Este o obligație directă și destul de greu de îndeplinit având în vedere că practic se produce o „fuziune” între o asociație înființată pentru un imobil și un alt imobil care nu a fost avut în vedere la înființarea asociației, iar până la indeplinirea acestei obligații „asociația mare” funcționează cât se poate de nelegal, întrucât s-au modificat toate elementele acordului de asociere prevăzute la art. 17 alin. 3 în baza căruia a fost pronunțată încheierea judecătorească prin care s-a acordat personalitate juridică „asociației mici”.
Câtă vreme art. 17 alin. 3 dispune imperativ „ Acordul de asociere TREBUIE să conțină”, iar 17 alin. 8 dispune :
„ Acordul de asociere și statutul asociației de proprietari, actualizate, se depun de către președintele asociației de proprietari, ori de câte ori sunt modificări, la judecătoria în a cărei rază teritorială se află condominiul”,
nici art. 21 nefiindu-vă favorabil :
(3) Orice modificare sau completare a statutului sau a acordului de asociere se înregistrează la judecătoria care a emis încheierea judecătorească de înființare, fără alte formalități.
(4) Modificările și/sau completările aduse statutului sau acordului de asociere fără respectarea prevederilor alin. (3) nu sunt opozabile față de proprietarii care nu sunt membri ai asociației de proprietari sau față de terți,
nu putem spune că este o obligație indirectă, ba dimpotrivă este o obligație cât se poate de directă de la îndeplinirea căreia nu se poate deroga.
smihai89 a scris:
Cumva mi se pare că este o “obligație” indirectă, adică nu este specificat în lege că “în cazul modificării structurii condominiului, trebuie actualizat acordul de asociere/statutul ca atare”. Oarecum de aici a și plecat întrebarea mea.
Lucrurile nu sunt deloc simple în situația dvs. pentru că nu este vorba numai despre înscrierea în asociație a unor noi membri prin cerere și semnarea unui act adițional, ci despre modificări semnificative în privința structurii condominiului, a numărului de proprietăți individuale, a numărului de clădiri și a numărului spațiilor cu altă destinație decât aceea de locuință și nu în ultimul rând despre modificarea cotelelor-părți indivize despre care se face vorbire la art. 17 alin. 3 lit. c și lit. e din lege, practic modificându-se toate elementele conținute în acordul de asociere inițial în baza căruia s-a acordat personalitate juridică asociației de proprietari.
În fapt, acțiunea dvs. este opusul divizării unei asociații de proprietari reglementată prin art. 13 alin. 3 din lege și dacă nu înregistrați la judecătorie actele constitutive, acestea vor avea reprezentarea juridică a unei „înțelegeri la o țuică”.
Anterior am făcut trimitere la art. 21 din legea nr. 196/2018. Haideți să-l vedem :
(1) Pentru modificarea sau completarea statutului ori a acordului de asociere, în cadrul adunării generale a asociației de proprietari este necesar acordul a cel puțin jumătate plus unu din numărul proprietarilor din condominiu.
(2) Modificările și/sau completările trebuie să fie motivate și aprobate prin hotărâre a adunării generale a asociației de proprietari într-o ședință convocată și desfășurată cu respectarea prevederilor statutului asociației de proprietari și ale prezentei legi.
(3) Orice modificare sau completare a statutului sau a acordului de asociere se înregistrează la judecătoria care a emis încheierea judecătorească de înființare, fără alte formalități.
(4) Modificările și/sau completările aduse statutului sau acordului de asociere fără respectarea prevederilor alin. (3) nu sunt opozabile față de proprietarii care nu sunt membri ai asociației de proprietari sau față de terți.
Acum sper să înțelegeți că „ este necesar sau obligatoriu prin lege sa actalizați acordul de asociere sau statutul pentru a fi mentionat si al doilea bloc”.
smihai89 a scris:
Al doilea bloc nu avea cum să fie cuprins în acordul de asociere, deoarece era în șantier în momentul constituirii asociației.
Din păcate, legea lasă loc de interpretări.
Nu înțeleg din mesajul dvs cu ce detalii să revin legat de Art 21 din legea 196/2018.
Ce nu vi se pare clar?
Acordul de asociere conține numele proprietarului, adresa apartamentului etc., conform pct.3; conform pct.8, orice modificare trebuie spusă la judecătorie.
Dacă a aderat la asociație un bloc întreg, ce mai este de întrebat, ce neclaritate mai aveți?
