 octombrie 2023 privid unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a Romaniei pe ternen lung.
Suntem o societate comercială cu Asociat Unic Consiliul Local Pucioasa, deci cu capital integral de stat.
Având învedere următoarele prevederi ale Legii 296/2023:
1.
„ART. XIV (1) Conducătorii instituţiilor şi autorităţilor publice prevăzute la art. XIII lit. a) au obligaţia de a pune în aplicare prevederile prezentei legi până cel târziu la data de 31 decembrie 2023, în afară de cazurile în care nu sunt prevăzute alte termene speciale pentru diferitele categorii de măsuri specifice aprobate prin prezenta lege.
(2) Conducătorii instituţiilor şi autorităţilor publice prevăzute la art. XIII lit. a), după caz, au obligaţia de a mandata reprezentanţii legali ai acestora în adunările generale ale acţionarilor/consiliile de administraţie, după caz, ale operatorilor economici care funcţionează sub autoritatea/coordonarea/subordonarea acestora, în termen de cel mult 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, pentru a aproba măsurile specifice care sunt necesare pentru aplicarea prevederilor prezentei legi. Măsurile specifice rezultate din aplicarea prevederilor prezentei legi trebuie puse în aplicare de către organele de conducere executivă ale operatorilor economici, până cel târziu la data de 31 decembrie 2023, cu excepţia situaţiilor în care pentru anumite categorii specifice de măsuri nu se prevăd alte termene. Organele de conducere executivă ale operatorilor economici răspund potrivit legii de aplicarea prevederilor prezentei legi.”
Întrebare 1: Ce se intelege prin „... răspund potrivit legii ....”. Care Lege? Legea 296/2023 nu are sancţiuni în acest sens.
2.
„ ART. XXXIII Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 14 decembrie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
5. La articolul 37, alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:
"(2) Remuneraţia membrilor neexecutivi ai consiliului de administraţie sau ai consiliului de supraveghere este formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară. Indemnizaţia fixă lunară nu poate depăşi de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii...
ART. XXXV Conducătorii autorităţilor publice centrale/judeţene şi locale la care statul român sau, după caz, unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici sau majoritari la companiile naţionale/societăţile naţionale/societăţile, respectiv au în coordonare/subordonare/autoritate regii autonome au obligaţia de a împuternici reprezentanţii legali ai acestora în adunarea generală a acţionarilor sau consiliile de administraţie, după caz, pentru a lua măsurile legale ce se impun în vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor art. XXXI, XXXII, XXXIII şi XXXIV. Măsurile dispuse de reprezentanţii legali în adunările generale ale acţionarilor sau, după caz, ale consiliilor de administraţie sunt obligatorii pentru membrii executivi/neexecutivi ai consiliilor de administraţie.
ART. XXXVI (1) Membrii neexecutivi şi executivi din consiliile de administraţie ale operatorilor economici ale căror remuneraţii aflate în plată la data intrării în vigoare a prezentei legi depăşesc limitele prevăzute la art. XXXIII au obligaţia renegocierii clauzelor contractuale în noile condiţii şi încheierii de acte adiţionale la contractele de mandat pentru încadrarea remuneraţiilor în limitele prevăzute de lege.
(2) În situaţia în care părţile nu se înţeleg, autorităţile publice tutelare/consiliul de administraţie, după caz, au/are posibilitatea revocării din funcţie a acestora, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(3) Pentru membrii executivi şi neexecutivi din consiliile de administraţie ale operatorilor economici ale căror remuneraţii aflate în plată la data intrării în vigoare a prezentei legi se încadrează în/sub limitele prevăzute la art. XXXIII, acestea rămân în plată în condiţiile prevăzute în contractele de mandat.”
Întrebare 2: Având în vedere Art. XXXVI alin. 3 de mai sus, dacă remuneraţia fixă este la data intrării în vigoare a legii sub nivelul prevăzut la Art. XXXIII (sub de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar), se poate modifica Contractul de Mandat astfel încât remuneraţia fixă să crească totuşi, dar fără a depăşi de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată???? Sau nu se mai poate modifica remuneraţia fixă pe toată perioada de valabilitate a Contractului de mandat?
3.
