Cum se constitue comisia locala de fond funciar pentru constituirea dreptului de proprietate (legea 18/1991) ?
Cum pot verifica componenta comisiei care a analizat dosarul familiei mele ?
In procesul verbal de punere in posesie, trebuie sa fie trecuti membrii comisiei.
Daca nu-l aveti, mergeti la Consiliul local pe raza caruia se afla imobilele terenuri ale familiei dvs. si veti afla.
Multumesc pentru aceasta informatie.
Pe procesul verbal de punere in posesie am urmatoare informatii, citez : "Presedinte comisiei" semneaza "AG" (doar initialele !) si "Delegat cadastral" semneaza acelasi "AG". Cum pot sa aflu cine este AG ?
Intrebarea mea este daca in toate cazurile comisia de fond funciar este constuita din acesti membri (presedinte si delegat cadastral) sau si alti notabili de la primarie sau reprezentanti ai locuitorilor pot face parte din aceasta comisie.
Din punct de vedere legal, care este procedura de constituire a acestei comisii ?
Spre marea mea surprindere, am aflat de exemplu, ca un membru al familiei mele, locuitor al satului, a facut parte din comisia de stabilire a dreptului de proprietate in 1991-1992, imediat dupa aparitia legii. De aceea, imi pun toate aceste intrebari si as dori daca cineva poate sa-mi raspunda cu mai multe precizii.
Multumesc anticipat
Din punct de vedere legal, comisia locala de fond funciar se constituie prin Ordinul Prefectului. Componenta ei este prevazuta de lege si este urmatoarea:
HG 890/2005 - art. 2. - (1) Comisiile comunale, orăşeneşti sau municipale se constituie prin ordin al prefectului şi sunt formate din:
a) primar - preşedintele comisiei;
b) viceprimarul, iar în cazul municipiilor reşedinţă de judeţ, viceprimarul desemnat de consiliul local;
c) secretarul unităţii administrativ-teritoriale - secretarul comisiei;
d) un specialist în măsurători topografice, cadastru agricol, organizarea teritoriului, îmbunătăţiri funciare sau un specialist în cadastru general, de regulă din cadrul serviciilor comunitare pentru cadastru şi agricultură;
e) un inginer agronom sau horticol din cadrul centrului agricol, al oficiului de consultanţă agricolă sau din aparatul de specialitate al consiliului local;
f) un jurist din sistemul de organizare a agriculturii şi dezvoltării rurale sau din aparatul de specialitate al instituţiei prefectului ori al autorităţilor administraţiei publice locale;
g) şeful ocolului silvic ori împuternicitul acestuia;
h) 2 - 4 reprezentanţi ai foştilor proprietari deposedaţi sau moştenitorii acestora care au solicitat terenuri în termenul legal, în funcţie de mărimea comunei, oraşului sau municipiului. Pentru alegerea reprezentanţilor proprietarilor în comisia locală, consiliul local convoacă o adunare a proprietarilor, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentului Regulament sau de la vacantarea unei poziţii în comisie, adunare care va fi legal constituită dacă este prezentă majoritatea din numărul acestora. Hotărârea privind alegerea reprezentanţilor proprietarilor în comisie se adoptă cu majoritatea simplă, jumătate plus unu, din numărul celor prezenţi. Reprezentanţii proprietarilor pot fi revocaţi cu respectarea procedurii de mai sus. Organizarea adunării pentru revocarea reprezentanţilor proprietarilor trebuie să fie solicitată, în scris, de cel puţin 25% dintre proprietari.
(2) Desemnarea specialiştilor şi a reprezentanţilor menţionaţi mai sus se face de conducerile unităţilor de care aceştia aparţin şi se comunică în scris instituţiei prefectului.
(3) Când situaţia impune anumite clarificări, la lucrările comisiei locale sunt invitate şi alte persoane fizice sau reprezentanţii unor persoane juridice interesate în acţiunea de retrocedare a terenurilor.
Mii de multumiri pentru acest raspuns complet si cu multe detalii !
Inca o intrebare :
Fiul unui fost proprietar deposedat care a solicitat stabilirea dreptului de proprietate poate sa faca parte din comisia care a retrocedat drepturile propriului sau tata ?
Ma refer la conflict de interese ?
Depinde la nivelul caror ani sunteti interesat de componenta comisiilor, intrucat legislatia speciala in materie a suferit numeroase modificari. Astfel:
In Legea nr. 18/1991, la aparitia acesteia, la art. 11 se prevedea:
"În scopul stabilirii dreptului de proprietate prin reconstituirea sau constituirea acestuia, atribuirii efective a terenurilor celor îndreptăţiţi şi eliberării titlurilor de proprietate, în fiecare comună, oraş sau municipiu, se constituie, prin decizia prefecturii, o comisie condusă de primar.
Comisiile comunale, orăşeneşti sau municipale vor funcţiona sub îndrumarea unei comisii judeţene, numită prin decizia prefecturii şi condusă de prefect.
