avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1154 soluții astăzi
Forum Activitate C. Muresan

Activitate C. Muresan

1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
A existat un proiect legislativ în acest sens, care a fost, însă, respins, așadar în prezent contractul de mandat nu constituie vechime în muncă.
Directorii care muncesc în baza unui astfel de contract își pot asigura vechime în muncă dacă prestează, în plus, și o activitate cu contract individual de muncă sau asimilat. Dacă aveți în vedere vechimea necesară pentru deschiderea dreptului la pensie, în acest sens relevante sunt stagiul de cotizare și cuantumul contribuțiilor de asigurări sociale efectiv plătite de-a lungul vieții profesionale active, stagiu care se poate realiza și de către cei care nu sunt salariați, dar se asigură voluntar pentru pensie prin încheierea unui contract de asigurare socială cu casa de pensii de care aparțin.
Ba da, trebuia să vă trimită notificarea mai devreme, dar faptul că ați primit-o abia acum nu înseamnă că nu aveți o datorie, că aceasta s-ar fi prescris, sau că funcționarul care nu și-a făcut treaba va fi vreodată tras la răspundere. E de așteptat ca nici scuze să nu primiți; în schimb, nu sunt excluse alte semne de “prietenie” din partea fiscului dacă e lăsat să aștepte (ex. penalizări, atenționări că urmează popriri ... ).
Sistemele proprii de asigurări sociale înseamnă sisteme diferite de sistemul public de pensii, cele la care contribuie notarii, avocații ș.cl. – v. Care sunt sistemele de pensii neintegrate sistemului public [ link extern ] -
Dacă sunteți asigurat într-unul dintre acestea, poate v-au trimis din greșeală notificarea.
Dacă însă, în baza CIM, ați plătit CAS în cadrul sistemului public de pensii, datorați CAS și pentru veniturile independente peste plafon.
Da, datorați CAS pentru veniturile din activități independente obținute în 2019 ca PFA, dacă acestea au depășit plafonul de 12 salarii minime, chiar dacă aveați și calitatea de salariat, și ați plătit CAS și pentru venitul din salarii.
Legea ne cere să plătim CAS pe parcursul vieții profesionale active, în primul rând pentru a finanța sistemul de securitate socială, adică pentru a constitui fondurile din care se achită drepturile actualilor pensionari. Când veți ieși și dumneavoastră la pensie, teoretic va deveni relevant faptul că ați achitat CAS mai mare în 2019: totalul contribuției achitate se va raporta la venitul mediu de referință și veți obține un punctaj mai mare, care va influența pozitiv cuantumul pensiei care vi se va cuveni.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Bună ziua,

Legea impune minim trei persoane pentru constituirea unei asociații, cf. OG 26/2000, art. 4 (1).
Dacă asociația dumneavoastră în acest moment are numai trei membri și doi dintre ei se retrag înainte de a primi alții, asociația se dizolvă de drept, cf. OG 26/2000 art. 55 (1) lit. d):

Art. 55 (1) Asociația se dizolvă de drept prin: (…) d) reducerea numărului de asociați sub limita fixată de lege, dacă acesta nu a fost complinit timp de 3 luni.


Așadar, neapărat înainte de a se retrage cei doi fondatori, convocați adunarea generală cf. statutului, primiți în asociație ceilalți doi membri, votați noul consiliu director (cei doi membri noi intră în structura de conducere preluând funcțiile celor care vor să plece) și ulterior comunicați la judecătorie modificările, pentru a fi înscrise în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor. Abia după aceea cei doi fondatori se pot retrage.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Bună ziua,
DA, trebuie să obțineți autorizatia de mediu, pentru că nu există un prag valoric sau cantitativ de a cărui depășire să depindă această obligație. Codul CAEN 1629 figurează în LISTA activităţilor supuse procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu, fără ca în rubrica de Observații să figureze vreo excepție sau condiție suplimentară – v. Anexa 1 la Procedura dd 19.11.2007 aprobată prin OMMDD nr. 1798 / 2007.
Bună ziua,

