Sunt administrator al unei societati comerciale. in 2006 am cumparat pe numele societatii un apartament, utilizat ca punct de lucru. Pentru cumpararea apartamentului s-a contractat un imprumut ipotecar la o banca. Am platit impozitele pe cladire in toti anii de la dobandirea apartamentului. Anul acesta, avand in vedere situatia financiara dificila, am amanat plata impozitului pe cladire, in ideea ca il voi plati cu penalizarile aferente atunci cand se va putea, fara sa shtiu ca era obligatorie pana la data de 31.03.2010 plata pentru primul semestru . In 24.04.2010 am primit prin posta, de la Consiliul local, o Somatie si un Titlu Executoriu pentru suma de 3798 lei - acesta reprezentand impozitul pe cladiri pe primul semestru 2010 . Mentionez ca nu am primit nici o instiintare la final de 2009 sau inceput de 2010 cu valoarea ce o am de achitat, asa cum s-a intamplat anii anteriori. Am intrebat la Serviciul impozite si taxe ce e cu suma asta uriasa, avand in vedere ca anterior am achitat 1600 ron/an.Mi s-a spus ca nu s-a facut reevaluarea apartamentului asa incat nu s-a mai impozitat cu 1.5% ca pana acum ci cu 7%. Suma de 3798 lei trebuie achitata in 15 zile. Intreb: de unde trebuia sa stiu ca trebuie facuta reevaluarea? Nu trebuia sa imi fie trimisa o notificare cu suma ce o voi avea de platit ca impozit pe cladire in 2010? nu trebuia sa am o notificare prealabila somatiei si titlului executoriu? Daca apartamentul este grevat de imprumutul ipotecar nu banca decide o reevaluare? CIne poate face reevaluarea? Numai un reevaluator sau si un contabil?
Cf art 253 alin 6din codul fiscal:
6) În cazul unei clădiri care nu a fost reevaluată în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă, cota impozitului pe clădiri se stabileşte de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucureşti între 5% şi 10% şi se aplică la valoarea de inventar a clădirii înregistrată în contabilitatea persoanelor juridice, până la sfârşitul lunii în care s-a efectuat prima reevaluare.
Conform codului fiscal consilul local local are dreptul sa stabileasca impozitul pe cladirea nereevaluata ( in ultimii 3 ani) intre 5-10%.
Nu exista obligativitate a instiintarii agentilor economici de catre consiliile locale.
Eu am avut un caz similar astfel:
-Reevaluarea ceruta de banca face parte din regulamentul bancar
-Reevaluarea pentru primarie a fost facuta de catre o firma specializata( valoare fiind diferita de a evaluatorului bancar). In baza raportului final reevaluare cladirii a fost inregistrata in contabilitate.
Va multumesc pentru raspuns.
Va mai adresez cateva intrebari:
1) Daca reevaluam cladirea pe parcursul celor 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă cota impozitului era tot intre 5% şi 10% sau ramanea cea anterioara de 1.5% ?
2) In conditiile date este necesara o reevaluare a imobilului, ma ajuta cu ceva?
3) Dupa reevaluare se va pastra cota de impozitare intre 5% şi 10% sau se va reveni la 1.5%?
1-3)In cazul in care reevaluarea se facea in termenul legal (pana in 3 ani) %impozitul pe cladire = 1.5% la valoarea reevaluata
In cazul in care nu ati fi primit somatie exista varianta sa incercati sa negociati cu primaria si faceti reevaluarea acum retroactiv .