Pt. domnul Nucu :
Din pacate eu nu sunt in acest moment in tara si cea care se ocupa efectiv de caz este prietena mea, care nu cred c ar sti sa "puna problema" cum se cuvine.
Am redactat o cerere pe care vreau s-o inregistrez la ei si in care le-am cerut sa se prezinte pt conciliere. Va rog sa mi spuneti ce parere aveti si eventuale sugestii.
Multumesc !
Către,
SC.
Subsemnat calitate de pagubita în cadrul dosarului de daună înregistrat la SC SA, sub numărul RCA/0/08, va aduc la cunostinta urmatoarele:
In conformitate cu prev. art. 998-999 din Codul civil, art.49-50 din Legea 136/1995 si art.26,alin.1 din normele CSA 11/2007 va rog sa luati in calcul cu ocazia reevaluarii valorii motocicletei la data accidentului, respectiv a valorii de nou a acesteia, dotari optionale in valoare totala de 5.086 lei, constand in :
cantitate valoare
SADDLE BAG STAY (suport cutii laterale - set) 1 649.50 lei
SADDLE BAG 30L (cutii laterale - set) 1 820.43 lei
REAR BASE CARRIER (suport top-box) 1 111.67 lei
TOP-BOX 45L 1 600.53 lei
Protectie carenatura/rezervor (Hepco&Becker) 1 852.16 lei
Cric central (Hepco&Becker) 1 852.16 lei
Toba esapament Leo Vince Evo 2 1 1.200 lei
Valoarea dotarilor optionale a fost calculata in baza facturii proforme nr.000105 din data de 16.03.2009, eliberata de SC Inter Motorcycle SRL- reprezentanta oficiala Honda in Romania, si a facturii proforme M113/19.03.2009, eliberata de SC MyMoto SRL, ambele anexate la prezenta cerere.
Astfel, la valoarea de nou de 8.690 euro ( valoare catalog eurotax schwacke, fara dotari optionale), se va adauga suma de 5.086 lei ( 1.412 euro ), rezultand o valoare de nou de 10.102 euro ; la aceasta valoare se aplica cota legala de uzura de 63%, reiesind valoarea legala a motocicletei la data producerii accidentului in suma de 3.737 euro.
Intrucat acest tip de motocicleta este foarte rar la noi in tara, iar valoarea acelor parti din vehicul ramase neavariate, demontabile si valorificabile este foarte mica,( cadrul,carene,suspensii,aparate bord,cadru bord, faruri,semnale,discuri frana, suport picioare,rezervor,scut protectie motor,aparatori maini, capete ghidon, ghidon,oglinzi,parbriz,suport bagaje spate, suport bagaje laterale, cutii bagaje laterale si spate - sunt distruse, vezi proces-verbal constatare daune BCR ) neexistand posibilitatea valorificarii lor, solicit ca aceasta sa reprezinte cel mult 5% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului, iar valoarea despagubirii pentru moto sa fie de 3.550 euro.
Astfel, valoarea despagubirii pentru motocicleta ramasa neachitata este de 1.274 euro. (suma achitata=8.200 lei/2.277 euro la curs BNR din data accidentului).
In caz contrar, doresc sa renunt in totalitate la epava in favoarea SC BCR ASIGURARI SA si solicit plata despagubirii pentru motocicleta in suma de 3.737 euro.
