am infiintat in anul 2004 un srl care a functionat doar o luna de zile, deoarece nu m-am putut intelege cu asociata mea. Cum nu am reusit sa ajung la nici un acord cu ea, nu am mai facut nimic pe societate (nu am suspendat activitatea dar nici nu am avut rulaj). Am depus actele in fiecare luna , pana in anul 2008, cand am incetat sa mai depun bilanturile pe 0.
Avand in vedere ca am primit citatia pe care v-o anexez mai jos, ce se poate intampla(in afara dizolvarii, pe care eu o doresc), daca nu ma prezint la tribunal si cam cat ar putea fi cheltuielile de judecata? Se poate lua si vreo amenda? (cat de mare?)
Domnule Presedinte,
Subscrisul Oficiul National al Registrului Comertului, cu sediul în Bucuresti, Bd. Unirii nr.74, sector 3, reprezentat prin ...... , Director al Oficiului Registrului Comertului de pe lângã Tribunalul...... , cu sediul procesual ales în vederea comunicãrii actelor de procedurã în.......în contradictoriu cu S.C. SRL, cu sediul în ..., înregistrata la Oficiul Registrului Comertului de pe lângã Tribunalul .... sub numârul ............J52/ /2004, cod unic de înregistrare .......reprezentata prin ....... in calitate de administrator, formuleazã prezenta
Cerere de chemare in judecatã
Pentru ca prin hotãrârea judecãtoreascã pe care o veti pronunta sã dispuneti, în temeiul dispozitiilor art. 237 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 31/1990, privind societãtiie comerciale, republicatã, dizolvarea S.C. SRL, pentru urmãtoarele motive:
în fapt,
Din evidentele registrului comertuiui tinut de Oficiul Registrului Comertului de pe lângã Tribunalul ... , rezultã cã S.C.... SRL nu a depus situatiile financiare anuale aferente anului 2008.
Desi obligatia de depunere a situatiilor financiare anuale a fost mediatizatâ de cãtre Oficiul National al Registrului Comertului, printr-o campanie permanentã de informare a comerciantilor, S.C.... SRL a rãmas în pasivitate, reprezentantii acesteia neefectuând demersurile necesare la oficiul registrului comertuiui, astfel încât, la momentul de fatã, Oficiul Registrului Comertului de pe lângã Tribunalul ... nu poate asigura publicitatea cu privire la situatiile financiare anuale.
In drept, Oficiul registrului comertului este institutia publica care, în conditiile Legii nr.26/1990 republicatã, cu modificãrile si completãrile ulterioare, are obligatia de a tine registrul comertului.
Prin urmare, institutia însãrcinatã cu prestarea acestui serviciu public are drept scop principal indeplinirea unui interes public, si anume aceia de a asigura opozabilitatea actelor si faptelor comerciantilor, prin publicitatea acestora, contribuind în acest fel la stabilitatea circuitului comercial.
In acest context, legiuitorul a conferit Oficiului National al Registrului Comertului, atãturi de oricare persoanã care dovedeste un interes, calitatea procesualã pentru a cere pronuntarea dizolvãrii societãtii comerciale în cazul în care aceasta nu si-a îndeplinit obligatiile legale mentionate.
în acest sens, art. 237 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 31/1990, republicatã, astfel cum a fost modificatã prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitãtilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri si prevenirea coruptiei,cu modificãrile si completãrile ulterioare, dispune:
„La cererea oricâror persoane inferesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului, Tbunalul va putea pronunta dizolvarea societâtii comerciale in cazurile in care:
b) societatea nu a depus, in cel mult 6 luni de la expirarea termenelor legale, situatiile financiare anuale sau alte acte care, potrivit legii, se depun la oficiul registrului comertului;
Importanta efectuãrii publicitâtii situatiilor financiare anuale rezidã din însãsi finalitatea lor, respectiv aceea de a oferi o imagine fidelã a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii relevante referitoare la activitatea societãtii respective.
Pentru determinarea termenelor legale în care societatea comercialã era obligatã sã depunã situatiile financiare anuale, dispozitiiie art. 237 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, republicatã, trebuie coroborate cu prevedente Legii contabilitãtii nr. 82/1991, republicatã.
Astfel, art. 28 din Legea nr. 82/1991, republicatã, instituie, în sarcina societãtilor
comerciale, obligatia de a întocmi situatiile financiare anuale, iar art. 34 prevede obligativitatea publicãrii acestora.
Totodatã, art. 2 din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 917/2005, defineste termenul de „publicare" prin „depunerea documentelor prevãzute de lege la oficiul registrului comertului si afisarea unor indicatori care au caracfer public, in modalitatea prevazutã de aceastã institutie, respectiv publicarea pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului a indicatorilor respectivi, sau eliberarea la cerere de copii certificate de pe situatiile financiare anuale complete, raportul administratorilor si raportul de audit/comisiei de cenzori".
Referitor la termenele legale prevãzute pentru depunerea situatiilor financiare anuale, art.35 din Legea nr. 82/1991 mentioneazã termene diferite, cel mai lung termen fiind de 150 de zile de la încheierea exercitiului financiar (care coincide, de regulã, cu anul calendaristic), pentru persoaneie juridice care aplicã reglementãri contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiarã. In consecintã, de la împlinirea acestui termen începe sã curgã termenul de 6 luni prevãzut de art. 237 alin. (1) liL b din Legea nr. 31/1990, republicatã.
