ie);
- dupa natura serviciului facturat (de exemplu: cheltuielile pentru incalzire).
Valoarea fondului de rulment apartinând fiecarui proprietar trebuie sa fie cel
putin egala cu suma corespunzatoare acoperirii propriei contributii lunare la
cheltuielile asociatiei de proprietari.
Daca este cazul, in conditii de instabilitate economica, fondul de rulment se
actualizeaza periodic prin depunerea de catre fiecare proprietar, conform listei de
plata, a unei sume reprezentând diferenta dintre valoarea existenta si cea
necesara acoperirii cheltuielilor lunare ale asociatiei, corespunzatoare fiecarui
proprietar.
Fiecare proprietar va beneficia de propriul fond de rulment pentru acoperirea
cheltuielilor curente.
ATENTIE ! Fondul de rulment apartinand unui proprietar nu poate fi folosit
pentru alt proprietar in scopul platii unor facturi decat cu acordul acestuia.
Altfel se considera un credit facut de catre o persoana (administratorul,
contabilul) sau un grup de persoane (Comitetul Executiv, Adunarea Generala)
fara sa existe o cerere (din partea restantierului) si un acord (din partea
proprietarului bun-platnic) pentru acordarea acestui imprumut. Pentru un
imprumut nelegal facut si neachitat ulterior de restantier, asociatia va fi nevoita
sa initieze actiune in justitie situatie in care daca nu se poate recupera, in final,
debitul respectiv, raspunzatoare se face persoana care a efectuat plata facturilor
si pentru restantieri. Normal si legal, daca nu exista formele legale de creditare
(imprumut), este ca facturile sa fie platite partial adica numai sumele care au fost
incasate de la proprietarii bun-platnici, insistand la casieriile furnizorilor sa
primeasca orice sume de bani pentru ca nu au nici o baza legala care sa le
interzica incasarea partiala a facturilor. Daca plata se face prin ordin de plata
atunci plata partiala se face mai usor.
Pentru acest mod optim de plata a facturilor aveti grija ce prevede orice contract
pentru care vi se solicita semnatura si stampila. Pentru orice problema in acest
scop trebuie sa va adresati urgent Federatiei Asociatiilor de Proprietari din
Romania.
Restantele proprietarilor la actualizarea fondului de rulment poate constitui unul
dintre elementele sistemului de penalizari in ceea ce priveste neacoperirea
curenta a cotei de contributie la cheltuielile asociatiei, dupa data expirarii
termenului de plata stabilit la data constituirii sau actualizarii.
Fondul de rulment constituit se utilizeaza numai pentru plata facturilor
curente aferente consumurilor lunii anterioare.
Dupa plata facturilor curente, fondul de rulment se reântregeste lunar prin
incasarea de la proprietari a cotelor de contributie afisate pe lista de plata a lunii
in curs, având ca referinta de calcul aceste facturi curente, corespunzatoare
consumurilor lunii anterioare,
adica ceea ce trebuie platit conform listei de plata reprezinta reintregirea
fondului de rulment cu care bani se vor plati facturile care vor fi emise la
inceputul lunii urmatoare pentru consumurile lunii curente pentru care este
afisata lista de plata !
In perioadele in care valoarea fondului de rulment este mai mare decat volumul
cheltuielilor, diferenta poate fi utilizata prin instrumente bancare cu lichiditate
imediata (depozit bancar purtator de dobânda sau titluri de stat). Venitul astfel
realizat compenseaza, in contul fondului de reparatii, cheltuielile proprietarilor
care si-au respectat obligatiile de achitare la termen a cotelor de contributie.
Fondul de rulment se incaseaza distinct fata de cota de contributie lunara
(chitanta cod 14-4-1 separata).
In situatiile in care prin contractul de inchiriere incheiat cu proprietarul chiriasul
se obliga sa participe la plata cheltuielilor curente ale condominiului in care
locuieste, acesta va participa si la formarea fondului de rulment.
In momentul schimbarii domiciliului sau a dreptului de proprietate fondul de
rulment se restituie, pe baza de cerere, în intregime respectivului proprietar
daca prin actele de transmitere a dreptului de proprietate sau a folosintei
locuintei nu se stipuleaza altfel, urmând ca viitorul proprietar, membru sau nu al
asociatiei, sa achite fondul de rulment corespunzator cheltuielilor aferente lui.
B. Daca proprietarii in Adunarea Generala nu mai doresc constituirea
fondului de rulment sau daca se opteaza pentru o varianta de genul: proprietari
cu fond de rulment si proprietari fara fond de rulment (chiar prin restituire
ulterioara la cerere) atunci pentru proprietarii fara fond de rulment termenul
de plata a cotelor de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari nu mai
poate fi de 15 zile calendaristice de la data afisarii ci de cel mult 5 zile
calendaristice de la data afisarii listei de plata dupa care, in caz de neplata,
dupa 30 de zile, se aplica penalizari conform sistemului propriu al asociatiei.
Detalii in MANUALUL ASOCIATIEI DE PROPRIETARI !
Articol preluat de pe [ link extern ]
Sper sa va fie de folos
O zi buna
Cu stima
Angela
Art. 24. -
(1) În scopul asigurării fondurilor necesare pentru plăţi curente, asociaţia de proprietari stabileşte cuantumul şi cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. De regulă, fondul de rulment se dimensionează astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice.
~ final discuție ~