Procedura de constituire şi modul de funcţionare a comisiilor, precum şi modelul şi modul de atribuire a noilor titluri de proprietate, se vor stabili prin hotărîre a Guvernului în termen de 15 zile de la data publicării prezentei legi. Din comisii vor face parte cetăţeni desemnaţi de obşte din toate categoriile îndreptăţite, specialişti şi funcţionari publici. În comunele constituite din mai multe sate, cetăţenii vor fi desemnaţi proporţional cu ponderea numerică a locuitorilor din fiecare sat."
Regulamentul din 1991 prevedea:
Comisiile comunale, orăşeneşti sau municipale se constituie prin decizia prefecturii, respectiv a Primăriei municipiului Bucureşti, şi vor fi formate din:
- primarul, secretarul şi agentul agricol sau un alt funcţionar al primăriei;
- 10-15 cetăţeni din raza fiecărei comune, oraş sau municipiu, aleşi de adunarea locuitorilor, care să cuprindă pe cei mai buni gospodari din toate categoriile îndreptăţite să primească terenuri în proprietate.
În cazul cînd comuna cuprinde mai multe sate, numărul cetăţenilor poate fi de maximum 19, aleşi proporţional cu ponderea numerică a locuitorilor din fiecare sat.
Pentru alegerea cetăţenilor care fac parte din comisie, primăriile vor organiza o adunare a reprezentanţilor familiilor, care va fi legal constituită dacă este prezentă majoritatea simplă (jumătate plus unu) din numărul acestora. Hotărîrea privind alegerea reprezentanţilor locuitorilor în comisie se adoptă cu majoritatea absolută (2/3 din numărul reprezentanţilor familiilor prezenţi la adunare); fiecare familie va fi reprezentată de o singură persoană;
- inginerul şef, contabilul şef şi 1-2 şefi de fermă din cooperativa agricolă de producţie al cărei teren face obiectul stabilirii dreptului de proprietate;
- directorul unităţii agricole de stat sau şeful fermei care deţine teren pe raza localităţii;
- un jurist din sistemul de organizare al agriculturii şi alimentaţiei sau din aparatul propriu al prefecturii şi primăriilor, ori din unităţile subordonate acestora;
- şeful ocolului silvic sau un reprezentant al acestuia;
- şeful sistemului hidrotehnic (gospodărirea apelor) sau un reprezentant al acestuia;
- 1-2 specialişti în măsurători topografice, cadastru şi organizarea teritoriului care se asigură de la următoarele unităţi: direcţia generală pentru agricultură şi alimentaţie, oficiul de cadastru şi organizare a teritoriului, întreprinderea de execuţie şi exploatare a lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, oficiul de studii pedologice şi agrochimice, întreprinderea de întreţinere şi exploatare a pajiştilor, precum şi de la alte unităţi din judeţ care au asemenea specialişti.
În componenţa comisiei se va asigura şi un număr de 3-5 membri supleanţi.
Conducerea şi coordonarea comisiei comunale, orăşeneşti sau municipale se asigură de către primar, ajutat de juristul din comisie.
Comisia judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, este numită prin decizia prefecturii sau a Primăriei municipiului Bucureşti şi condusă de prefect, respectiv de primarul general al municipiului Bucureşti, şi va fi formată din:
- subprefectul, respectiv viceprimarul municipiului Bucureşti;
- secretarul prefecturii, respectiv al Primăriei municipiului Bucureşti;
- directorul general al direcţiei generale pentru agricultură şi alimentaţie;
- notarul şef al notariatului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, sau, după caz, un notar desemnat de acesta;
- directorul oficiului de cadastru şi organizare a teritoriului;
- directorul trustului de I.A.S.;
- directorul oficiului de studii pedologice şi agrochimice;
- directorul întreprinderii de întreţinere şi exploatare a pajiştilor;
- directorul filialei teritoriale a Regiei autonome a pădurilor "Romsilva" - R.A.;
- preşedintele comisiei judeţene pentru zona montană;
- directorul întreprinderii de execuţie şi exploatare a lucrărilor de îmbunătăţiri funciare;
- directorul direcţiei pentru administraţia locală de stat;
- directorul direcţiei tehnice din cadrul prefecturii;
- directorul direcţiei apelor sau un delegat desemnat de acesta;
- primarul Sectorului agricol Ilfov, în cadrul comisiei municipiului Bucureşti.
În componenţa comisiei se va asigura şi un număr de 3 membri supleanţi.
Apoi, cu privire la modificarile Regulamentului aparute in anul 2005 v-a informat colega noastra.
Uzucapiunea
mihaela_joitescu
daca tatal meu mi-a trecut 2565 mp de pamant arabil pe care am construit si o casa pe numele meu am platit si impozit timp de 15 ani.am titlu de proprietate pe ... (vezi toată discuția)