In sistemul public sunt contribuabili, dupa caz:
asiguratii care datoreaza contributii individuale de asigurari sociale;
angajatorii;
persoanele juridice la care asiguratii isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numiti in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
organizatii ale cooperatiei mestesugaresti;
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca care administreaza bugetul asigurarilor pentru somaj;
persoanele care incheie contract de asigurare sociala.
ASIGURATI
In Romania, drepturile constitutionale la asigurari sociale se exercita prin sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Acesta este un sistem unic, obligatoriu, cu contributii precizate, garantat de stat si administrat public. In cadrul lui, in temeiul contributiilor de asigurari sociale platite de persoanele asigurate,sunt furnizate prestatii de asigurari sociale, care reprezinta venit de inlocuire pentru pierderea totala sau partiala a veniturilor profesionale, ca urmare a batranetii, invaliditatii, accidentelor, bolii, maternitatii sau decesului,considerate riscuri sociale. Aceste prestatii se acorda sub forma de : pensii, indemnizatii, ajutoare, alte tipuri de prestatii prevazute de lege, cu conditia ca asiguratul sa-si indeplineasca obligatiile privind plata contributiei de asigurari sociale.Costurile prestatiilor de asigurari sunt foarte mari. Ele sunt dependente de starea de sanatate a populatiei, de conditiile de munca si, nu in ultimul rand, de imbatranirea populatiei. Acoperirea
acestor costuri nu poate fi asigurata intr-un sistem optional. Foarte multi, in special tinerii, nu se gandesc serios la situatiile de risc social(in special legate de varste mai inaintate), si vor contribui numai daca participa la un sistem obligatoriu - sistemul public de pensii.In sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, deci au obligatia sa plateasca contributia individuala de asigurari sociale, urmatoarele persoane:
1. care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si functionarii publici;
2. care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membri cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti;
3. care beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj;
4. care realizeaza un venit brut, pe an calendaristic, echivalent cu cel putin 3 salarii medii brute si care se afla in una din situatiile urmatoare:
- asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
- administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau management;
- membri ai asociatiei familiale;
- persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
- persoane angajate de institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;
- alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale.
Persoanele prevazute la punctul 4 care au implinit varsta de 18 ani, sunt obligate sa depuna DECLARATIA DE ASIGURARE la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla domiciliul asiguratului, in termen de 30 de zile de la incadrarea in situatiile mentionate.
Se pot asigura in sistemul public pe baza de CONTRACT DE ASIGURARE, persoanele care nu se regasesc in situatiile enuntate mai sus,cele care nu se afla in plata unor prestatii de asigurari sociale in sistemul public, cele care nu se regasesc in situatiile urmatoare: urmeaza cursurile de zi ale invatamantului universitar, satisface serviciul militar ca militar in termen sau militar cu termen redus,este concentrat, mobilizat sau prizonierat, precum si persoanele care nu sunt asigurate in alte sisteme de asigurari sociale, neintegrate in sistemul public.Cotele de contributii de asigurari sociale sunt diferentiate in functie de conditiile de munca normale, deosebite sau speciale si se aproba , anual, prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat. Pentru asiguratii cu Declaratie sau Contract de asigurare, cota de contributie de asigurari sociale este de 34% incepand cu 01.01.2003, conform prevederilor Ordonantei de Urgenta nr.147/31.10.2002,si a Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2003.Incepand cu aceeasi data plafonul maxim al bazei lunare de calcul a contributiei de asigurari sociale se stabileste la 5 salarii medii brute lunare (fata de 3 salarii medii brute lunare, cat a fost pana la 01.01.2003).Salariul mediu brut lunar stabilit prin Legea bugetului asigurarilor sociale pentru anul 2003 este de 6.962.000 lei.Salariul mediu brut pe economie pentru anul urmator se prognozeaza si se face public de catre CNPAS pana la data de 31 decembrie a anului curent. Astfel baza lunara de aclcul a contributiei de asigurari sociale pentru asiguratii cu Declaratie sau Contract de asigurare o constituie venitul lunar asigurat prevazut in Declaratie sau Contract, care nu poate fi mai mic de o patrime din salariul mediu brut lunar pe economie, fara a depasi plafonul a de 5 ori salariul mediu brut lunar pe economie.
Termenul de plata a contributiei de asigurari sociale pentru asiguratii cu Declaratie sau Contract de asigurare este pana la sfarsitul lunii, pentru luna in curs.
Exemple:
1. O persoana s-a asigurat in baza Declaratiei de asigurare incepand cu data de 01.03.2003. In acest caz venitul asigurat nu poate fi mai mic de 1.740.500 si nu poate depasi 34.810.000.Venitul inscris in Declaratia de asigurare este de 3.400.000 lei. Contributia datorata lunar in acest caz este de 1.156.000 lei, rezultata prin aplicarea cotei de 34% asupra venitului asigurat. Termenul de plata este pana la sfarsitul lunii martie 2003.
