avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 296 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Impozite, taxe şi timbrul de ... derogari ale art. 4 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 ...
Discuție deschisă în Impozite, taxe şi timbrul de mediu 2013. Legalitate şi interpretare juridică

derogari ale art. 4 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

as vrea sa ma ajutati sa inteleg si eu modalitatea de derogare a prevederilor privind art. 4 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 articol care are urmatorul text:

(2) Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.


deogare care afecteaza cred eu si art. 3 puctul d) care are urmatorul text:

Art. 3. - Impozitele si taxele reglementate de prezentul cod se bazeaza pe urmatoarele principii:

d) eficienta impunerii prin asigurarea stabilitatii pe termen lung a prevederilor Codului fiscal, astfel incat aceste prevederi sa nu conduca la efecte retroactive defavorabile pentru persoane fizice si juridice, in raport cu impozitarea in vigoare la data adoptarii de catre acestea a unor decizii investitionale majore.

Cel mai recent răspuns: Lulica , utilizator 13:28, 1 Iulie 2010
ce nu stiu eu e care e baza legala care le permite actelor modificatoare aferente codului fiscal sa faca derogari sau sa modifice articole din titlul Dispozitii generale din capitolele Scopul si sfera de cuprindere a Codului fiscal, Interpretarea si modificarea Codului fiscal, Definitii, Reguli de aplicare generala ale codului fiscal.
Vreti un raspuns oficial de la Ministerul Finantelor? Se refera la forfetarul de anul trecut care a fost aprobat cam in aceiasi situatie:
"Luând în considerare actualul context internaţional şi având în vedere opiniile şi recomandările Comisiei Europene şi ale organismelor financiare internaţionale, pentru păstrarea echilibrelor bugetare sunt necesare unele măsuri menite să permită respectarea angajamentelor interne şi internaţionale asumate de Guvernul României.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României a adoptat Ordonanţa de Urgenţă nr.34/2009."
Ceea ce nu vor ei sa ia in calcul este ca Guvernul nu poate emite Legi.... poate da o Ordonanta care sa aiba in spatele ei ulterior o lege emanata de la Parlament. Asta nu presupune aplicarea Ordonantei pana la aparitia Legii.
Desi sa incalca multe articole din lege si din Constitutie Curtea Constitutionala zice ca este in regula si nenorocirea perpetueaza. De avocatul poporului nu am mai auzit nimic...
In concluzie consider ca nici macar majorarea asta a TVA-ului fiind facuta prin Ordonanta, cu aplicabilitate in 3 zile (!) nu are cum sa fie constitutionala. Dar cine sa ne auda....

Am gasit in Constitutie:
ARTICOLUL 115
(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice. (Se pare ca legea asta s-a adoptat pe 22/23.06 dar eu nu am vazut-o prin MO)

(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data până la care se pot emite ordonanţe.

(3) Dacă legea de abilitare o cere, ordonanţele se supun aprobării Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la împlinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanţei.

(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.

(5) Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76 alineatul (1).

(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

(7) Ordonanţele cu care Parlamentul a fost sesizat se aprobă sau se resping printr-o lege în care vor fi cuprinse şi ordonanţele ale căror efecte au încetat potrivit alineatului (3).

(8) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacă este cazul, măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei.
Ultima modificare: Joi, 1 Iulie 2010
Lulica, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Ordonanta de urgenta selmer selmer Buna ziua,stiti cumva ordonantele de urgenta sint valabile pe un anumit termen....un an,doi? Ma interesa in special ordonanta 59/2017 cit timp este valabila ... (vezi toată discuția)
Hotarare - ordonanta de urgenta Alin.E Alin.E stie cineva care este diferenta dintre hotararea de guvern si ordonanta de urgenta, in special din prisma domeniilor reglementate? (vezi toată discuția)
Urgent --legea 61/2010 Julius Blinden Julius Blinden Stimati forumisti, Am si eu o intrebare: Care este ratiunea Legii nr.61/2010, privind [b]aprobarea OUG nr. 106/2007 [/b]pentru modificarea si completarea ... (vezi toată discuția)