In cadrul promotiilor organizate pentru stimularea vanzarilor se pot acorda bunuri ce reprezinta mostre (daca fac parte din produsele comercializate de firma) sau produse de protocol.
In cazul mostrelor nu exista limita pentru deductibilitatea cheltuielilor efectuate (numai in baza unui contract de comercializare care sa prevada expres acest lucru), pe cand pentru produsele de protocol se aplica limita de 2% asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit (art. 21, alin. (3), lit. a), din Codul fiscal).
Un alt gen de promotie este si aceea bazata pe reduceri de pret pentru vanzari peste o anumita cantitate care este nelimitata din punct de vedere al deducerii fiscale, cu conditia sa se acorde numai pe criterii comerciale (vezi legislatia privind comercializarea pe piata a bunurilor si serviciilor – Ordonanta 99/2000).
Documentul justificativ de scadere din gestiune este documentul de vanzare (Factura fiscala, Bonul fiscal) in care, alaturi de celelalte produse vandute este mentionat produsul acordat gratuit (sau la pret redus), cu pretul respectiv. Conturile utilizate la scaderea din gestiune sunt diferite, in functie de natura promotiei:
· produse de protocol - 6231 „Cheltuieli de protocol”
· mostre – 6232 „Cheltuieli de reclama si publicitate”