Am si eu o problema si caut un raspuns.
Am o mica afacere prin care import unele scule speciale si le comercializez. Forma de organizare este de PFA. La unul dintre importuri unele scule nu au corespuns calitativ si am discutat cu partenerul extern sa i le returnez pentru inlocuire sau refacere. Am trimis marfa prin UPS cu documentele necesare. In Proforma Invoice si pe Declaratia vamala de export (DVE) apar ca tara de origine a marfii este cea a partenerului (tara extracomunitara). La destinatie, din nu stiu ce motive cand s-a facut Declaratia vamala de import (DVI) acolo s-a schimbat originea marfii si i s-au cerut partenerului sa plateasca taxe vamale (adica 300USD, valoarea marfii fiind de 729USD). In aceste conditii partenerul nu a mai vrut sa ridice marfa. Am trimis catre UPS din tara respectiva documentele scanate pentru a dovedi originea marfii. Nu s-a mai putut face nimic deoarece declaratia de import fusese facuta. Am vorbit cu UPS Romania si cu UPS din tara respectiva (pe e-mail) dar fara un raspuns clar sau favorabil. Totul s-a taraganat si au trecut cele 30 zile de depozitare a marfii in tara respectiva astfel ca cu toate insistentele mele, pe site-ul UPS apare ca am renuntat la colet. Am facut o reclamatie scrisa catre UPS Romania dar se pare ca se taraganeaza in continuare. Doresc sa stiu daca pot sa apelez la un avocat pentru recuperarea daunelor produse si ce sanse as avea ca sa reusesc. Precizez ca:
- marfa a plecat din Romania cu toate documentele in regula: retur de marfa in garantie; tara de origine: tara partenerului;
- Marfa a fost gestionata de UPS. Se pare ca un angajat al UPS din tara partenerului a intocmit gresit Declaratia vamala de import acolo schimband originea marfii fara a avea la baza un document justificativ. Acum nici partenerul de acolo nu mai poate ridica marfa iar eu daca doresc sa o recuperez trebuie sa platesc transportul tur-retur, depozitare, prestatii si inclusiv acele taxe vamale din tara partenerului.
Multumesc pt raspuns dar poate nu este chiar corect inteleasa problerma. Incerc sa va raspund la intrebarile dumneavoastra:
1. Marfa este de origine: tara extracomunitara. Eu am o relatie strict comerciala cu partenerul extern (nu sunt filiala sau reprezentant al firmei externe).
2. Corespondenta cu partenerul extern o tin doar pe e-mail (inclusiv comenzile). Nu am un contract incheiat cu partenerul extern Deci nu exista clauze de garantie sau de altfel. Am avut o relatie buna cu acest partener cu care colaborez de circa 5 ani. Nu am avut probleme importante in aceasta perioada (rare probleme calitative). In acest an in schimb am avut doua importuri de la acest partener ambele au fost cu probleme calitative (marfa necorespunzatoare). In luna februarie 2007 i-am returnat o parte din marfa necorespunzatoare (cu acceptul lui). Marfa a fost returnata prin UPS si nu am avut probleme la retur. Urmatorul import in Romania a fost de fapt re-importul sculelor returnate in Februarie 2007. Din aceste scule reprimite au fost o parte deasemenea necorespunzatoare. Cu acceptul partenerului extern le-am returnat tot prin UPS. UPS-ul nu primeste marfa la transport fara plata transportului decat daca se prezinta acceptul scris al partenerului extern. Am prezentat la UPS si documentele cu care a venit marfa. Marfa a fost returnata cu Proforma Invoice pe care am trecut valoarea reala a marfii si o valoare de 10 USD valoare numai pt. vama. Pe Proforma s-a scris si tara de origine si conditia de transport etc. In tara partenerului au aparut problemele: schimbarea originii marfii si impunerea de taxe vamale. Presupun ca aceasta s-a intamplat datorita UPS care a gestionat marfa acolo sau poate sa aiba si o anume implicare si partenerul extern. Oricum, ca urmare a impunerii la pplata a unor taxe vamale, partenerul extern nu a mai vrut sa ridice marfa. Problema s-a taraganat acolo (a fost si perioada August 2007, perioada de concedii; lumea nu prea era la servici nici acolo si nici in Romania - la UPS). Datorita acestor tergiversari, marfa a depasit termenul de 30 zile de depozitare la UPS si a fost trecut in site-ul UPS cum ca s-ar fi renuntat la marfa. La insistentele mele am fost indrumat de UPS Romania sa fac o reclamatie scrisa pe care am si facut-o si am trimis-o dumnealor. Au trecut iarasi aproape doua saptamani dar nu am primit nici un raspuns. Nu stiu cum as putea proceda pt. recuperarea marfii (mi se cere de UPS din tara extracomunitara sa platesc tot: transport tur-retur, depozitare prestatii si inclusiv taxele vamale de acolo. Mi se pare aberanta solicitarea: daca as fim platit eu taxele vamale de acolo nu mai era nevoie sa fie returnat coletul: partenerul extern ar fi ridicat coletul acolo.
Nu stiu cum sa procedez deoarece nu am vazut pe site-ul UPS un Dept. Central care sa se ocupe cu rezolvarea unor astfel de litigii. M-am gandit la varianta apelarii unui avocat care sa cunoasca bine problemele acestea si prin care sa pot recupera din daunele produse. Nu stiu cat ar putea sa coste toata aceasta tevatura si daca merita tot efortul. In probleme externe se lucreaza cu sume mari. La mine este vorba de 729USD valoarea marfii si 300USD valoarea taxelor vamale acolo. Cu tot cu transport mi se solicita plata sumei de 460USD. Mi se pare dezavantajos pt. faptul ca platesc niste bani aiurea ditr-o greseala care nu-mai apartine (probabil UPS este vinovat), timpul pierdut cu corespondenta asta si cu reclamatii; faptul ca primesc inapoi aceeasi marfa necorespunzatoare. Nu stiu cum sa procedez mai bine.
Din punctul tau de vedere ai dreptate, insa s-ar parea ca vina iti apartine in exclusivitate tie.
Gandeste-te in felul urmator: ajunge marfa in tara de destinatie, trebuiesc facute formele vamale, comisionarul vamal are actele pe care tu le-ai trimis prin UPS. Cum completeaza rubrica cu originea marfii comisionarul vamal? Marfa de origine din tara respectiva? Dupa parerea ta asa ar fi. Ca doar asa ai declarat-o tu in factura. Pentru el declaratia ta nu produce niciun efect, el are nevoie de un certificat de origine. Asa ca acel comisionar vamal a completat declaratia ca fiind marfa de provenienta necunoscuta si astfel trebuiesc platite taxele vamale.
Asta e o ipoteza, s-ar putea insa sa fie si alta.
~ final discuție ~
Alte discuții în legătură
Taxe vamale prea mari
dimlight
Buna ziua, am fost anuntata astazi ca urmeaza sa intre maine un colet venit din China in tara in valoare de aproximativ 50$ prin compania GLS. Ei mi-au spus ca ... (vezi toată discuția)
Tva extracomunitar
stegeran
Buna ziua. Am o problema si cautand pe forum nu m-am lamurit. Firma din Romania platitoare de TVA realizeaza un prototip pentru un produs pentru un client din ... (vezi toată discuția)