avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 781 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Se poate beneficia de indemnizatie pt CC daca dupa ...
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Se poate beneficia de indemnizatie pt CC daca dupa inainte de incheierea somajului am incheiat contractul de munca? Cat reprezinta acum indemnizatia?

Buna,
Am fost in somaj 9 luni, iar din data de 10 mai 2010 am incheiat contractul de munca pe o per. nedeterminata, fara sa am nici o zi de intrerupere. Sunt insarcinata in 18 saptamani si din data de 7 iunie sunt in concediu medical. Din ce data as putea beneficia de concediu prenatal? Voi putea beneficia de indemnizatia de crestere a copilului si cum se va calcula ea? Cat reprezinta acum indemnizatia?
Cel mai recent răspuns: Elena Savciuc , Consultant resurse umane 11:48, 15 Iunie 2010
Asiguratele au dreptul la concedii pentru sarcina si lauzie, pe o perioada de 126 de zile calendaristice, perioada in care beneficiaza de indemnizatie de maternitate, potrivit art.23 din OUG nr.158/2005, actualizata, privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate. Concediul pentru sarcina se acorda pe o perioada de 63 de zile inainte de nastere, iar concediul pentru lauzie pe o perioada de 63 de zile dupa nastere. Concediile pentru sarcina si lauzie se pot compensa intre ele, in functie de recomandarea medicului si de optiunea dumneavoastra, in asa fel incat durata minima obligatorie a concediului de lauzie sa fie de 42 de zile calendaristice (art.24 din OUG nr.158/2005).

Da, dupa terminarea concediului de maternitate, veti beneficia de indemnizatia lunara de crestre copil pana la doi ani.Oug nr.148/2005 prevede:
Art. 1. - (1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2009, persoanele care, in ultimul an anterior datei nasterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, precum si de o indemnizatie lunara in cuantum de 600 lei sau, optional, in cuantum de 85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni.
(2) Cele 12 luni prevazute la alin. (1) pot fi constituite integral si din perioadele in care persoanele s-au aflat in una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
a) si-au insotit sotul/sotia trimis/trimisa in misiune permanenta in strainatate;
b) au beneficiat de indemnizatie de somaj, stabilita conform legii;
c) au beneficiat de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii;
d) au realizat perioade asimilate stagiului de cotizare in sistemul public de pensii, in conditiile prevazute la art. 38 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) au realizat perioade de stagiu de cotizare in sistemul public de pensii in conditiile prevazute de actele normative cu caracter special care reglementeaza concedierile colective;
f) au realizat in sistemul public de pensii, anterior datei intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, perioade de stagiu de cotizare pe baza de contract de asigurare sociala;
g) au beneficiat de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului pana la varsta de 2 ani, respectiv pana la varsta de 3 ani in cazul copilului cu handicap;
h) au beneficiat de pensii de invaliditate;
i) au beneficiat de concediu fara plata pentru a participa la cursuri de formare si perfectionare profesionala din initiativa angajatorului sau la care acesta si-a dat acordul, organizate in conditiile legii;
j) au lucrat cu contract individual de munca in strainatate, pe baza acordurilor guvernamentale bilaterale incheiate de Romania cu alte state;
k) se afla in perioada de intrerupere temporara a activitatii, din initiativa angajatorului, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, potrivit legii;
l) se afla in perioada de 60 de zile de la absolvirea cursurilor de zi ale invatamantului universitar, organizat potrivit legii, cu examen de licenta sau de diploma, in vederea angajarii ori, dupa caz, trecerii in somaj, potrivit legii.
(3) Prin venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se intelege: venituri din salarii, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, asa cum sunt definite de aceasta lege.
Va multumesc pentru raspunsul foarte clar, ce vreau sa mai adaug, seful meu este foarte nemultumit ca mi-am luat concediu medical si prin urmare ma anuntat ca in aceste luni voi fii platita in momentul in care isi va recupera el banii, peste 2, 3 luni. Este firesc asa?Nu ar trebui sa ma plateasca in fiecare luna?
Potrivit art.36 din O.U.G. nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, actualizata, calculul si plata indemnizatiilor se fac pe baza certificatului de concediu medical eliberat in conditiile legii, care constituie document justificativ pentru plata, iar plata indemnizatiilor se face lunar de catre:
a) angajator, cel mai tarziu odata cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectiva, pentru asiguratii prevazuti la art. 1 alin. (1) lit. A si B;
.......
Refuzul nejustificat de plata a indemnizatiei, asa cum reiese din cele prezentate mai sus, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei.

In legatura cu recuperarea indemnizatiilor achitate de catre angajator salariatului, potrivit art.38 din O.U.G. nr.158/2005, sumele reprezentand indemnizatii, care se platesc asiguratilor si care, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, se retin de catre platitor din contributiile pentru concedii si indemnizatii datorate pentru luna respectiva.

Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din contributiile datorate pentru lunile urmatoare sau din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie.

Pentru recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, angajatorul depune la registratura casei de asigurari de sanatate un dosar prin care cere recuperarea sumelor pentru concediile medicale.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Cocediul prenatal,post natal,indemnizatia si alocatia nou nascut ContSters141851 ContSters141851 Buna ziua!Care sunt drepturile banesti ale proaspetelor mamici (inainte si dupa nastere)si cum se intra in posesia lor(documente necesare si unde se depun?)? (vezi toată discuția)
Concediu anda_24 anda_24 Buna Am si eu o nelamurire,am lucrat 4 ani,iar apoi o luna jumatate am intrerupere pe cartea de munca dupa care am intrat in somaj (de 5 luni sunt in somaj) ... (vezi toată discuția)
Concediul prenatal/ de crestere a copilului EvaB EvaB Buna ziua, daca ma puteti ajuta cu o lamurire. Sunt insarcinata in saptamana a 10a si sunt in concediu medical incepand de saptamana aceasta pana in prenatal ... (vezi toată discuția)