Orice comentarii sunt susceptibile de a fi incomplete asa ca am sa aleg sa va indrum catre urmatorul portal legi-internet.ro/monitorizare precum sa va indic si DIRECTIVA 95/46/CE a PARLAMENTULUI EUROPEAN I A CONSILIULUI
din 24 octombrie 1995 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.
In opinia personala, consider ca atata timp cat:
- nu v-a fost adus la cunostinta faptul ca sunt intreprinse actiuni de monitorizare a activitatii;
- cat timp nu exista prevederi privind modul de utilizare al internetului si al altor mijloace de comunicare in cuprinsul regulamentului de ordine interioara/ act similar;
drepturile dvs au fost incalcate.
Va puteti formula o opinie mult mai clara dupa lecturarea articolului cuprins in primul link precum si a directivei pe care v-am indicat-o.
Nimeni nu da dreptul unui agent economic sau unui prepus al sau (angajat) sa acceseze email-urile trimise sau primite de angajati, sa le acceseze comunicatiile tip chat si in general, sa patrunda fara drept in viata privata a acestora.
Este ilegal chiar in conditiile in care angajatul este avertizat asupra acestor practici.
Este ilegal chiar daca angajatul consimte la aceasta practica, verbal sau in scris. Acordul de principiu al partii vatamate in acest caz nu este de natura a inlatura raspunderea penala.
Dreptul de a monitoriza (intercepta) comunicatiile electronice, posta electronica, etc. apartine doar organelor de stat special si limitativ desemnate, iar actiunea se executa doar in virtutea emiterii unui mandat specific, de catre judecator. Din acest punct de vedere, un agent economic este extrem de departe de conditiile legale de utilizare a unei asemenea aplicatii.
Singura situatie in care uzul aplicatiilor destinate monitorizarii computerelor este legal: atunci cand ele sunt instalate de catre reprezentantul agentului economic (administrator, director, etc.) pe computerul din biroul sau, la care are acces doar el, si care este utilizat exclusiv de catre acesta.
Agentul economic ce va utiliza aceasta tehnologie se va vedea pus in situatia stocarii locale (sau pe un server extern) a unor categorii de date pe care legea ii interzice a le detine sau manipula, si la care acesta are acces nemijlocit:
- date personale ale angajatilor si mai ales ale celor cu care angajatii intra in contact.
- date bancare, in situatia in care angajatil isi acceseaza online contul bancar.
- parolele de acces ale conturilor bancare, conturilor de email si in general toate parolele utilizate online de catre propriul angajat
- continutul text al tuturor email-urilor primite sau expediate de pe computerul monitorizat
- continutul text al mesajelor instant si ale celor schimbate prin intemediul IM.
O alta chestiune: agentul economic va avea accesul la un email (continut text, etc.) expediat de un tert care nu are nici un raport de munca sau de alta natura cu agentul economic. Imaginati-va ca angajatul agentului economic va deschide email-ul primit de la un tert, pe computerul monitorizat. In acel moment, agentul economic se va afla in posesia ilegala a continutului corespondentei electronice care nu ii era adresata si asupra careia nu are nici un drept de acces. Situatia ilegala in care este pus agentul economic in acest caz este de natura evidentei.
Situatia juridica a agentului economic ce comercializeaza aceste produse.
Atata timp cat produsele sunt comercializate cu scopul monitorizarii angajatilor, iar comerciantul va acorda asistenta tehnica la instalarea si exploatarea aplicatiilor, cunoscand ca acestea sunt utilizate pentru monitorizarea fara drept a angajatilor, acesta raspunde penal, in solidar cu utilizatorul final al aplicatiilor vandute. Este o situatie juridica identica cu cea din vara anului 2010, cand au fost arestati alti doi distribuitori de aplicatii software de monitorizare, sub aceeasi motivatie: implicarea in instalarea si exploatarea aplicatiilor, stiind ca acestea vor fi utilizate la monitorizarea fara drept a comunicatiilor electronice a unor persoane.
Tot esafodajul acuzarii se bazeaza pe faptul ca distribuitorii sau comerciantii stiau ca aplicatiile vandute vor fi utilizate pentru monitorizarea ilegala a unui sistem informatic.
Si in cazul aplicatiilor destinate monitorizarii computerului, situatia juridica este identica. Mica diferenta - fara relevanta juridica - este data de mediul de instalare al aplicatiilor: telefonul mobil sau computerul. In acceptiunea legii insa, ambele constituie sisteme informatice si se bucura de aceeasi protectie din partea legii.