In acest context, dat fiind cã ultima zi pentru depunerea situatiilor financiare aferente anului 2003 a fost 31 mai 2004, se poate constata expirarea termenului de 6 luni prevãzut de art. 237 alin. (1)lit. b din Legea nr. 31/1990.
Totodatã, învederãm instantei faptul cã obligativitatea publicârii situatiilor financiare anuale este o conditie esentialâ si în conformitate cu legislatia Uniunii Europene în materie, parte integrantã a acquis-uiui comunitar corespunzãtor Capitolului 5 de negociere-.Dreptul societãtilor comerciale", pe care statul român s-a angajat sã îl respecte. în acest sens, art. 2 alin.1 lit. f al Primei Directive a Consiliului European nr. 68/151/EEC din 9 martie 1968, prevede :
"Statele membre vor lua mãsurile necesare pentru a asigura publicitatea a cei putin urmãtoarelor documente ale companiiior :
[...]
f) situatiite financiare ale fiecãrui an"
Pentru aspectele învederate, solicitãm admiterea cererii noastre astfei cum a fost
formulatã, în sensul dizolvãrii S.C... SRL, pentru neîndeplinirea conditilior prevãzute de lege si publicarea hotãrârii de dizolvare în Monitorul Oficial al României, Partea a iV-a. conform dispozitiilor art. 237 alin. 4 din Legea nr. 31/1990.
Considerãm cã, în cãzul în care S.C... SRL depune la Oficiul Registrului Comertului de pe lãngã Tribunalul , pânã la dezbaterea fondului pricinii, situatiile financiare anuale aferente anului 2008, actiunea noastrã rãmâne fãrã obiect.
Astfel, în conditiile renuntãrii noastre iã judecatã, vã solicitãm sã respingeti un eventual capãt de cerere al pârâtei, prin care se solicitâ cheituieii de judecatã, întrucât lipseste temeiul acordãrii acestora: culpa procesualã a Oficiuiui Nationai al Registrului Comertului.
Astfel:
* Nu poate fi imputat registrului comertului fãptul de a primi situatiile financiare anuale dupã expirarea termenelor legale, deoarece acestea nu sunt termene de decãdere. De altfel, actele care se depun la autoritãtile competente, chiar în afara termeneior legate, trebuie validate, primând interesul pentru mentinerea societãtii în functiune, dacã existã aceastã vointã din partea ei;
* în exercitarea drepturior sale procesuale, conferite de art. 237, alin. 1 din Legea nr. 31/1990 si art 26 alin. 1 din Legea nr. 26/1990, Oficiului Nationai al Registrului
Comertuiui nu-i poate fi opusã eventuala lipsã de interes, deoarece acesta urmãreste sã preîntâmpine unele efecte juridice - dizolvarea persoanei juridice - atâta timp cât conditiile initiale (la data formulãrii actiunii) care impuneau dizolvarea, nu mai sunt îndeplinite. Astfel, nu se poate reprosa registrului comertului renuntarea la judecatã, atâta timp cât aceasta are ca scop final evitarea prejudicierii societãtii, care s-ar putea produce prin continuarea procesului, cu consecinta unor cheituieli sporite, precum si prin eventuala dizolvare a societãtii;
* Exercitarea dreptului de a renunta la judecatã, alãturi de cele de mai sus, este
fundamentatã de art. 129, alin. 1, coroborat cu dispozitiile art. 723 Cod proc. civ.:
„Drepturile procedurale trebuie exercitate cu bunã-credintã si potrivit scopului în vederea cãruia au fost recunoscute de lege. Partea care foloseste aceste drepturi în chip abuziv rãspunde pentru pagubele pricinuite";
* Declansarea procesului are ca temei obligatia legalã a Oficiuiui National al Registrului Comertului, asa cum a fost arãtata mai sus si drept cauzã lipsa indeplinirii obtigatiei legale de cãtre administratorii persoanelor juridice chemate în judecatã, drept pentru care, culpa procesualã apartine în întregime acestora.
Ne întemeiem sustinerile pe dispozitiile art. 112 si urm. din Codul de procedurã civilã, art. 237 din Legea nr. 31/1990, republicatâ, Legea contabilitãtii nr. 82/1991, republicatã. Legea nr.26/1990, privind registrul comertului, republicatâ, cu modificarile si completãrile ulterioare si Ordinul ministruiui finantelor publice nr. 917/2005.
In sustinerea afirmatiilor noastre solicitâm încuviintarea probei cu înscrisuri, reprezentând extras din datele înregistrate în registrui comertului.
Depunem prezenta împreunã cu înscrisurile anexate, în 2 exemptare, unul pentru instantã si unul pentru a fi comunicat societãtii pârâte.
în conformitate cu dispozitiile art. 17, din Legea nr. 146/1997 privind taxete judiciare de timbru, astfe) cum a fost modificatã prin Legea nr. 195/2004, Oficiul National al Registrului Comertului este scutit de taxa judiciarã de timbru.
in conformitate cu prevedente art. 242, alin. (2) din Codul de procedurã civilã, solicitâm
judecarea si în lipsâ.
Cheltuielile de judecata le va plati firma, nu asociatii.
Dupa dizolvare, daca va fi numit un lichidator, acesta va fi platit tot din averea firmei, daca mai are ceva.
Daca nu ati adus nimanui vreun prejudiciu cu intentie, sau prin comiterea unor ilegalitati, atunci nu va faceti griji.
Firma e cu totul pe 0, are doar capitalul social subscris (200 lei) - in contul din banca al firmei. In rest, nu am avut pe cine prejudicia. Era doar o florarie ambulanta, asa ca...? Platesc ceva? Cuiva?