avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 613 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - Impozit pe venit, ... rectificare fisa fiscala
Discuție deschisă în Fiscalitate - Impozit pe venit, CAS, CASS

rectificare fisa fiscala

Va rog daca puteti sa imi dati un sfat. Daca s-a omis introducerea unei deduceri pentru copil pentru calculul salariului unui angajat, cum se poate rezolva problema avand in vedere ca este vorba de o eroare din 2009, pentru care s-a emis deja o fisa fiscala? Fac rectificativa la fisa fiscala, insa ce alte rectificari mai trebuie sa fac? Avand in vedere ca abia acum am sesizat neglijenta, ce fac pentru anul in curs?
Va multumesc
Ultima modificare: Duminică, 12 Septembrie 2010
adita74, utilizator
Cel mai recent răspuns: Magda Staicu , Consultant fiscal 22:43, 12 Septembrie 2010
este tipul de eroare cel mai "nesuferit" dupa parerea mea pentru ca sunt implicatii majore - nu atat in la sume, cat la volumul de munca
Ar trebui facut stat rectificativ , pentru fiecare luna a anului 2009 si iar salariatul va primi , din rectificare , pentru fiecare luna diferenta de bani pe care nu a primit-o din cauza faptului ca neavand deducerea i s-a retinut un impozit mai mare .
Apoi ar trebui depuse declaratii rectificative , pentru fiecare luna sau trimestru ( depinde ce fel aveati vectorul fiscal in 2009) cu impozitul corect care va fi mai mic decat cel declarat /virat .
Apoi fisa fiscala rectificativa .
La fel si in 2010, mai putin fisa fiscala .
Din punct de vedere contabil - la fel , corectii de note contabile , astfel incat pe anul 2009 sa rezulte impozit virat plus egal cu cat are salariatul de primit , cash.
Analizati daca este eficient acest mod de lucru. Poate se poate sa primeasca acum, in 2010 un bonus care sa acopere diferenta de salariu din 2009/2010 si sa lasati asa cum este declarat si inregistrat in contabilitate .Si, evident, de la septembrie 2010 - corectat pentru viitor .

Va multumesc dna. Magda Staicu pentru raspunsul dat. As mai avea rugamintea sa ma lamuriti in privinta pct. 99 din Normele metodologice date în aplicarea art. 56 din Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, plătitorul veniturilor din salarii va proceda după cum urmează:
a)în situaţia în care una dintre persoanele aflate în întreţinere, pentru care contribuabilul beneficiază de deducere personală, obţine în cursul anului un venit lunar mai mare de 2.500.000 lei lunar, plătitorul veniturilor din salarii va reconsidera nivelul deducerii personale corespunzătoare pentru persoanele rămase în întreţinere începând cu luna următoare celei în care a fost realizat venitul, indiferent de data la care se face comunicarea către angajator/plătitor;
b)în situaţia în care contribuabilul solicită acordarea deducerii personale pentru persoana aflată în întreţinere ca urmare a situării venitului lunar al acesteia din urmă sub 2.500.000 lei lunar, plătitorul de venituri din salarii va începe acordarea deducerii personale reconsiderate pentru persoana în întreţinere o dată cu plata drepturilor lunare ale lunii în care contribuabilul a depus documentele justificative.

Pentru situatia prevazuta de lit. b), va rog sa imi spuneti daca am inteles bine, si anume, daca salariatul este cel care a omis sa depuna documentele justificative la momentul aparitiei evenimentului (2009) care i-ar fi dat dreptul la deducere si a depus abia in septembrie anul curent aceste documente, atunci nu va mai avea dreptul la deducere pentru anul 2009 si pentru lunile din 2010 aferente perioadei in care nu a depus documentele? In acest caz se va mai face rectificarea fisei fiscale si a celorlalte documente?
Multumesc pentru ajutor
Ultima modificare: Duminică, 12 Septembrie 2010
adita74, utilizator
da, si eu inteleg la fel : daca salariatul este cel care nu se ingrijeste sa aduca documentele in vederea determinarii deducerii , atunci angajatorul nu are vreo obligatie .
In acest sens avem si pct 100 din norme :

100. Pentru stabilirea deducerii personale la care are dreptul, contribuabilul va depune la plătitorul de venituri din salarii o declaraţie pe propria răspundere, care trebuie să cuprindă următoarele informaţii:

- datele de identificare a contribuabilului care realizează venituri din salarii (numele şi prenumele, domiciliul, codul numeric personal);

- datele de identificare a fiecărei persoane aflate în întreţinere (numele şi prenumele, codul numeric personal).

În ceea ce priveşte copiii aflaţi în întreţinere, la această declaraţie contribuabilul care realizează venituri din salarii va anexa şi adeverinţa de la plătitorul de venituri din salarii a celuilalt soţ sau declaraţia pe propria răspundere a acestuia că nu beneficiază de deducere personală pentru acel copil.

