Va rog sa ma ajutati in legatura cu intocmirea unei balante in partida simpla pentru o asociatie de proprietari la o scara de bloc:
1. la Activ pct.4-"restante existente la data verificarii" se iau in calcul si penalizarile sau numai restantele fara penalizari???
2. la Pasiv pct.3-" soldul sumelor speciale" se include si soldul fondului de penalitati?? (suma scriptica sau suma reala incasata??)
3. la Pasiv pct.5-"furnizori" se cumuleaza facturile neachitate aferente carei luni !!!avand in vedere ca, sa zicem balanta este facuta la 30 noiembrie 2010??? multumiri.#-o:(
1. Da
2. Ignorati punctul 3. Penalizaile intra in Pasiv la punctul 4. Se includ si cele restante (soldul total)
3,Se includ absolut toate datoriile catre terti, furnizori si prestatori din trecut pana in ziua in care se face balanta.
mii de multumiri pt clarificari....dar insist putin la prima intrebare cu toate ca ''excesul de precizie duce la confuzie''...DA..in sensul ca se includ si penalizarile..inteleg?? Si as insista putin si pe pct 6 Activ...""Acte de plata pe luna in curs,nerepartizate pe membrii asociatiei""...adica daca mai exista facturi,datorii catre terti ce nu au fost luate in calcul pe lista din luna respectiva...asa ar fi corect??multumesc inca o data..e prima balanta si nu stiu f exact incadrarea elementelor.
1. Da, ati inteles bine.
La punctul 6 din Activ sunt noile facturi si chitante, practic toate cheltuielile care urmeaza sa le treceti pe lista urmatoare.
Balanta este un proces continuu in care dispar si apar noi cheltuieli, se modifica soldurile.
Eu am avut o asemenea problema - si de aceea ii inteleg foarte bine pe cei care nu inteleg cum sa faca balanta activ-pasiv - si nu reuseam sa inteleg ce inseamna activ si ce inseamna pasiv.
Si ca sa pot sa ma lamuresc singura cum as putea sa inchei cu bine o gestiune am imaginat ca activitatea in bloc se incheie la data X si din acel moment nu se mai efectueaza niciun consum si nicio cheltuiala.
Ce trebuia sa fac? Pai in primul rand trebuia sa reconstitui averea asociatiei si sa platesc datoriile asociatiei la terti, sa platesc salariile pana la ultima zi de activitate. Acestea constituiau Pasivul.
Dar fondul de rulment era impartit in
- sold deja incasat
- restante la fondul de rulment
Cu fondul de reparatii asemenea si cu fondul de penalizari la fel - incasat si restante.
Tot in pasiv mai avem si facturile primite de la furnizori si prestatori si neachitate inca. Orice factura achitata dispare din balanta.
In partea de activ ce avem? Tot ce exista ca bani cash si in banca, restantele locatarilor si facturile de consum pana in ziua X pe care urmeaza sa le repartizez pe urmatoarea lista, adica ce bani am eu si ce trebuie sa mai incasez de la locatari ca sa rezolv pasivul.
Activ
- restante
- lista urmatoare
- cash
- banca
Ce putem observa ca se intampla in activ? Pe masura ce se incaseaza restantele si lista pe care o voi intocmi (aceasta este tot un fel de restanta, tot bani de primit de la locatari), aceste cheltuieli si restante scad si se ingroasa in partea de jos activul in cash si banca (eventual). Acest proces continua pana cand restantele ajung sa se diminueze la valoarea 0, la fel si lista ultima cu ultimele cheltuieli si raman in activ cu cash-ul si banca maxim ce aveam de incasat.
Ce rezolv cu acesti bani? Rezolv Pasivul.
Reconstitui in intregime fondul de rulment potential - deci prin incasare totala din activ am diminuat si restantele in toate fondurile la 0(zero), reconstitui si fondul de reparatii si pe cel de penalizari....si cu restul de bani platesc furnizorii si prestatorii si salariile personalului. Fondurile le dau inapoi oamenilor asa cum le-am incasat de-a lungul timpului, adica impart averea asociatiei intre membrii ei.
In acest moment trebuie sa raman cu 0(zero) lei.
** Trebuie sa va spun ca mi-a luat destul de mult ca sa inteleg si sa pun toate sumele la locul lor, dar asemenea scenarii imaginate te fac sa intelegi perfect cum e cu balanta si, daca ai ceva experienta in lucrul cu excel-ul o poti face dinamica, in sensul ca orice modificare in incasari sau plati se poate opera automat in balanta. Astfel ai o balanta actualizata in orice moment din zi si din noapte :)
Nu stiu daca m-am facut inteleasa macar 10%, dar vreau sa va induc ideea ca puteti singur imagina un asemenea scenariu si sa lucrati pe balanta sumele pana reusiti sa o intelegeti perfect si sa o potriviti, astfel ca la orice miscare de bani ea sa ramana nemiscata, pe pozitia 0(zero).
@andreiadmin
Va spun cum as proceda eu:
1. Daca luati in calcul penalizarile, veti fi obligat ca in pasiv sa inscrieti un rand "fond din penalizari calculate si neincasate". Pe masura ce se vor incasa penalizari, acestea vor trece din fd.de penalizari neincasate in fd. de penalizari. Daca completati "Registrul pentru evidenta fondului de penalizari" nu mai este nevoie sa le includeti in activ nr.crt.4 pentru ca penalizarile le veti urmari strict prin inscrierea in acest registru.
2. Formularul "Situatia soldurilor elementelor de activ si de pasiv" poate fi adaptat in functie de necesitatile persoanei juridice, astfel pentru a avea o situatie explicita, in pasiv am detaliat " soldul altor fonduri legal constituite" prin inscrierea separata a:
-fond de penalizari cu suma incasata efectiv
-fond dobanda cont curent si depozite
-fond din chirii
3. La "Furnizori" pasiv se vor trece facturile repartizate in lista de plata ce ati inscris-o la rd.3 din activ dar pe care nu le-ati achitat. Ex.pana la 30 noiembrie 2010 ati calculat lista pe luna oct. afisata in noiemb. (inca neachitata de membrii asociatiei partial sau chiar in totalitate-rd.3 activ) dar facturile repartizate in lista oct. nu le-ati achitat inca.
La "Actele de plata pe luna in curs, nerepartizate pe ..." se includ toate cheltuielile efectuate in luna in curs ce se vor include in lista lunii urmatoare. Ex. 01- 30 noi .2010 am efectuat niste cheltuieli (facturi, mat. gospodaresti,...) ce le voi repartiza in lista de plata urmatoare.
multumesc mult pt lamuriri..o sa citesc de mai multe ori si apoi sper sa reusesc sa le pun corect in balanta...cu toate ca sunt f tentat sa merg cu datele la un contabil autorizat pt o rezolvare rapida si corecta.:)