Ba da.
Ajutorul de deces se acordă de CJP si este stabilit anual, fiind un venit neimpozabil.
Pentru anul 2010, cuantumul ajutorului de deces se stabileste, in cazul:
a) asiguratului sau pensionarului, la 1.836 lei;
b) unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, la 918 lei.
Ajutorul de inmormantare se acordă de angajator si este un venit neimpozabil atat in cazul angajatului, cat si in cazul altor persoane, daca clauzele din contractele de munca sau prevederile din legi speciale prevad acordarea acestuia. ;)
Mostenitorii (sotia, fii, frati, parinti, dupa caz) - pot beneficia de ajutor de inmormantare daca : a fost salariat iar in contractul de munca(colectiv sau individual) sunt mentionate astfel de drepturi: daca a fost membru de sindicat si exista astfel de prevederi in statutul sau drptul sindicalistilor, daca a fot pensionar, la Casa de pensii va adresati) sau mrembru al CAR pensionari.
Daca sotia supravietuitoare incaseaza acest drept, puteti sa ii cereti cheltuielile.
Ajutorul de deces se acordă, la cerere, în cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie aflat în întreţinerea acestora.
În cazul decesului unei persoane asigurate sau al unui pensionar, ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care poate fi: soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul în condiţiile dreptului comun sau, în lipsa acesteia, oricărei persoane care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Ajutorul de deces se plăteşte în termen de 24 de ore de la momentul solicitării.
Ajutorul de deces poate fi solicitat în termen de maximum 3 ani de la data decesului.
Pentru plata ajutorului de deces solicitanţii trebuie să se adreseze:
- angajatorului, în cazul decesului asiguratului care a desfăşurat activităţi pe bază de contract individual de muncă respectiv al unui membru de familie al acestuia;
- instituţiei care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
- Casei teritoriale de pensii, în cazul decesului pensionarului sau asiguratului care şi-a încheiat contract de asigurare, respectiv al unui membru de familie al acestora.
Acte necesare:
- cerere-tip;
- certificat de deces - în original şi copie;
- actul de identitate al solicitantului;
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, după caz, actul care atestă calitatea de moştenitor, tutore, curator;
- acte din care să rezulte că s-au suportat cheltuielile ocazionate de deces;
- certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap sau actul medical prin care se atestă boala care l-a făcut inapt pentru muncă pe copil şi data ivirii acesteia. ;)