2. O persoana s-a asigurat in baza Contractului de asigurare incepand cu data de 01.10.2003. Venitul inscris in Contractul de asigurare este de 1.740.500. Contributia datorata lunar este de 591.770 (rezultata prin aplicarea cotei de 34% asupra venitului de 1.740.500).
Neplata contributiei de asigurari sociale la termenele stabilite de lege, genereaza plata unor majorari calculate pentru fiecare zi de intarziere, pana la data achitarii sumei datorate inclusiv.Cota majorarilor de intarziere se stabileste potrivit reglementarilor privind executarea creantelor bugetare.Calculul majorarilor de intarziere pentru asiguratii cu Declaratie sau Contract de asigurare, se efectueaza, dupa caz, de acestia sau de casele teritoriale de pensii. Neplata contributiei de asigurari sociale de catre asiguratii cu Declaratie sau Contract de asigurare la termenele stabilite atrage neacordarea drepturilor la prestatii pana la achitarea contributiilor datorate si a majorarilor de intarziere aferente.
Asiguratii care fac dovada ca nu se mai regasesc in situatiile pentru care asigurarea este obligatorie, trebuie sa depuna la casele teritoriale de pensii, in termen de 30 de zile de la modificarea situatiei, formularul tip de Retragere a declaratiei de asigurare. Persoana care solicita retragerea Declaratiei de asigurare trebuie sa faca dovada neincadrarii in situatiile pentru care asigurarea este obligatorie, cu anumite documente, cum ar fi:
- radiere din Registrul Oficiului Comertului;
- contract de administrare sau management expirat;
- incetarea calitatii de membru al asociatiei familiale;
- acte emise de Administratia financiara sau Primarie;
- expirarea autorizatiei de desfasurare a unei activitati independente;
- faliment;
In cazul modificarii survenite pe parcursul asigurarii, in cazul asiguratilor cu Declaratie de asigurare, acestia sunt obligati de a anunta casele teritoriale de pensii de modificarea survenita, in termen de 30 de zile, si de a completa formularul tip de Comunicare de modificare. Modificarea oricaror prevederi din Contractul de asigurare se pot face numai cu acordul scris al ambelor parti, prin Act aditional. Cand una dintre parti nu este de acord cu modificarea solicitata de cealalta parte, contractul se deruleaza in conditiile anterioare, cu exceptia situatiei in care se solicita rezilierea lui. In cazul rezilierii contractului de asigurare, contributiile de asigurari sociale achitate nu se restituie, iar stagiul de cotizare realizat se valorifica la stabilirea dreptului de pensie. Calitatea de asigurat se redobandeste dupa incheierea unui nou Contract de asigurare. Dupa redobandirea calitatii de asigurat dreptul la prestatii de asigurari sociale, altele decat pensiile, se reia dupa realizarea unui nou stagiu de cotizare, prevazut de lege pentru aceste prestatii. Stagiul de cotizare se constituie din insumarea lunilor pentru care s-a achitat contributia de asigurari sociale.Contributia de asigurari sociale nu este impozabila. Nepalta contributiei de asigurari sociale la termenul prevazut de lege constituie motiv de reziliere a contractului, in acest caz rezilierea facandu-se cu luna urmatoare celei pentru care s-a achitat contributia. Colectarea si evidenta contributiilor de asigurari sociale se asigura prin casele teritoriale de pensii pe baza codului personal de asigurari sociale, care este codul numeric personal din buletinul de identitate.
Conform Legii 250/19.07.2007, se pot asigura in sistemul public de pensii, pe baza de contract de asigurare sociala, in conditiile Legii 19/2000, persoanele care se regasesc in situatiile prevazute la art. 5 alin(1) din Legea 19/2000 si care doresc sa-si completeze venitul asigurat, precum si alte persoane care nu se regasesc in situatiile prevazute la art.5 alin(1), si care nu se afla in plata unor prestatii de asigurari sociale in sistemul public de pensii. punctajul asiguratului, stabilit conform prevederilor art.78 alin(1) si (2) din Legea19/2000, se calculeaza la nivelul veniturilor brute realizate, pentru care s-au platit contributii de asigurari sociale. Declararea evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat(Anexele 1.1 si 1.2 la Declaratia nominala), fara plafonarea bazei de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, va fi facuta de catre angajatori incepand cu raportarea aferenta lunii august 2007. Ca urmare a adoptarii OUG82/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990, privind societatile comerciale, republicata cu incidenta in ceea ce priveste aplicarea prevederilor art. 5 alin 1 pct I si IV din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii, formulam urmatoarele considerente:
~ final discuție ~