DA, reprezentantul legal al unui ONG, dacă are competențele necesare, poate fi manager de proiect pentru un proiect derulat de ONG. Nu există incompatibilitate nici chiar în situația în care persoana respectivă este și funcționar public, dacă activitatea desfășurată în sectorul privat NU are legătură, directă sau indirectă, cu atribuţiile exercitate ca funcţionar public, cf. Legii 161 / 2003, art. 96.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Bună ziua,

DA, casele de ajutor reciproc ale pensionarilor sunt persoane juridice de drept privat cu caracter nepatrimonial, înfiinţate în baza prevederilor OG 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, și au obligația de a depune Declarația informativă D406. Pentru contribuabilii mici, data de referință pentru conformare este 1 ianuarie 2025.

V. ORDIN ANAF 1.783 / 2021, Anexa nr. 5, “DATA / DATELE de la care categoriile de contribuabili / plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, precum și categoriile de contribuabili / plătitori exceptate de la transmiterea fișierului standard de control fiscal”:

“Art. 1.1. Obligația de transmitere a fișierului standard de control fiscal prin intermediul Declarației informative D406 devine efectivă pentru fiecare categorie de contribuabili, astfel:

(…)
d) pentru contribuabilii care nu sunt încadrați la data de 31 decembrie 2021 în categoria marilor contribuabili sau a contribuabililor mijlocii, denumiți generic contribuabili mici, și care își păstrează această încadrare și după data de 1 ianuarie 2022, obligația de depunere a Declarației informative D406 începe de la data de 1 ianuarie 2025, care reprezintă data de referință pentru contribuabilii mici; (…)”

“Art. 3: Următoarele categorii de contribuabili au obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declarației informative D406:

(…)
p) asociațiile/persoanele fără scop patrimonial; (…)”

V. și [ link extern ]
Răspuns la discuția Deschidere sucursala ONG
Întâi înființați asociația, o înregistrați la judecătorie, care se ocupă de înscrierea în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor, dacă asociația este constituită numai din persoane fizice. Apoi organizați prima adunare generală în condițiile prevăzute în statut și hotărâți deschiderea sucursalei.

Procedura deschiderii unei sucursale este prevăzută în ORDONANȚA nr. 26 din 30 ianuarie 2000 cu privire la asociații și fundații, Art. 13^1:

(1) Asociatia își poate constitui sucursale, ca structuri teritoriale fără personalitate juridică.
(2) Sucursalele se constituie prin hotărâre a adunării generale.
(2^1) Sucursalele îşi pot desfăşura activitatea numai după înscrierea lor în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor. Cererea de înscriere, însoţită de hotărârea adunării generale, se va depune la grefa judecătoriei în a cărei circumscripţie îşi are sediul asociaţia, prevederile art. 8-12 aplicându-se în mod corespunzător.
(3) Sucursalele desfășoară activitățile date în competența lor de către asociație.

Răspuns la discuția Deschidere cont pe Asociație
Dacă asociația e constituită numai din persoane fizice, nu are obligația depunerii declarației privind beneficiarul real.
Probabil banca vă cere extras din Registrul Naţional al asociațiilor, fundațiilor și federațiilor.
Îl puteți obține de la Ministerul Justiției: [ link extern ] /
v. Procedura obţinerii de informaţii din Registrul Naţional al asociațiilor, fundațiilor și federațiilor – găsiți acolo formularul de cerere, costurile și instrucțiunile de plată.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Da, în industria alimentară salariul minim brut rămâne 3.436 lei, însă datorită facilităților acordate prin OUG 93 / 2023, salariul net va fi mai mare: 2.396 lei în industria alimentară (față de 2.363 lei salariul net corespunzător salariului minim brut de 3700 lei)
Bonurile de masă / indemnizația de hrană – dacă se acordă – nu sunt incluse în calculul salariului brut.

Un salariat nu poate fi plătit cu salariul minim brut decât maximum 2 ani de la momentul angajării, cf. Codului Muncii art. 164 alin. 2^1 (Începând cu data de 1 ianuarie 2022).