avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 901 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... hartuire morala?
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

hartuire morala?

Buna seara! Va solicit ajutorul si un supliment de informatii in ceea ce priveste o problema mai ciudata pe care nu stiu cum sa o rezolv in temei legal; am cautat situatii similare aici pe forum insa nu am gasit nimic.
Am 30 de ani si sunt profesor de cativa ani in cadrul aceluiasi liceu; mi-am vazut mereu de treaba mea, am avut rezultate bune si niciodata abateri; drept rezultat am primit anual continuitate pe post iar exemenele le-am luat cu nota 10. Cu colegii am avut mereu relatii cordiale neavand niciodata probleme cu nimeni.
Cum se obisnuieste la final de an am organizat un fel de micro-revelion cu colegii de la scoala; dupa aceasta petrecere unul dintre colegi a insistat sa mai petrecem pe undeva si m-a invitat pe mine si pe un alt coleg la el acasa. La inceput am refuzat motivand ca nu vrem sa-i deranjam sotia, a primit acceptul sotiei si ne-a asigurat ca totul a fost in regula; am dansat, am petrecut insa situatia a degenerat si acest coleg a inceput sa-mi faca avansuri de fata cu sotia lui; m-am zbatut, am refuzat, el nu s-a lasat, mai mult, spunea: "hai sa vedem cum reactioneaza sotia mea", "ea este deacord, chiar ea a sugerat sa fim toti 3...", "eu demult te doresc" si alte mizerii. L-am luat pe celalalt coleg si am plecat urgent de acolo. A doua zi colegul si-a cerut scuze. I-am zis ca am inteles si ca uitam incidentul.
Insa de 3 zile (la mai mult de o luna de la acel incident) sotia lui ma hartuieste cu telefoane, amenintari si santaje. In prima faza m-a sunat sa ceara socoteala de ce am pe facebook poza cu sotul ei; era vorba de o poza de la olimpiada la care eu si acest domn profesor am fost delegati ca insotitori, aceasta poza fiind acolo de mai bine de 10 luni si era legata strict de activitatea profesionala, mi-am cerut scuze ca nu stiam ca o poza inofensiva poate crea motive de cearta si am sters poza. Apoi m-a sunat sa-mi spuna ca ei sunt casatoriti de 20 de ani si nu le voi strica eu casnicia si sa-mi pastrez ochii mei dragalasi pentru tipi de varsta mea si neinsurati. I-am explicat ca sotul ei e pentru mine un simplu coleg si sunt departe de alte ganduri. Apoi m-a sunat colegul si a zis "sotia mea are sa-ti spuna ceva iar eu sunt deacord cu ceea ce zice". Sotia mi-a zis: "asculta, tu anul acesta nu-ti vei mai depune cerere de continuitate pe post pentru ca nu o vei mai primi, am sa am eu grija de acest lucru; voi vorbi si la scoala si la inspectorat si voi avea grija de tine; si chiar daca vei indrazni voi avea grija sa nu o primesti. Discutia asta sa ramana intre noi 3!" Nu am avut timp sa reactionez in niciun fel; doar i-am spus ca nu inteleg deloc de ce ma baga pe mine intr-o astfel de situatie si ce are cu mine; daca exista probleme intre ei de ce nu si le rezolva, ca eu nu am nicio treaba cu sotul ei.
Sotul ei este in consiliul de administratie al liceului si este totodata seful meu de catedra. Dar nu inteleg de cand sotia lui are autoritate si putere de decizie la noi in scoala; ea nelucrand acolo.
Mai mult, ea a inceput sa-mi sune colegele si sa se planga.

Pe langa faptul ca in prima faza m-am simtit hartuita sexual dar am iertat, acum ma simt hartuita moral, nu imi este respectata demnitatea, sunt calomniata si acuzata de lucruri neadevarate, amenintata si santajata sa renunt la locul meu de munca. Cum trebuie sa procedez? ce trebuie sa fac? cum ma pot apara? Se pare ca o discutie normala nu se poate purta cu ei, am incercat si eu, au incercat si altii, reactia femeii fiind "el a gresit dar ea trebuie sa plateasca si sa dispara"
La hartuirea sexuala il am martor pe celalalt coleg insa pentru amenintari si santaje nu am dovezi decat daca le voi obtine de la operatorul de telefonie mobila.
Sunt o persoana pacifista, nu imi plac certurile si scandalurile dar pentru a-mi apara onoarea sunt in stare sa merg pana in panzele albe, cu atat mai mult cu cat nu am nicio vina. Cum sa procedez legal?
Va multumesc anticipat.
Cel mai recent răspuns: Ana-Maria Dutescu , Avocat 22:36, 7 Februarie 2011
Faceti plangere penala la politie. Exista infractiunea de hartuire sexuala, art. 203 indice 1 Cod penal.
Nu vreti sa luati in calcul varianta unui alt post, in alta scoala? Cred ca va fi foarte dificil in viitor cu acest ins prin preajma.
Sotia este o problema a lui, pe dv. nu va poate acuza nimeni de nimic. Stiu caz in care directorul era acuzat de nevasta ca are o relatie cu profa de sport, asa ca venea si forta usile salii de sport si alte mizerii... A inceput o ancheta personala printre colegi si nici nu va trece prin minte ce e capabila o femeie de acest gen sa faca intr-o scoala. N-o vad dandu-se in laturi si de la o agresiune in fata colegilor sau, mai grav, in fata elevilor.
Parerea mea este ca o cariera llinistita se poate face mai bine departe de scandaluri.
Isj-ul nu are competenta in solutionarea unor conflicte din viata privata, dar poate sa va aduca prejudicii de imagine. Ca ati reusi sa va "reparati" imaginea, se poate, dar cu ce costuri? Va permiteti asta? Sunteti pregatita pentru scandaluri?
Evident, puteti sa actionati in instanta, pe baza de probe. Cred ca ati putea sa ii sugerati asta spunandu-i ca va scoate banuti frumusei din buzunar pentru halucinatii, dar puneti-va si la adapost!
Parerea mea!
adutescu a scris:

Faceti plangere penala la politie. Exista infractiunea de hartuire sexuala, art. 203 indice 1 Cod penal.


Multumesc; articolul 203 nu se refera la lasarea fara ajutor a unei persoane aflate in dificultate? sa folosesc acest art.?
Ma gandeam si la art. 206 (1), 207 (2).

Elena, m-am gandit si eu intens sa renunt, sa ma mut la alta scoala insa daca as pleca mi-as recunoaste vinovatia, mi-as asuma o greseala care nu este a mea. Nu, aceasta familie tine mult la imagine; ei au un fiu elev in scoala si nu cred ca s-ar preta la scandaluri pe fata tocmai deaceea am fost amenintata si santajata sa renunt benevol la post. Mai mult, atunci cand colegii care-mi iau apararea au intrebat cum ramane cu incidentul de la petrecere ea a spus ca acela nu se ia in considerare, trece cu vederea. Am dedus ca are o problema personala cu mine, eu trebuie sa dispar, i-a spus unei colege ca sotul ei i-a recunoscut ca s-a aprins. Dar vina mea care e? nu i-am dat niciodata motive; de ce sa renunt eu la locul meu de munca, de ce nu renunta el?
Probabil voi face plangere la politie, am 2 martori si daca operatorul de telefonie mobila va oferi inregistrarea conversatiilor atunci voi avea si probele de amenintare si santaj.
Iar daca va fi sa parasesc scoala nu se va intampla fara sa le patez serios imaginea asa cum incearca sa faca si ei cu a mea.
Art. 203 indice 1 Cod penal: "Hartuirea unei persoane prin amenintare sau constrangere, in scopul de a obtine satisfactii de natura sexuala, de catre o persoana care abuzeaza de autoritatea sau influenta pe care i-o confera functia indeplinita la locul de munca se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda".

Nu stiu la ce varianta a Codului penal va referiti dvs., dar in cel in vigoare acesta este articolul corespunzator.

Pt ce sa renuntati la post? Nu ati gresit cu nimic, ei incearca sa va intimideze pt ca nu ati cedat avansurilor lor. Din frustrare au ajuns sa va dusmaneasca si nu puteti sa ii lasati sa va pateze reputatia. Nu ramaneti in pasivitate ca veti fi considerat de catre societate vinovat cu ceva ca nu ati luat act mai repede.
Ce sa zic... alegerea iti apartine. Problema este ca te bazezi pe un comportament normal din partea lor, desi este complet anormal.
Faptul ca el "s-a aprins" e o serioasa problema a lui, dar mi se pare ca si sotia lui are o problema serioasa cu perceptia! E posibil ca el sa nu fie la primul incident, e posibil ca ea sa fi mai actionat in acest mod... sunt posibile multe.
Incearca sa stabilesti cu el niste limite si spune-i ca refuzi sa mai discuti cu el in timpul programului altfel decat in prezenta directorului. Evident, va trebui sa sesizezi directorul in aceasta privinta.
In ceea ce priveste amenintarile nevestei, depune plangere la politie.

Alte discuții în legătură

Plângere penală pentru șantaj și hărțuire. ce pedeapsă riscă făptuitorul? Rei899 Rei899 Buna ziua, Am avut o aventura extra-conjugala care s-a terminat acum 2 luni. Persoana in cauza a continuat sa ma hartuiasca tot acest timp prin sms-uri, ... (vezi toată discuția)
Santaj / amenintare letuta letuta Acum catva timp am avut o perioada mai putin fericita in relatia cu sotul meu si am acceptat o aventura de o noapte cu un coleg de serviciu.Desi ii spusesem ca ... (vezi toată discuția)