Buna ziua,
Incepand cu factura lunii iunie 2010 firma [EDITAT] a introdus la plata o asa numita taxa de mentenanta pentru serviciul de telefonie asociat serviciilor de cablu TV si/sau Internet. Nu comentez cuantumul acestei taxe (pentru inceput 5 RON!) ci modalitatea (ilegala o consider eu) in care aceasta a fost introdusa.
Mai exact, la data lansarii serviciului de telefonie de catre [EDITAT] acesta a fost promovat ca un serviciu complet gratuit oferit abonatilor de cablu TV si/sau Internet. Mai mult, pana in urma cu putin timp, aceeasi firma isi promova serviciile prin celebra reclama "4 la 2" (platesti pentru 2 servicii - TV+Internet si primesti gratis telefonie fixa&mobila).
La momentul lansarii serviciului de telefonie (fixa la acea vreme) firma [EDITAT] a fost banuita de practici de dumping de catre concurenta [EDITAT] intrucat pretul serviciului (= gratis) nu acoperea costurile. Nu stiu daca a existat vre-o investigatie oficiala a Oficiului Concurentei privitoare la acest aspect dar in presa am vazut ca [EDITAT] a negat ca utiliza astfel de metode de atragere a clientilor.
Iata insa ca dupa ce firma si-a creat un portofoliu de aprox 1,3 milioane de clienti (valoare aproximativa) a introdus aceasta taxa pentru a-si acoperi costurile de exploatare !?
Intrucat in contractul de furnizare/prestare de servicii incheiat cu [EDITAT] sunt prevazute numai tarifele pentru abonamente si nu exista prevazuta aceasta taxa, va provoc la o dezbatere privind posibilitatile legale de a bloca astfel de initiative de percepere de extra-taxe (conform reprezentantilor [EDITAT] - Serv. Clienti firma nu intentioneaza sa perceapa in perioada urmatoare alte 'taxe').
1. Pot sa refuz la plata numai o parte din factura lunii iunie (respectiva taxa) in conditiile in care aceasta este expediata prin posta si nu pot sa semnez pt ea fara a risca sa mi se opreasca furnizarea serviciilor pentru care inteleg sa achit c/v?
2. Considerati ca are respectiva practica - promisiunea unui serviciu gratuit - poate avea si o latura penala?
3. Ce insitutii au atributii si competente in stoparea acestor practici?
4. Intrucat nu este o situatie particulara ci una care afecteaza peste 1 milion de abonati se pot sesiza din oficiu institutille competente?
Pentru a da un raspuns competent trebuiesc vazute si citite clauzele contractuale.
La prima vedere aceasta taxa nu este legal perceputa,dar trebuie sa ne documentam.
poate pot sa va ajut cu cateva clauze relevante din contractul meu de telefonie din 2004.
"1.Obiectul Contractului
1.1 Obiectul prezentului contract il constituie furnizarea de catre [EDITAT] catre Beneficiar a serviciilor specificare la pct. 1.2 pe perioada specificata la pct. 2.1, in schimbul platii de catre Beneficiar a tarifelor stabilite conform prezentului Contract.
1.2 [EDITAT] va furniza urmatoarele servicii de telefonie (voce) fixa:
1. Asigurarea accesului la serviciile de voce si mesaje facsimile locale, interjudetene si internationale in reteaua [EDITAT], precum si in alte retele publice de telefonie fixa sau mobila cu care [EDITAT] are contracte de interconectare in vigoare, denumit in continuare serviciu de telefonie.
2. Prezentul contract asigura Beneficiarului dreptul de initiere numai de apeluri proprii, initiate numai de acesta de pe liniile si cu identitatea puse la dispozitie de catre [EDITAT].
1.3 [EDITAT] furnizeaza serviciile de telefonie la parametrii tehnici stabiliti prin prezentul contract.
2. Durata Contractului
2.1 Durata contractului este de 1 an, denumita perioada initiala a contractului.
2.2. Daca nu a fost denuntat in conditiile pct. 5, Contractul se va prelungi pe perioade succesive egale cu perioada initiala.
3. Tarife si modalitati de plata
3.1. tarifele, pentru serviciul ales de Beneficiar, sunt in valoare neta (TVA neinclus)
3.2 Tarifele pentru serviciile furnizate sunt stabilite in EURO. Tarifele in vigoare la data semnarii contractului pentru destinatiile si serviciile furnizate de [EDITAT] sunt redate in Anexa 3 a prezentului Contract, potrivit cererii exprese a Beneficiarului. Lista completa a tarifelor se gaseste la adresa Internet [EDITAT] pe care Beneficiarul o poate consulta conform art. 3.10 al prezentului Contract.
...
3.8. Beneficiarul poate contesta suma facturata in termen de cel mult 30 de zile de la data emiterii facturii, fara a fi exonerat de la achitarea integrala a facturii pana la data scadenta, urmand ca eventualele diferente sa fie corectate pe factura urmatoare emisa de [EDITAT]. Beneficiarul este de acord ca nu mai are dreptul sa conteste vreo factura dupa expirarea termenului stabilit in prezentul articol.
3.9. [EDITAT] isi rezerva dreptul de a modifica tarifele pentru serviciile ce fac obiectul prezentului contract.(...). [EDITAT] va putea majora tarifele in cazul cresterii:
* Tarifelor si taxelor de interconectare din contractele incheiate de [EDITAT] cu alti operatori;
* Tarifelor si taxelor pentru traficul international
* Tarifelo de energie electrica, tarifelor pentru servicii sau a preturilor pentru bunuri care au influenta directa sau indirecta asupra serviciilor furnizate;
* Impozitelor, taxelor, accizelor percepute de administratia publica centrala sau administratiile publice locale.
precum si in orice alte situatii asemanatoare cu cele de mai sus.