„ ART. XXXVII (6) Salariile de bază, plăţile de ore suplimentare, inclusiv sporurile personalului încadrat în cadrul operatorilor economici, nu pot depăşi maximum 80% din nivelul componentei fixe a membrilor executivi ai consiliilor de administraţie sau, după caz, al remuneraţiilor conducătorilor care nu fac parte din consiliile de administraţie.
(10) Conducătorii autorităţilor publice centrale şi locale la care statul român sau, după caz, unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici/majoritari la operatorii economici au obligaţia de a împuternici reprezentanţii legali ai acestora în adunarea generală a acţionarilor/consiliul de administraţie, după caz, pentru a duce la îndeplinire prevederile alin. (1) - (8). Măsurile dispuse de reprezentanţii legali în adunările generale ale acţionarilor sau, după caz, în consiliile de administraţie sunt obligatorii pentru membrii executivi/neexecutivi ai consiliilor de administraţie, inclusiv pentru personalul structurilor din subordine.”
Întrebare 3: Referitor Art. XXXVII alin. 6, între remuneraţia fixă a conducerii executive şi salariul Contabilului este o diferenţă mică, sub 20% (deci peste procentul maxim de 80% din nivelul componentei fixe a membrilor executivi). Asta însemană că ar trebui redus salariul Contabilului.
Dar acesta, în virtutea Art. 41 din Codului Muncii (CAPITOLUL III Modificarea contractului individual de muncă ART. 41 (1) Contractul individual de muncă poate fi modificat numai prin acordul părţilor. (2) Cu titlu de excepţie, modificarea unilaterală a contractului individual de muncă este posibilă numai în cazurile şi în condiţiile prevăzute de prezentul cod. (3) Modificarea contractului individual de muncă se referă la oricare dintre următoarele elemente: a) durata contractului; b) locul muncii; c) felul muncii; d) condiţiile de muncă; e) salariul; f) timpul de muncă şi timpul de odihnă.) refuză categoric încheierea unui Act Adiţional la Contractul Individual de Muncă pentru reducerea salariului. Cum procedez în această situaţie??? Las salariul Contabilului nemodificat??? Sau îl reduc şi acesta va merge în Instanţă unde, având în vedere prevederile Codului Muncii, va câştiga???
Vă mulţumim!
Referitor la Legea nr. 296/2023 din 26 octombrie 2023 privid unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a Romaniei pe ternen lung.
Suntem o societate comercială cu Asociat Unic Consiliul Local Pucioasa.
Prestăm servicii publice (Salubrizare, Iluminat, Dezinsecţie, Dezinfecţie, Deratizare) atribuite direct, conform legislaţiei în vigoare, de către U.A.T. Pucioasa.
Menționăm că în prezent acordăm tichete de masă în valoare de 30 lei/zi, aproximativ 6.930 lei/an/salariat.
La prezenta dată înregistrăm pierdere contabilă nerecuperată. De asemenea, înregistrăm rezerve din facilităţi fiscale peste valoarea pierderii contabile rămase de recuperat din anii precedenţi, iar profitul net înregistrat în anul 2023 până în prezent, acoperă şi pierderea contabilă din cont 117.
Referitor la tichetele de masă, Art. XL, alin (1) al Legii 296/2023 nu face referire expresă la pierderile contabile, așa cum face Art. XLI, ali. (1), în cazul premiilor, primelor, bonusurilor şi altor drepturi de natură salarială similare.
Nu se înțelege exact din textul legii dacă valoarea anuală a tichetelor de masă se calculează de la 1 noiembrie 2023 sau, cum ar fi logic, de la 1 ianuarie 2024 pentru a avea în vedere un an calendaristic întreg.
Din Art. XIV, alin (2) noi înțelegem că organele de conducere executive ale operatatorilor economici au termen 31.12.2023 pentru a pune în aplicare prevederile legii, cu excepţia situaţiilor în care pentru anumite categorii specifice de măsuri nu se prevăd alte termene.
Având în vedere aspectele de mai sus vă rugăm să ne lămuriți cu ce dată se aplică prevederea cu limitarea valorii anuale a tichetelor de masă şi dacă acordarea lor este condiţionată de existenţa sau neexistenţa datoriilor contabile din anii precedenţi.
Va multumim!