Art.17
...
(2) Statutul si acordul de asociere se întocmesc in baza prezentei legi.
(3) Acordul de asociere trebuie sa conțină:
a) adresa si individualizarea proprietății individuale, potrivit actului de proprietate;
b) numele si prenumele tuturor proprietarilor asociați;
c) descrierea proprietății, cuprinzând: descrierea condominiului, structura
condominiului, numărul de etaje, numărul de proprietăți individuale structurate pe
număr de camere, numărul de clădiri, numărul spațiilor cu altă destinație decât aceea
de locuință, suprafața terenului aferent condominiului, numărul cadastral sau
topografic al imobilului si numărul de carte funciara, pentru imobilele înscrise in
evidentele de cadastru si carte funciara;
d) enumerarea si descrierea părților aflate in proprietate comuna, precum si
regulile de folosință a părților comune potrivit prezentei legi;
e) cota-parte indiviză ce revine fiecărui proprietar din proprietatea comuna;
f) declarațiilor pe propria răspundere ale proprietarilor privind informațiile referitoare
la suprafețele utile si construite in situația in care acestea diferă de cele înscrise in
actele de proprietate asupra locuințelor sau a spatiilor cu alta destinație.
...
(8)Acordul de asociere si statutul asociației de proprietari, actualizate, se depun
de către președintele asociației de proprietari, ori de cate ori sunt modificări, la
judecătoria in a cărei rază teritorială se află condominiul.
Din câte înțeleg, e vorba de un bloc cu mai mulți proprietari care vor să adere la asociația respectivă.
Poate am înțeles eu greșit, după părerea mea legea e foarte clară.
@robert1958, să știți că atât substantivul comun "președinte" cât și forma lui articulată "președintele" se scriu cu un singur i.
Țin să menționez că asociația de proprietari din care fac parte, a schimbat echipa managerială de curând. La fel, mai multe apartamente și-au schimbat proprietarii.
Când noii șefi s-au dus la bancă să pună stăpânire pe cont, banca i-a îndrumat să intre pe ușa care dă în stradă deoarece statutul asociației și acordul de asociere erau antice, vechi și de demult.
În concluzie, dacă se modifică ceva în acordul de asociere, trebuie mers la judecătorie.
"Dăcât atât"...
Articolul 17
(1) Cererea pentru dobândirea personalității juridice a asociației de proprietari împreună cu statutul, acordul de asociere și procesul-verbal al adunării de constituire se depun și se înregistrează la judecătoria în a cărei rază teritorială se află condominiul.
(2) Statutul și acordul de asociere se întocmesc în baza prezentei legi.
(3) Acordul de asociere trebuie să conțină:
…
Ceva este în neregulă pentru că proprietarii de la al doilea bloc, dat în folosință în anul 2023, nu ar putea să se înscrie într-o asociație deja înființată pentru primul bloc, dat în folosință în anul 2022, decât dacă la înființarea asociației pentru primul bloc unitățile de proprietate imobiliară din cel de-al doilea bloc ar fi fos cuprinse în acordul de asociere al proprietarilor de la primul bloc la descrierea proprietății cuprinzând, potrivit art. 17 alin. 3 lit. c din legea nr. 196/2018:
„ descrierea condominiului, structura condominiului, numărul de etaje, numărul de proprietăți individuale structurate pe număr de camere, numărul de clădiri, numărul spațiilor cu altă destinație decât aceea de locuință....... ”
Lucrurile sunt mai complicate decât par la prima vedere iar dacă nu sunt îndeplinite condițiile de mai sus, acordul de asociere nu trebuie actualizat numai în privința proprietarilor asociați care s-ar fi înscris în asociație potrivit prevederilor art, 17 alin. 7 din legea nr. 196/2018 ci în mai multe privințe.
Reveniți cu detalii și discutăm despre incidența art. 21 din legea nr. 196/2018 precum și a altor articole din aceeași lege.
smihai89 a scris:
Buna ziua!
In anul 2023 s-a dat in folosinta al doilea bloc, iar proprietarii de aici au aderat si ei la asociatie prin cerere conform Art 17 alineatul 7.
Acum vine si intrebarea: este necesar sau obligatoriu prin lege sa actualizam acordul de asociere sau statutul pentru a fi mentionat si al doilea bloc? Daca da, ma puteti ajuta, va rog si cu legea/articolul care mentioneaza acest aspect?
Multumesc frumos!
Art. 17 pct.8 din L196/2018