Administrator SRL – COR 241939 (STUDII SUPERIOARE)
Ministerul Muncii si Institutul National de Statistica au introdus o noua ocupatie in Clasificarea Ocupatiilor din Romania: administrator societate comerciala.
O serie de noi ocupatii au fost introduse prin ordinul comun al Ministerului Muncii si al Institutului National de Statistica nr. 170/179 din 2008 pentru completarea Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR), printre care si cea de administrator societate comerciala. Ordinul a fost publicat in Monitorul Oficial Partea I nr. 219 din 21 martie 2008.
Ocupatia de administrator societate comerciala a fost inclusa in categoria specialistilor cu functii administrative si comerciale si are codul 241939.
Noua completare va facilita inregistrarea contractelor de munca ale administratorilor societatilor comerciale la Inspectoratele Teritoriale de Munca, deoarece, pana acum, ocupatia nu era prevazuta in COR.
Aceasta se va aplica, insa, doar in cazul contractelor individuale de munca ale administratorilor societatilor comerciale cu raspundere limitata.
Potrivit Legii societatilor comerciale, administratorii societatilor pe actiuni pot exercita aceasta functie doar in baza unui contract de mandat (administrare) si nu in baza unui contract de munca.
In schimb, in cazul societatilor cu raspundere limitata, OUG nr. 82/2007 a stabilit ca asociatul unic are dreptul de a fi si angajat al societatii comerciale. Inainte de intrarea in vigoarea a OUG nr. 82/2007, alineatului 3 al art.1961 din Legea societatilor comerciale prevedea ca asociatul unic putea avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carui asociat unic era, cu exceptia cazului in care avea calitatea de administrator unic sau de membru al consiliului de administratie.
Mai mult, OUG nr. 82/2007 a introdus un nou alineat in cadrul art. 1961, alineatul 4, care stabileste ca "dispozitiile privitoare la administrarea societatilor pe actiuni nu sunt aplicabile societatilor cu raspundere limitata, indiferent daca sunt sau nu supuse obligatiei de auditare". .
Ordinul comun al Ministerului Muncii si al Institutului National de Statistica a introdus peste 200 de noi ocupatii in Clasificarea Ocupatiilor din Romania.
Dintre acestea, mentionam:
- Consilier de probatiune codul 242206;
- Inspector probatiune codul 242207;
- Administrator societate comerciala studii superioare codul 241939;
- Administrator financiar (patrimoniu) studii superioare codul 244111;
- Administrator financiar (patrimoniu) studii medii codul 412207;
- Manager de inovare codul 241941;
- Analist financiar codul 241943;
- Sef executiv audit intern codul 122952;
- Inginer/inspector de specialitate/referent de specialitate/expert codul 214437;
- Manager general codul 121028
- Manager codul 121029
- Brand manager codul 244707
- Manager în domeniul sigurantei alimentare codul 242321
Obligatia de a inregistra contractele de munca la ITM
Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca obliga angajatorii sa inregistreze contractele individuale de munca la inspectoratul teritorial de munca (ITM), in caz contrar riscand o amenda de la 3000 de lei la 6000 de lei.
Trebuie precizat ca incadrarea salariatului, pe o anumita functie, se face potrivit Clasificarii Ocupatiilor din Romania.
Totdata, angajatorii au obligatia de a infiinta, completa si transmite inspectoratului teritorial de munca un registru general de evidenta a salariatilor in format electronic. Acesta se completeaza in ordinea incheierii, modificarii sau incetarii contractelor individuale de munca.
Angajatorii au obligatia de a transmite registrul in forma electronica la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi au sediul sau domiciliul, dupa caz, in termen de 20 de zile de la data angajarii primului salariat.
De asemenea, angajatorii trebuie sa depuna registrul in termen de de 5 zile de la data la care au intervenit modificari referitoare la elementele de identificare a salariaţilor, data angajarii, functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative, tipul contractului individual de munca, data si temeiul incetarii contractului individual de munca.
Registrul trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal (CNP);
b) data angajarii;
c) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative;
d) tipul contractului individual de munca;
e) data si temeiul incetarii contractului individual de munca.
Administrator societate comerciala - obligatoriu studii superioare
Printre ocupatiile noi introduse prin Ordinul comun al Ministerului Muncii si al Institutului National de Statistica nr. 170/179 din 2008 pentru completarea Clasificarii ocupatiilor din Romania[1] este si cea de administrator societate comerciala.
Aceasta a fost inclusa in categoria specialistilor cu functii administrative si comerciale, avand codul 241939 si are incidenta numai[2] in situatia reglementata de art. 1961 alin. (3) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale[3] care stipuleaza ca “asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carui asociat unic este”.
In ceea ce priveste nivelul de studii, mentionam ca potrivit Instructiunilor din Clasificarea ocupatiilor din Romania, codul 241939 al functiei de administrator societate comerciala indica ca pentru ocuparea acestuia sunt necesare studii superioare.
Este vorba de o conditie obligatorie pentru incheierea contractelor individuale de munca, neindeplinirea ei fiind sanctionata cu nulitatea absoluta – care nu poate fi acoperita si este imprescriptibila - , precum si contraventional. In acest sens, art. 113 lit. b) coroborat cu art. 114 lit a) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca[4], dispun ca se sanctioneaza cu amenda de la 1500 lei la 2500 lei neutilizarea Clasificarii ocupatiilor din Romania (care este obligatorie la completarea documentelor oficiale, in baza art. 15 din aceeasi lege).
Calitatea de salariat a asociatului unic este o posibilitate si nu o obligatie iar cei care opteaza pentru aceasta trebuie sa inregistreze contractul individual de munca la inspectoratul de munca competent – in a carui raza isi are sediul/domiciliul angajatorul - salariat, in termen de 20 de zile de la data incheierii, conform art. 1 din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca[5], sub sanctiunea amenzii contraventionale intre 3.000 lei la 6.000 lei, potrivit art. 7 din aceeasi lege.
Deci, cei care nu indeplinesc conditia de studii mentionata pot fi administratori fara a incheia un contract individual de munca, indeplinindu-si activitatea in baza actul constitutiv de societate.
________________________________
Mico – Articol preluat/ 26.03.2008
Avocatnet.ro / Avocat - Ana Cioriciu Stefanescu
~ final discuție ~