Legea nr. 84/ 1998 privind marcile si indicatiile geografice defineste marca ca fiind “orice semn susceptibil de reprezentare grafica, cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si, in special, forma produsului sau a ambalajului sau, culori, combinatii de culori, holograme, semnale sonore, precum si orice combinatie a acestora, cu conditia ca aceste semne sa permita a distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi”.
Desi conform acestei definitii conditiile par a fi rudimentare, adevarul este diferit. Nu orice semn care prezinta caracteristicile sus mentionate pot fi inregistrate ca marca, aceasta implicand o serie de criterii si cerinte, dovada facand si numarul ridicat de marci refuzate la inregistrare.
Fara a intra in detaliile specifice procedurii de inregistrare a marcii sau a explicita totalul conditiilor de admitere la inregistrare, precizez ca una dintre acestea consta si in plata taxelor de inregistrare, publicare si examinare a cererii de marca. Astfel, in functie de teritoriul pentru care doriti sa obtineti drepturi exclusive asupra marcii, inregistrarea acesteia implica costuri variate.
Pentru a înregistra la OSIM ca marcă, o denumire însoţită sau nu de un element figurativ, în conformitate cu Legea 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice, modificată şi completată prin Legea 66/2010, aveţi de parcurs următoarele etape:
- este necesar să completaţi un formular tip - cererea pentru înregistrarea unei Mărci pe cale naţională, pe care îl găsiţi pe site-ul www.osim.ro, fie în rubrica “Formulare / Formulare pentru mărci şi indicaţii geografice”, fie în rubrica “Mărci şi indicaţii geografice / Formulare pentru utilizarea procedurilor de înregistrare, reînnoire, etc. mărci pe plan naţional”. Formularul se completează pe calculator (nu se primeşte completat de mână); acest formular trebuie depus la OSIM, în două exemplare, direct sau prin poştă cu confirmare de primire; formularul se poate trimite şi prin fax sau pe e-mail cu condiţia ca în termen de 30 de zile să fie transmis la sediul OSIM şi formularul original, însoţit de o adresă în care să se precizeze că a fost depusă mai întâi prin fax sau e-mail şi să se menţioneze numărul care a fost primit de la "Biroul de Recepţie Înregistrări C.B.I., D.M.I., MÃRCI" al OSIM;
- dacă marca are o grafică particulară (respectiv o scriere diferită de cea standard sau are un element figurativ (desen) care însoţeşte denumirea) este necesar să ataşaţi o reproducere grafică suficient de clară a mărcii, de dimensiune maxim 8×8 cm, în spaţiul corespunzător de pe formular şi să anexaţi pe o pagină separată încă 5 reproduceri, de aceeaşi dimensiune şi culoare cu cea de pe formular;
- cuantumul taxelor ce trebuie achitate pentru mărci şi indicaţii geografice sunt prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr.41/1998 republicată, privind taxele în domeniul protecţiei proprietăţii industriale şi regimul de utilizare a acestora, publicată în Monitorul Oficial nr. 959 din 29.11.2006 - anexa 4, cu modificările impuse de Legea 66/2010.
- odată cu depunerea cererii va trebui să achitaţi taxa de depunere a acesteia în valoare de 36 lei si taxa de publicare a ei, care are valoarea de 108 lei pentru mărcile alb-negru şi 360 lei pentru mărcile color; dacă depuneţi cererea direct la sediul OSIM, taxele se achită la casieria instituţiei, dacă o trimiteţi prin poştă va trebui să ataşaţi la cerere o copie a ordinului de plată din care să reiasă achitarea taxelor menţionate; CONTUL O.S.I.M. (lei): RO28 TREZ 7035 025X XX01 6031, Trezoreria Sector 3, Bucureşti, str.Cireşului nr.6, sector 3; cod fiscal: 4266081.