In conformitate cu prev. art. 998-999 din Codul civil, art.49-50 din Legea 136/1995 si art.26,alin.1 din normele CSA 11/2007 va rog sa aprobati despagubirea pentru celelalte bunurile distruse ca urmare a accidentului, in suma de 6.994 lei, reprezentand :
- casca protectie marca Arai, model Astro-R Tatoo red si accesorii, in valoare de 1495 lei ( bon fiscal SC.MOTOR UNU SRL nr. 002383/03.01.2007 si factura fiscala SC.MOTOR UNU SRL nr.453 / 11.09.2007)
- ghete protectie marca Alpinestars Tech 3 , albe, in valoare de 766 lei /213 euro ( factura seria MRZ nr.21 din data de 04.03.2009 eliberata de SC MOTO RACING ZONE SRL)
- geaca textil marca Uvex, model V2, neagra, in valoare de 653 lei ( factura fiscala SC.MOTOR UNU SRL nr.392/21.08.2007)
- pantaloni textil Roleff, negri, in valoare de 273 lei ( factura fiscala SC.MOTOR UNU SRL nr.392/21.08.2007)
- geaca textil marca SPIDI,model H2out tour 5 lady, rosie, in valoare de 1635 lei (factura SC. MOTOR TEAM SRL nr. 232/ 18.03.2009)
- pantaloni textil marca SPIDI,model Vaya,negri, in valoare de 750 lei ( factura SC. MOTOR TEAM SRL nr. 232/ 18.03.2009)
- aparat foto marca Canon, model PowerShot S5IS, in valoare de 1422 lei( factura fiscala SC.EMAG INT SRL serie FDNT nr.0160274/23.12.2007)
Inscrisurile doveditoare sus mentionate sunt anexate in copie la prezenta cerere.
In baza actelor normative enuntate mai sus, solicit despagubiri in suma de 577 lei, constand in pagube materiale suferite in urma accidentului , dupa cum urmeaza :
- cheltuieli de transport Turda-Bucuresti pentru doua persoane in valoare de 350 lei ( factura fiscala SC.MAC MAC SRL nr.459/15.09.2008)
- cheltuieli de transport prilejuite de accident in loc.Turda in valoare de 27 lei ( bon fiscal PF MOLDOVAN RADU nr. 10/15.09.2008 si bon fiscal PF LUNG GHEORGHE nr. 06/15.09.2008 )
- cheltuieli intocmire deviz reparatii moto in valoare de 200lei ( factura fiscala SC.INTERMOTORCYCLE SRL seria IM nr.7002972/29.10.2008).
In legatura cu raspunsul dvs. din data de 17.03.2009, va informez ca:
- “ Despagubirile se stabilesc pe baza conventiei dintre asigurat, persoana pagubita si asigurator ori, în cazul în care nu s-a realizat întelegerea, prin hotarâre judecatoreasca pronuntata în România.”( Legea 136/1995, Art. 54) si in nici un caz numai pe baza “ evaluarii asiguratorului”;
- Art. 8. - Constatarea producerii riscurilor asigurate, evaluarea pagubelor, stabilirea si plata despagubirilor si a sumelor asigurate se efectueaza în conditiile legii, pentru asigurarile obligatorii;
- Art. 49. - Asiguratorul acorda despagubiri pentru prejudiciile de care asiguratii raspund, în baza legii, fata de terte persoane pagubite prin accidente de autovehicule;
- Art. 50. - Despagubirile se acorda pentru sumele pe care asiguratul este obligat sa le plateasca cu titlu de dezdaunare si cheltuieli de judecata persoanelor pagubite prin vatamare corporala sau deces, precum si prin avarierea sau distrugerea de bunuri;
- art. 50, alin 2, din Ordinul 8/2008 precizeaza ca “Prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din vehicul ramase neavariate, demontabile si valorificabile, cuprinsa intre 0,1% si cel mult 25% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului.”;
- Luand in considerare numarul pieselor distruse, valoarea acestora, cat si cea a manoperei ( care este mai mare decat valoarea de nou a motocicletei- vezi deviz reparatii ) reiese in mod neechivoc faptul ca valoarea ramasa trebuie sa se situeze foarte aproape de limita legala inferioara;
- Ori prin evaluarea pe care ati facut-o, consider ca mi-ati prejudiciat interesele, nerespectand in mod voit prev. Legii 136/1995 si ale Ordinului 8/2008, cu privire la constatarea producerii riscurilor asigurate, evaluarea pagubelor, stabilirea si plata despagubirilor si , in consecinta, ma voi adresa organelor judiciare pentru tragerea la raspundere penala a domnului inspector de daune C Al si a sefului Serviciului Daune, D D pentru savarsirea infractiunii de “ abuz in serviciu contra intereselor persoanelor “.
