Buna,acum cateva luni 1,2 am auzit ca sa introdus o lege in Romania prin care clientul poate renunta la un abonament/contract indiferent daca e incheiat pe 12luni 24,etc daca nu este multumit de servicile prestate prin incheierea acestui contract/abonament.as dorii mai multe detalii daca se poate,eu nefiind in tara dar intorcandu-ma as vrea sa renunt la cateva dintre servicii ale unor operatorii de telefonie.multumesc
Presupun ca este vorba despre Legea nr. 161/2010 pentru modificarea art. 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului si a Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori:
Continutul stu este redat mai jos integral:
“Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. I. - Articolul 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 24 martie 2008, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 84. - Dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept. Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale.”
Art. II. - La anexa din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori, republicata an Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008, litera j) a alineatului (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„j) restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a rezilia unilateral contractul, in cazurile in care:
- comerciantul a modificat unilateral clauzele prevazute la lit. e);
- comerciantul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
- comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;”
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR PRESEDINTELE SENATULUI
Roberta Alma Anastase Mircea Dan Geoana
Bucuresti, 12 iulie 2010 Nr. 161
* * * * * * * * * * *
Aceasta lege are aplicabilitate doar in situatiile in care nu ati beneficiat de vreo ofertă promotionala (spre exemplu: un telefon mobil gratis sau cu un pret simbolic).
In acest caz, nimeni nu poate rezilia contractul fara a achita o suma corespunzatoare acelui beneficiu de care v-ati bucurat cu ocazia ofertei. Acest lucru reiese din finalul art. 84 modificat: “Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale.”
Cu alte cuvinte, aveti dreptul la a rezilia contractul, dar nu si la a evita platile rezultate din beneficii promotionale.
Daca vi se va pretinde plata unei sume in momentul in care veti anunta societatea ca doriti rezilierea – verificati daca acea suma este corespunzatoare ofertei de care ati beneficiat si/sau verificati daca nu cumva este prevazuta abuziv in contract (conform legii mai sus amintite, Art. II, ultima liniuta: “- comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;”
In ambele cazuri – avand ca rezultat depasirea sumei reale – puteti initia demersurile legale: plangere catre furnizorul serviciilor, plangere catre ANPC, chemarea in judecata.
Rezilierea unui contract bilateral este posibila doar potrivit Art. 1020 Codul civil.
Adica la neindeplinirea obligatiilor asumate. Deci beneficiarul poate rezilia daca prestatorul nu isi indeplineste obligatia de prestare. Altfel nu, indiferent daca este un contract civil sau comercial!
L 193/2000 Art.6 spune clar ca o clauza abuziva nu produce efecte, insa contractul se deruleaza in continuare. Clauza unei plati fixe se poate astfel elimina si contractul se continua pana la sfarsit. Deci contractul nu poate fi reziliat inainte de termen, iar suma fixa nu trebuie platita! Ramane insa de platit obligatia pana la incetarea contractului.
L 161/2010 Art. 84 precizeaza ca o clauza nu poate impiedica beneficiarul (consumatorul) sa rezilieze contractul in cazurile prevazute de lege. Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale. Iar cazurile prevazute de lege sunt neindeplinirea contractului, modificarea unilaterala, si penalitati contractuale.
Deci un contract pe 24 luni tine 24 luni indiferent de oferte promotionale sau nu. O reziliere inainte de 24 luni nu este posibila!
Nu se poate rezilia un contract daca clientul “nu este multumit de serviciile prestate” ci daca serviciile prestate nu sunt conforme cu obligatiile contractuale asumate de prestator.
Adica se poate rezilia doar daca una din parti nu isi indeplineste obligatiile.
Eventual pentru cazuri de forta majora.