Totusi , este de precizat ca obligatia angajatorului este sa anunte salariatul despre aceasta deducere ; in practica am intilnit ca uzanta solicitarea din partea angajatorului , la fiecare inceput de an a declaratiei amintita la pct 100.
In acest fel partile iau cunostinta : salariatul, despre dreptul sau la deducere iar angajatorul , despre situatia in care se gaseste salariatul.
Va multumesc tare mult stimata doamna Magda Staicu pentru ca va aplecati si asupra problemei mele care ma aduce in pragul disperarii :((

Am insa o nelamurire legata de:

Pct. 129 din Normele metodologice date în aplicarea art. 59 din Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, dispune:

”În situaţia în care se constată elemente care generează modificarea veniturilor din salarii şi/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorul/plătitorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective şi stabilirea diferenţelor de impozit constatate se efectuează pentru luna la care se referă, iar diferenţele de impozit rezultate vor majora/diminua impozitul datorat începând cu luna constatării.

În situaţia în care la data efectuării operaţiunii de stabilire a diferenţelor de impozit de către angajator/plătitor există relaţii contractuale generatoare de venituri din salarii, între acesta şi persoana fizică, atunci se procedează astfel:
- impozitul reţinut în plus se restituie persoanei fizice prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe veniturile din salarii începând cu luna efectuării acestei operaţiuni şi până la lichidarea acestuia;
- impozitul nereţinut se reţine de angajator/plătitor din veniturile din salarii începând cu luna constatării şi până la lichidarea acestuia.

În situaţia în care persoana fizică pentru care angajatorul/plătitorul a efectuat calculul impozitului lunar/anual nu mai are relaţii contractuale generatoare de venituri din salarii şi angajatorul/plătitorul nu poate să efectueze operaţiunea de plată/încasare a diferenţelor de impozit, atunci acestea vor fi administrate de organul fiscal competent.”

Nu știu cum să interpretez aceste dispoziții legale. #-o Nu înțeleg cum, când și dacă trebuie să depun în condițiile acestor prevederi sus-menționate, care cred că sunt aplicabile speței, declarațiile rectificative lunare, ștatele lunare rectificate și fișa fiscală rectificativă.
cu placere :)

Ceea ce ati citat in ultima interventie este temeiul legal pentru ceea ce am spus eu la prima mea interventie .

Sa luam un exemplu :
- salariu net , luna ianuarie 2009, fara deducere = 100 lei
- impozit , luna ianuarie 2009= 20 lei
---------
Declaratii depuse :
- la ianuarie 2009 = cod 100 cu 20 lei impozit datorat ; OP = 20 lei achitat la scadenta

---------
Cum trebuia :
- salariu net,ianuarie 2009, cu deducere = 105 lei
- impozit aferent = 15 lei

Se constata eroarea in septembrie 2010.
Ce trebuie corectat ?
- statul de plata , prin intocmirea unui stat rectificativ
- va apare pentru salariat suma de 5 lei, pe care o are de incasat iar pentru stat , s-au declarat si virat 5 lei in plus.
Cum corectam ?
- declaratie cod 710 la ianuarie 2009, cu 15 lei impozit in loc de 20. lei.
In fisa pe platitor , va apare suma de 5 lei virat plus, la fel si in contabilitatea proprie.
La septembrie 2010, daca aveti de plata impozit pe salariu , sa zicem , 300 lei, veti plati doar 295, respectiv datoratul lunii septembrie -5 lei , cat reprezinta corectia de la ianuarie 2009.
Si tot asa, luna de luna ...si evident , si fisa fiscala .

Rectificarea se face , asa cum spuneam , daca din vina angajatorului deducerea nu a fost operata .
Daca salariatul a neglijat sa prezinte documente- nu se face aceasta rectificare.

Va propun sa faceti un calcul aproximativ ,sa vedeti despre se suma este vorba .



Ultima modificare: Duminică, 12 Septembrie 2010
Magda Staicu, Consultant fiscal

Alte discuții în legătură

Copil in intretinere anne_david_30 anne_david_30 Buna ziua, Am urmatoarea situatie pe care nu stiu cum sa o rezolv. In intervalul iulie 2006 - aug 2007 fostul angajator nu a fost de acord sa-mi treaca ... (vezi toată discuția)
Deducere personala acordata eronat noiembriesm noiembriesm Buna ziua. Va rog sa-mi spuneti care este parerea dvs in cazul in care un salariat a primit deducere personala dar nu trebuia sa i se acorde, cim nefiind ... (vezi toată discuția)
Fals in declaratia de deducere a impozitului nyusziful nyusziful Buna ziua, am urmatoarea intrebare, daca ma puteti lamuri va rog: daca un salariat a adus dovezi ca are sotul / sotia nesalarizat si neindemizat in ... (vezi toată discuția)