avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 690 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... ajutor de inmormantare
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

ajutor de inmormantare

Vara aceasta l-am inmormantat pe fostul meu sot. L-am ingropat eu deoarece nu mai avea nici un fel de rude in oras. Singura lui ruda apropiata, sora lui, este plecata de multi ani in Franta si mai avea niste rude in alt oras, dar nu le stiam adresa sau numarul de telefon.
Persoana decedata era asistata social; primea un ajutor lunar de 100 sau 110 lei.
La vre-o doua saptamani de la inmormantare am aflat ca pot face cerere de ajutor de inmormantare la Directia pentru Asistenta Sociala, dar nici unul dintre functionarii de acolo nu stia suma . Am facut cererea, am anexat copii dupa toate chitantele si bonurile fiscale ale sumelor cheltuite cu necropsia, taxele la cimitir si alte taxe, copie dupa hotararea de divort, copie dupa certificatul de deces al persoanei decedate. Cererea a fost inregistrata pe data de 05.08.2010 si am primit numar de inregistrare. Mentionez ca pe chitante, facturi era trecut numele meu.
Pe la sfarsitul lunii septembrie, a venit la mine acasa un angajat al Directiei de Asistenta Sociala Braila, caci in acest oras locuiesc si a locuit si decedatul, a vazut casa, a mai pus niste intrebari si mi-a cerut adeverinta de la serviciu in care sa fie specificat salariul meu. Chipurile facea o ancheta sociala.
Astazi, 12.10.2010, am fost la cei de la asistenta sociala, cei care m-au tot mintit doua luni de zile ca "intr-o zi, doua se rezolva" si am avut surpriza sa constat ca sunt luata la rost de functionarul care s-a ocupat de acest caz deoarece am tupeul sa solicit ajutor de inmormantare in conditiile in care locuiesc intr-o casa decenta si am salariul mai mare decat al lui si a lasat sa se inteleaga ca functionarul care a facut ancheta sociala a prezentat lucrurile astel incat primarul sa respinga cererea de ajutor de inmormantare.
I-am solicitat un raspuns oficial, in scris din partea primariei sau cine o fi trebuind sa-l dea. Bine-nteles ca raspunsul a fost tot ca pana acum, adica in doua- trei zile voi primi acest raspuns oficial.
Doar ca fapt divers mai spun ca toate cheltuielile de inmormantare oficiale si neoficiale ( spaga data la cimitir de 300 lei pentru obtinerea gropii, banii dati la gropari si la cei care au transportat mortul de la morga la cimitir si care nu mi-au dat chitanta, etc.) au fost de peste 2000 de lei. Numai necropsia m-a costat 1500 lei.
Intrebarile mele sunt urmatoarele:
1. Am sau nu dreptul conform legii sa beficiez de acest ajutor de inmormantare?
2.De ce mi-au cerut adeverinta de salariu la aproape doua luni de la inregistrarea cererii si nu mi-au cerut-o atunci cand am depus toate celelalte acte?
Va multumesc.
Cel mai recent răspuns: Valeriu TUDOR , Consultant resurse umane 19:33, 12 Octombrie 2010
1. Din Legea 19/2000:

Art. 126 - (1) În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul, în condiţiile dreptului comun, sau, în lipsa acesteia, oricare persoană care face această dovadă.
(2) Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea salariului mediu brut pe economie prognozat şi făcut public de către CNPAS, conform prevederilor art. 5 alin. (3).

Art. 128 - Ajutorul de deces se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat şi se acordă, la cerere, pe baza certificatului de deces.

2. Din Norma de aplicare a Legii 19/2000:

39. Ajutorul de deces se acordă pe baza următoarelor acte:
a) cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurări sociale;
b) certificat de deces - în original şi copie;
c) actul de identitate al solicitantului;
d) acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de moştenitor, tutore, curator;
e) acte din care să rezulte că s-au suportat cheltuieli ocazionate de deces;
f) certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap sau actul medical prin care se atestă boala care l-a făcut inapt pentru muncă pe copil şi data ivirii acesteia.
40. După efectuarea plăţii ajutorului de deces plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe versoul certificatului de deces original menţiunea "ACHITAT", data, semnătura şi ştampila.

3. Din Legea nr. 12 din 26.01.2010 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2010:

Art. 17 - Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte, în condiţiile legii, în cazul:
a) asiguratului sau pensionarului, la 1.836 lei;
...
4. Asadar mergeti la Casa de Pensii Braila cu certificatul de deces si cu celelalte acte pentru a primi banii.
5. Legea nu spune ca ajutorul de deces se acorda in functie de veniturile celui care a suportat cheltuielile.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Deces dorderacu dorderacu ce acte trebuie pt ajutor de inmormantare, unde se depun , cat dureaza, cati bani se dau? (vezi toată discuția)
Ajutor de deces manuela costin manuela costin tatal meu a fost pensionar militar (penetenciar) ,as vrea sa stiu de unde sa ne adresam pentru un ajutor de inmormantare. multumesc. (vezi toată discuția)
Ajutor inmormantare ankai ankai Buna ziua. Tatal meu a decedat in anul 2015, insa in momentul decesului nu era pensionar si nici nu era angajat. S-a aflat in intretinerea mea iar ... (vezi toată discuția)