ATENŢIE! Neplata acestor taxe odată cu depunerea cererii duce la neacordarea datei de depozit! După acordarea datei de depozit cererile se publică în format electronic, în maxim 7 zile. Data publicării reprezintă data de la care timp de 2 luni pot fi depuse observaţii (pe motive absolute de refuz - art.5 din lege) şi opoziţii (pe motive relative de refuz -art.6 din lege);
- în maxim trei luni de la depunerea cererii de înregistrare de marcă, trebuie achitată taxa pentru examinarea în fond (în caz contrar dosarul urmând a fi radiat pentru neplată taxe); valoarea acestei taxe urmează a fi stabilită în funcţie de felul în care arată marca şi de numărul de clase pentru care se solicită înregistrarea. Clasele menţionate se referă la obiectul de activitate pentru care se solicită protecţia prin marcă şi se găsesc în Clasificarea Internaţională a Mărcilor de la Nice (Nisa) ediţia a - X - a (se găseşte pe site în limba română); în cazul în care nu sunteţi sigur de încadrarea claselor, puteţi trece la rubrica corespunzătoare din formular, descrierea activităţii dvs., urmând să facă clasificarea examinatorii de la Serviciul Examinare Preliminară Mărci, contra unei taxe de 108 lei;
În conformitate cu Ordonanţa menţionată anterior avem următoarele taxe de examinare pentru prima clasă (indiferent care este numărul ei din cele 45):
- pentru mărcile individuale:
marca verbală: 396 lei;
marca combinată/figurativă/tridimensională alb/negru: 504 lei;
marca combinată/figurativă/tridimensională cu culori revendicate: 792 lei.
Pentru fiecare clasă suplimentară se plăteşte suma de 180 lei.
- pentru mărcile colective sau de certificare:
marca verbală: 1404 lei;
marca combinată/figurativă/tridimensională alb/negru: 1620 lei;
marca combinată/figurativă/tridimensională cu culori revendicate: 1980 lei.
Pentru fiecare clasă suplimentară se plăteşte suma de 252 lei.
Pe site-ul nostru, la cap. "Mărci şi Indicaţii Geografice" este pus la punct un “Calculator privind plata taxelor pentru mărci şi indicaţii geografice”.
OSIM examinează în fond o cerere de înregistrare marcă în 6 luni de la publicarea acesteia, cu condiţia achitării taxelor corespunzătoare şi decide admiterea sau respingerea înregistrării mărcii respective.
Cu condiţia achitării unei taxe suplimentare de urgentare, echivalentă cu dublul taxelor de înregistrare şi examinare prevăzute de lege, OSIM examinează şi hotărăşte asupra cererii de marca, în termen de 3 luni de la publicarea acesteia.
În cazul admiterii înregistrării mărcii, aceasta se va publica în Buletinul Oficial de Proprietate Industrială - Secţiunea Mărci, în format electronic şi se înscrie în Registrul Mărcilor urmând să se elibereze certificatul de înregistrare cu condiţia achitării taxei prevăzute de lege în valoare de 180 lei.
Guvernul României a anunţat modalitatea de restituire a taxei auto în cazul contestării acesteia la tribunal.
În baza Ordonanţei de Urgenţă emise de Guvern, cei care contestă în instanţă taxa auto 2012, declarată neconformă cu Articolul 110 al Tratatului de Funcţionare al Uniunii Europene, îşi vor primi banii înapoi în cinci ani calendaristici, prin plata a 20% din cuantumul total pe an, cu tot cu dobânda aferentă, cheltuielile de judecată şi reglarea sumei la nivelul inflaţiei.
În cursul acestui termen, orice procedură de executare silită se suspendă de drept.
Restituirea taxei auto este posibilă doar pentru situaţiile în care taxa plătită era neconformă cu normele Uniunii Europene, anume până în 15 martie 2013.
Cei care au plătit timbrul de mediu după acel moment nu îşi pot primi banii înapoi în baza acestei decizii, deoarece respectiva taxă respectă regulile Uniunii Europene, nemaifiind discriminatorie faţă de o categorie de automobile, cum era formula precedentă.
Totodată, noua taxă nu schimbă în niciun fel modalitatea de plată a timbrului de mediu actual, acesta fiind în continuare în vigoare şi plătibil pentru fiecare automobil care nu a fost achitată taxa auto/timbrul de mediu, aplicabil la prima transcriere a titlului de proprietate după data de 15 martie 2013.
În cazul cetăţenilor care vor avea o decizie juridică favorabilă recuperării taxei auto de la stat, cu plăţile începând din anul curent, aceştia îşi vor recupera banii integral abia în 2019, indiferent de cuantumul taxei.
În momentul în care va începe procedura de recuperare a taxei auto şi cetăţeanul va primi prima tranşă, vehiculul său va fi încadrat în categoria celor care trebuie să achite timbrul de mediu, ceea ce ar putea deveni un impediment la revânzare, noul client al acestuia fiind cel care va trebui să achite respectiva taxă.