3.10. Beneficiarul are obligatia de a consulta, prin reprezentantii sai autorizati, tarifele in vigoare pe parcursul derularii contractului, la adresa Internet pusa la dispozitie de catre [EDITAT] sau la numerele de telefon ale Serviciului de Suport Clienti.
(...)
9. Alte clauze
9.1. [EDITAT] isi rezerva dreptul de a modifica termenii si conditiile prezentului contract, informand, prin mijloace corespunzatoare Beneficiarul cu cel putin 15 zile inainte de intrarea in vigoare a modificarilor, cu exceptia situatiilor cand prin prezentul contract au fost stabilite alte termene.
9.2. Daca Beneficiarul nu este de acord cu modificarea contractului conform pct. 9.1, acesta are posibilitatea de a denunta unilateral contractul in termen de 10 zile de la primirea notificarii [EDITAT], printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire, trimisa catre [EDITAT] cu cel putin 10 zile inainte de data la care doreste sa-si inceteze efectele prezentului contract, altfel modificarile se considera acceptate tacit."
ANEXA 1 specifica la mine ca beneficiez de un serviciu de tip Connect de 3 euro si numarul cutare, precum si de serviciile suplimentare listate tot in anexa si anume: CLID, CLIDR, CFW, CONF, CB, COH si CW. nici una dintre acronimele astea nu cred sa insemne mentenanta. In plus anexa spune: "Clientul de Cable Link persoana fizica va Beneficia de discount de 100% la valoarea abonamentului lunar de 3E pentru 1 linie telefonica conform Anexa 3 (...). Acest discount nu se aplica la pretul convorbirilor care nu sunt incluse in abonamentul lunar."
ANEXA 2 cuprinde lista de reprezentanti autorizati.
ANEXA 3 cuprinde o lista de tarife pentru convorbiri la data respectiva si ma trimite la www.[EDITAT]
parerea mea personala e ca
- in primul rand clauza 9.1 este o clauza abuziva in sensul legii 193/2000 intrucat "dau dreptul comerciantului de a modifica unilateral clauzele contractului, fara a avea un motiv intemeiat care sa fie precizat in contract."
- in al doilea rand clauza 3.9 este si ea posibil de-a fi catalagata drept abuziva in sensul art. 4 din aceeasi lege 193/2000.
- in al treilea rand maririle de tarife din clauza 3.9 nu se pot referi decat la serviciile prevazute in contract, si anume cele prevazute in art. 1.2 din contract cu tarifele din ANEXA 3
Si eu sunt in aceeasi problema. Este stipulat la pct. 3.10 ca pot modifica "preturile si tarifele si/sau abonamentul". Asta le da dreptul sa bage si acea taxa. Dar conform Legii 193/2000-Clauze_abuzive_contracte se spune: "Sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care:
a) dau dreptul comerciantului de a modifica unilateral clauzele contractului, fără a avea un motiv întemeiat care să fie precizat în contract." Daca ei nu ne-au instiintat de ce apare aceasta taxa, nu e ilegala?
Alt punct din lege: "e) dau dreptul comerciantului să modifice unilateral, fără acordul consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor şi serviciilor care urmează să fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu;" Pai ei au modificat caracteristicile produselor/serviciilor introducand un nou produs, care nu a fost cerut de mine si ma pun sa platesc un serviciu nesolicitat (ce nua fost cerut).
Ce am putea face? Eu nu am chef sa platesc luna asta 5 Ron, peste 3 luni, mai baga o taxa de 5 Ron si tot asa. Aceasta taxa de 5 Ron reprezinta o marire a abonamentului cu 10%. Ceea ce zic eu, este mult.
Am fost ieri pe la sediul lor. Si nu am avut ccu cine sa vorbesc. Mi-au zis, ca daca am nelamuriri sa fac sesizare la Bucuresti. M-a scos din sarite. Intrebare. Daca in contrcat se specifica exact ce avem de platit (28 ron tv, 24 Ron Internet, pot sa bage aceasta taxa, atata timp cat ea nu exista ca si serviciu trecut in contract?
si eu le-am scris astazi pe site celor de la [EDITAT]. consider nesimtirea impusa la exterm. am intrebat la serviciul clienti daca atunci cand salariatii de la [EDITAT] folosesc un taxi platesc si pentru placutele de frana, pentru schimbul de ulei sau doar transportul??? ce ar fi daca cei de la paine pe langa pretul painii ne solicita si bani pentru transport sau pentru boneta si sortul brutarului??? este clar ca taxa este abuziva si trebuie luptat impotriva ei. imi pare rau ca din neatentie am platit intai factura prin internet si apoi am constatat ca am platit si aceasta taxa. data viitoare o scad din valorea facturii. n-am comandat nicio mentenanta, nu beneficiez de servicii de mentenanta in propria mea casa. sunt nesimtiti si le fac reclamatie la opc !!! daca e cazul o sa-i dau si in judecata !!! bine ar fi sa fim mai multi reclamanti. anuntati-va prietenii si colegii sa bombardeze si ei cu reclamatii pe [EDITAT]. sunt curioasa daca vor avea bunul simt sa-mi raspunda la mesaj.