In legatura cu efectuarea constatarii bunurilor distruse in accident, mentionez urmatoarele :
- in cuprinsul cererii de despagubire initiale ce a constituit avizarea de dauna, a fost ceruta si efectuarea constatarii celorlalte bunuri distruse in accident;
- in data de 25.09.2008, cu ocazia constatarii avariilor motocicletei, domnul inspector de dauna F A. a efectuat si constatarea avariilor celorlalte bunuri ( materializata in fotografii), refuzand sa le treaca in acelasi proces-verbal cu cele ale motocicletei sau sa intocmeasca un nou proces-verbal, motivand ca va face acest lucru “ mai tarziu “ si spunand ca va inmana procesul-verbal ulterior, fapt ce nu s-a intamplat;
- persoana care mi-a transportat motocicleta pe platforma pana la sediul dvs. a asistat la efectuarea constatarii avariilor bunurilor si poate atesta acest fapt;
- domnul F nu a respectat obligatiile prevazute in art. 8 din Legea 136/1995 si in art.38,41 din Ordinul CSA 8/2008, a tergiversat intentionat efectuarea verificarilor in cadrul dosarului de dauna, intarzaind astfel plata despagubirii legale si provocand daune materiale insemnate ,motiv pentru care ma voi adresa organelor judiciare pentru tragerea la raspundere penala a domnului inspector de daune F pentru savarsirea infractiunii de “ abuz in serviciu contra intereselor persoanelor “;
- intrucat, in calitate de parte pagubita , mi-am indeplinit obligatiile legale privitoare la avizarea daunei pt. bunuri si prezentarea acestora in vederea efectuarii constatarii, nu imi incumba nicio obligatie de a deschide un nou dosar de dauna.
Avand in vedere faptul ca pana la data prezentei ,SC SA a virat in contul personal doar suma de 8.200 lei ( 2.277 euro la curs BNR din data accidentului), va rog sa procedati in cel mai scurt timp la plata diferentei de despagubire in valoare de 12.157 lei.
In virtutea art. 720, ind.1 din Codul de procedura civila,prin prezenta cerere de despagubire solicit SC. SRL ca in data de 13.04.2009, orele 10.00, la sediul societatii din ..., sa desemneze un reprezentant in vederea participarii la efectuarea procedurii de conciliere .
In cazul in care nu veti da curs solicitarilor, voi solicita in instanta recuperarea prejudiciului, inclusiv penalizarile legale de 0,1% incepand cu data de 09.01.2009).
Vă rog să-mi comunicaţi răspunsul dvs. motivat ( cu precizarea tuturor valorilor pe care le luati in considerare la calculul pagubei, respectiv valoarea de nou a motocicletei cu dotari optionale/fara dotari , val. coeficientului de uzura, val. moto la data accidentului, valoarea ramasa/epavei si modul de calcul al acestora ) , în scris, la adresa de corespondenta : Bucureşti, .
Buna seara!
Va rog sa ma ajutati si pe mine cu niste sfaturi privind un dosar de dauna ( la BCR #-o )
In data de 14.09.2008, in Turda , am avut un accident in care a fost implicata motocicleta proprietate personala si un auto asigurat RCA ; ( vinovat a fost declarat conducatorul auto- pv politie ).
Pe data de 25.09.2008 m-am prezentat la sediul societatii de asig. (Bucuresti ), am completat cererea de despagubire pt. moto+ echip. protectie, dupa care un inspector de asig. a facut constatarea ( poze) pt moto si pt. echipamentele de protectie distruse cu ocazia accidentului ( pe langa echip. moto in pv-ul intocmit de politie mai este trecut si un aparat foto distrus in accident ).
