Buna ziua,
Am o intrebare legata de desprinderea unei scari dintr-o asociatie de proprietari cu datorii mari la furnizori.
Locuiesc intr-o asociatie de proprietari, constituita din 5 scari si care are datorii de peste 130.000 RON la furnizori. aceste datorii fiind acumulate in peste 10 ani si sunt cauzate in mare parte de administratoare, care de altfel acum e cercetata de politie. Cand locatarii uneia dintre scarii au aflat care e ste situatia asociatiei, s-au decis sa se desprinda intr-o noua asociatie de locatari. Presedintele asociatiei, care locuieste in aceasta scara, impreuna cu administratoarea asociatie au semnat o hartie prin care sunt de acord constituirea noii asociatii. In hartia respectiva este scris ca scara nu are datorii la asociatia veche. Mi s-a parut incorect ca presedintele sa semneze o astfel de hartie, in conditiile in care datoriile asociatiei nu sunt a celorlate 4 scari, ci a tuturor locatarilor. La intrebarile noastre, presedintele ne-a tot subliniat ca el si-a dat acceptul cu infiintarea noii asociatii, ca e dreptul locatarilor sa se asocieze in ce organizatie vor, dar ca nu va semna desprinderea lor din asociatie. Mi se pare ilogica explicatia lui si cred ca e o incercare de a trage de timp astfel incat sa nu mai putem face nimic celelalte 4 scari, care vor ramane cu datoriile pe cap si care repet, nu sunt doar ale noastre.
As vrea sa stiu, daca in conditiile in care noua asociatie este constituita si inregistrata la judecatorie, pentru a se putea desprinde din vechea asociatie si pentru a semna contracte noi cu furnizorii de apa, electricitate, caldura etc. mai au nevoie de o noua semnatura a presedintelui asociatiei si a administratorului sau le ajunge prima hartie semnata pentru constituire?
Mentionez ca intre timp vechea administratoare, care a semnata alaturi de presedinte hartia de acord de asociere, a fost schimbata si a fost facuta plangere la politie pe numele ei.
Va multumesc,
Luminita Toderas
Trebuie doar sa stabiliti cu totii de pe scara a adunare de costituire, faceti proces verbal cu semnaturile tuturor ca sunteti de acord cu constituirea unei asociatii .. denumirea ei. . Alegeti presedintele, administratorul, comisia de cenzori. Intocmiti statutul (exista model in Legea asociatiilor de proprietari si normele de organizare si functionare.) Actul de constituire, statutul asociatiei , le autentificati la notar. Pasul urmator: le depuneti la Administratia finantelor publice unde vi se face un dosar. Judecatorul si grefierul delegat vor solutiona cererea pentru dobandirea personalitatii juridice a noii asociatii. Dupa ce primiti sentinta, puteti incheia contractele cu furnizorii de servicii.
Fiind o asociatie cu personalitate juridica, vechea asociatie trebuie sa va recunoasca si sa va dea din patrimoniu o parte.
Este interesant cum presedintele a putut semna asa ceva, sunteti sigura ca acea hartie prevede neexistenta vreunei datorii sau este vorba doar despre acel acord al asociatiei-mama in care se specifica faptul ca nu exista spatii comune in folosinta?
In legatura cu datoriile, cel putin in privinta energiei electrice si a gazului, treaba e simpla pentru ca, in majoritatea cazurilor, acesti furnizori emit facturi pentru fiecare scara in parte. Daca aveti contoare separate de energie termica si apa rece, atunci lucrurile sunt foarte usor de impartit. Apoi, mai exista listele de intretinere, chitantele care atesta fiecare ceea ce a platit, totul e ca actele sa se afle in posesia asociatiei si nu a administratorului care, la o adica, ar putea sa nu le mai predea.
@indines
Din cate stiu, actul constituitv si statutul nu se autentifica la notar.
Din cate stiu eu.... se autentifica.... Noi, ne/am desprins de o asociatie mare, cu 11 blocuri. Avem acum o asociatie de bloc. Asa am procedat.
Userul poate sa mearga sa intrebe la biroul din primarie ce raspunde de asociatiile de proprietari sau sa consulte normale de organizare si functionare a legii as, de propr. Poate s/a schimbat ceva... intre timp.
Notarul nu are niciun amestec in infiintarea unei asociatii deoarece infiintarea se da prin hotarare judecatoreasca.
Asociatia de proprietari de pe scara cu pricina, o data constituita nu mai are nevoie de nicio semnatura in legatura cu constituirea ei, nu are nevoie de acceptul cuiva, ci noile contracte cu furnizorii vor fi facute de noul presedinte al asociatiei.
Problema va aparea la impartirea patrimoniului care presupune si impartirea restantelor, dar asta se va face pe baza ultimelor liste de intretinere din vremea cand scara separata acum facea parte din vechea asociatie.
Va multumesc pentru raspunsuri. Cu siguranta vom incerca sa ne constituim si noi intr-o asociatie separata...problema e la restante :( pentru ca restantele totale, adunate de pe cele 5 liste aferente celor 5 scari actuale, nu insumeaza mai mult de vreo 400 milioane...diferenta pana la 1 miliard 300 mii sunt bani pe care vechea administratoare, desi i-a strans de la locatari, nu i-a folosit pentru plata facturilor ci in interes personal...deci este un minus de vreo 900 milioane care nu ies la socoteala...e complicata situatia...e vina noastra ca nu am verificat-o pana acum...oricum, mi se pare incorect ca presedintele, stiind situatia financiara a asociatiei, sa isi dea lui hartie cum ca scara in care locuieste nu are datorii catre asociatie, atat timp cat sunt 900 milioane in aer...e drept ca e vina administratoarei vechi, dar pana se judeca cazul si se stabileste cine si cum plateste, ce facem cu datoriile care aduc de la sine majorari si penalizari?...urata situatie :((.