Va rog sa ma ajutati in legatura cu intocmirea unei balante in partida simpla pentru o asociatie de proprietari la o scara de bloc:
1. la Activ pct.4-"restante existente la data verificarii" se iau in calcul si penalizarile sau numai restantele fara penalizari???
2. la Pasiv pct.3-" soldul sumelor speciale" se include si soldul fondului de penalitati?? (suma scriptica sau suma reala incasata??)
3. la Pasiv pct.5-"furnizori" se cumuleaza facturile neachitate aferente carei luni !!!avand in vedere ca, sa zicem balanta este facuta la 30 noiembrie 2010??? multumiri.#-o:(
In activ, in cazul dv. trebuie sa aveti:
- sumele neincasate inca pe luna februarie (restante si cote curente la un loc)
- facturi, cheltuieli de tot felul, taxe, impozite, cote la fonduri, penalizari, pe care le puneti la intretinere pe luna martie;
- facturi, cheltuieli de tot felul, taxe, impozite, cote la fonduri, penalizari, pe care le puneti la intretinere pe luna aprilie
In activ aveti ce trebuie sa incasati de la locatari si de la terti (vezi chiria la internet) si banii cash din casa si banca
In pasiv aveti ce trebuie sa platiti tertilor (furnizori, prestatori) pe baza facturilor emise si trimise de ei si pe care nu le-ati achitat inca, dar si toate fondurile pe care le aveti in evidenta (incasate si restante - daca sumele restante sunt cuprinse in activ in liste la restante).
Am gasit un topic mai aproape de adevar privind intocmirea unei balante la asociatiile de proprietari.
De unde vine problema: la asociatiile de proprietari se foloseste contabilitatea in partida simpla. Dar in legislatia specifica contabilitatii in partida simpla nu se face vorbire de balanta: se foloseste registrul jurnal, registrul inventar si alte registre si fise pentru operatiuni diverse.
In schimb, la asociatiile de proprietari se foloseste contabilitatea in partida simpla, mai putin celebra situatie patrimoniala activ-pasiv care tine de contabilitatea in dubla partida. Asadar, avem o contabilitate hibrida...
In programele pe suport web, de genul BlocManager, Aviziero sau eADMIN se tine o situatie activ-pasiv, dar in net, asadar pe sume efectiv incasate.
Asa cum se arata in acest topic (elga50), in activ avem restante fond rulment si restante fond reparatii ca elemente de activ iar sursa lor ar trebui sa fie un fond de rulment, respectiv reparatii tinut in brut (subscris cum se numeste in contabilitatea in dubla partida) adica atat fondul de rulment efectiv incasat cat si cel care urmeaza sa fie incasat.
Punctul meu de vedere personal este ca aceasta deruta e provocata chiar de legea asociatiilor de proprietari care a creat o contabilitate hibrida: nu este nici contabilitate in partida simpla, dar nici contabilitate in partida dubla.
Opinia mea este sa nu mai faceti filosofia soldurilor si sa lasati oamenii sa inteleaga practic cum pot ajunge sa vada daca au o situatie financiara corecta sau daca au lipsuri sau plusuri rezultate din delapidari sau completarea defectuoasa a documentelor primare.
Eu lucrez in partida simpla, cu tot cu restante de incasat de peste tot (cote, fonduri) atat in activ, cat si in pasiv, balanta dinamica care se modifica la fiecare miscare a banilor.
In fiecare moment, uitandu-ma la balanta pot spune cati bani mai am de incasat pe lista curenta, ce suma voi avea pe lista urmatoare, ce suma mai am de plata la facturile furnizorilor, cat am in fonduri incasat si cat mai trebuie sa primesc din restante, ce suma am in casa, ce suma am in banca. Aceasta situatie se poate numi oricum, ii putem spune situatia papucilor de guma sub razele de luna, important este ca dintr-o privire sa stim cum stam financiar.