In cuprinsul pv de constatare inspectorul nu a mentionat decat piesele moto distruse, spunandu-mi ca va trece si celelalte bunuri atunci cand voi prezenta acte doveditoare pt acestea. La rubrica "acte pt completarea dosarului" a mai mentionat ca trebuie sa aduc : " act care sa dovedeasca daca s-a contestat pv contraventional " , lucru cu care nu am fost de acord, facand aceasta mentiune in pv.( De cand trebuie pagubitul sa faca munca asiguratorului ? )
In noiembrie am depus la dosar devizul de reparatii( din care rezulta in mod clar dauna totala) si am vrut sa discut cu cel care se ocupa de dosar, insa fara succes. Mi-a transmis telefonic, ca pana nu-i aduc actul care sa dov. daca s-a contestat pv ul, nu are ce sa discute cu mine.
Am mai incercat de mai multe ori sa discut cu el , dar de fiecare data nu era de gasit. La un moment dat secretara mi-a spus ca de dosarul meu se ocupa alt inspector, care , bineinteles, nu era disponibil. X-(
In data de 09.01.2009 am formulat o cerere de despagubire catre Bcr, in care am descris toata povestea si am cerut sa se aprobe despagubirea pt moto, cat si pt. celelalte bunuri distruse ( copii dupa bonuri si facturi fiscale anexate ) , solicitand si un raspuns scris la cerere.
Bineinteles ca nici de data asta nu au reactionat in nici un fel, drept pt care am facut o plangere catre CSA.
Dupa ce am depus plangerea la CSA , m-am prezentat iarasi la sediul lor, unde am discutat cu directorul adjunct care mi-a spus ca de la dosar lipseste devizul de reparatii ( pe care l-am depus in noiembrie, am copie cu nr de inregistare; i l_am dat si si- au facut o copie ) si ca trebuie sa le demonstrez ca nu s-a contestat pv -ul( totusi, ei fiind baieti buni, zilele trecute au cerut informatiile judecatoriei turda X-(
Dupa toate astea, m-a chemat secretara de la ei si mi-a cerut sa depun cererea de despagubire tip ( de pe verso pv -ului ) . In ea am precizat exact pretentiile pt. moto si pt celelalte bunuri, cerand ca evaluarea sa se faca dupa actele anexate de mine la dosar. Cel care se ocupa de dosar a refuzat in continuare sa vorbeasca cu mine.
Pe data de 10.03.2009, m-am deplasat din nou la ei unde mi s-a comunicat ca deja mi-a fost virata o suma de bani in cont, reprezentand doar despagubirea pt moto, pt celelalte bunuri fiind necesar inca un pv de constatare.
In aceeasi zi am despus la secratariatul lor o adresa prin care i-am anuntat ca nu sunt de acord cu cuantumul despagubirii , ca doresc sa recalculeze si sa mi motiveze in scris oferta lor.
Intrebarile mele sunt :
- pot cere penalizarile prevazute in ordinul CSA si daca da, incepand din ce data ar trebui sa le plateasca ? are sanse de reusita actiunea ( cazuri similare ) ?
- cum pot obtine scaderea procentului valorii epavei ( ei mi-o evalueaza la maxim, adica 25%, cu toate ca eu nu am unde sa valorific piesele ramase, motocicleta este din 1998 iar modelul este destul de rar pe la noi )
- suma pe care au virat-o, reprezinta val.prejudiciului (numai moto) evaluat in euro, la cursul de schimb BNR de la data accidentului
( sept 2008,1 euro= 3,6 lei / 10.03.2009, 1 euro = 4,3 lei ) , diferenta de curs valutar reprezentand 1600 lei. Cum pot recupera acesti bani ? Pot invoca tergiversarea solutionarii dosarului?
- la valoarea de nou a moto( de serie ) se poate adauga si val. accesoriilor( extra ) cu care a fost echipata ?
- cum sa procedez cu despagubirea pt celelalte bunuri ?
Imi cer scuze pt marimea post -ului; am vrut sa fiu cat mai explicit .
Mutumesc pt intelegere si pentru sfaturi !