Va rog sa ma ajutati in legatura cu intocmirea unei balante in partida simpla pentru o asociatie de proprietari la o scara de bloc:
1. la Activ pct.4-"restante existente la data verificarii" se iau in calcul si penalizarile sau numai restantele fara penalizari???
2. la Pasiv pct.3-" soldul sumelor speciale" se include si soldul fondului de penalitati?? (suma scriptica sau suma reala incasata??)
3. la Pasiv pct.5-"furnizori" se cumuleaza facturile neachitate aferente carei luni !!!avand in vedere ca, sa zicem balanta este facuta la 30 noiembrie 2010??? multumiri.#-o:(
Cititi tot topicul si veti invata sa va faceti singur balanta.
O puteti face astfel incat sa primiti in rubricile respectiv totalurile la zi pentru fiecare rubrica.
In pasiv lucrati cu solduri.
1. FR
- incasat
- restant
2. F.rep - idem ca la FR
3. Facturi neachitate inca la furnizori.
4. Salarii neachitate inca
5. Fond de penalizari - idem ca la FR,
6. Fond de chirii - idem ca la FR
In activ
1. Restante neincasate inca de la proprietari.
2. Facturi si chitante (bonuri de casa) de la furnizori si din cheltuieli administrative si reparatii nepuse inca pe liste
3. Bani in casa
4. Bani in banca
5. Sume de incasat de la terti (neincasate inca) pentru chirii.
In activ
1. Puneti suma totala neincasata inca de la locatari din februarie (care este inca afisata) pe liste.
2. Puneti totalul facturilor primite de la furnizori (achitate si neachitate), practic suma totala de plata pe care o veti avea pentru luna martie.
Tot la 2., dar ca o suma separata pentru clarificarea dv. toate facturile aferente lunii aprilie.
3. si 4 e clar.
In pasiv.
1. Fondul de rulment
- incasat
- restant daca aveti pus pe liste fond de rulment si nu l-ati incasat inca si daca acesta intra in suma restantelor de la punctul 1 din activ.
2. Fondul de reparatii (idem cu Fondul de rulment)
3. Toate facturile, indiferent de luna si care nu au fost achitate inca.
4 si 5 Idem ca la punctul 1 referitor la penalizari si chirii pe care asociatia le are de incasat de la proprietari sau terti.
Daca ati fi numerotat nedumeririle v-as fi putut spune mai simplu unde sa le puneti, dar sa incercam si asa, nenumerotat:
- toate facturile enumerate de dv. si neachitate le treceti in pasiv la punctul 3.
- pe de alta parte aceste facturi fac parte sau vor face parte din sumele de incasat din listele lunilor februarie, martie, aprilie, asa ca nu le puneti in activ ca atare, ele figureaza sau vor figura ca suma de incasat de la locatari pe liste.
Nu mi-e clar ce e cu acea suma pentru internet. De la cine ati incasat-o?
Penalizarile intra la punctul 1 in activ unde sunt toate restantele de la locatari, dar si pasiv la fondul de penalizari, restant.
Restantele de la FR si F.rep. intra atat in activ la restante locatari, cat si in pasiv la restantele specifice fiecarui fond.
Salariile achitate pe luna aprilie intra in activ - la punctul 2 separat, impreuna cu toate facturile de la furnizori, dar si chitante pe care le veti pune pe liste in luna aprilie.
Factura de la GDF ati pus-o in listele din luna martie (deci e cuprinsa in punctul 2 activ) si daca ati achitat-o nu o mai treceti in pasiv unde stau numai facturile neachitate catre furnizori sau alti terti.
Numerotarea se refera la balanta pe care v-am descris-o eu aici, nu la numerotarea din alte formulare.
De principiu:
- in activ aveti facturi, chitante, de la altii catre asociatie si care trebuie incasate de la locatari si achitate altora, dar si banii stransi in casa si in banca.
- in pasiv sunt facturi sau salarii neachitate inca, puse sau care vor fi puse pe liste in mod sigur, dar....si averea asociatiei (fondurile de toate felurile).
a) ele sunt incluse in listele din martie, deci la punctul unde aveti facturile pentru luna martie din activ.
In pasiv nu mai figureaza pentru ca le-ati achitat. Daca nu le-ati fi achitat se adunau la pct.5 din pasiv
b) da, cu precizarea ca trebuie sa figureze si pe listele din trecut, adica sa fi fost calculate si repartizate pe liste.
c) Va intreb unde ati prevazut listele din luna martie in activ ca nu o vad. Acolo trebuie sa introduceti si noile sume la F.rulment. Probabil la punctul 3 unde aveti un semn de intrebare.
Chiria pe care o primiti de la firma de internet intra la Sold in casa - activ punctul 1 si in pasiv la F.chirii - incasat. Puteti sa tineti evidenta separat pentru F. chirii sau puteti sa introduceti direct in F.reparatii. N-are prea mare importanta, ca tot averea asociatiei este. Eu as opta pentru tinerea lui separat.
Dificultatea dv. de a intelege vi se trage si de la faptul ca editati listele cu doua luni in urma si nu cu una, asa cum e normal.
Deci in activ trebuie sa prindeti si facturile, cheltuielile, penalizarile, cotele la fonduri pentru luna martie, asa cum o faceti pentru aprilie.
Balanta trebuie sa o aveti eligibila in orice moment din zi si din noapte, nu numai la date fixe. Daca lucrati in excel o puteti face dinamica, astfel incat in totalurile din ea la activ si pasiv, la diferitele rubrici sa primiti automat rezultatul din sheeturile pe care lucrati, actualizati.