Buna Ziua,
Am avut un PFA din 2008 pana in 10 iunie 2010, cand mi-am suspendat activitatea pentru ca am intrat in concediu ingrijire copil. Am fost angajata si cu contract de munca la o societate comerciala, in acelasi timp. Am primit o instiintare de la CAS, sa ma duc sa-mi clarific situatia.
Intrebarea mea este, pentru acesti doi ani in care am avut PFA, sunt obligata sa platesc CAS?
Multumesc!
Daca pe perioada cat ati avut PFA ati avut si contract de munca la care s-au platit contributiile la pensie nu trebuie sa platiti contributie la CAS pentru PFA. Conform legii pensiilor nr 19/2000 in vigoare la acea data:
Art. 5. - (1) În sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
I. persoanele care desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de muncă şi funcţionarii
publici;
II. persoanele care îşi desfăşoară activitatea în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul
autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii cooperatori
dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale căror drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în
condiţiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevăzute la pct. I;
III. persoanele care beneficiază de drepturi băneşti lunare, ce se suportă din bugetul
asigurărilor pentru şomaj, în condiţiile legii, denumite în continuare şomeri;
IV. persoanele care se află în una dintre situaţiile următoare:"
a) asociat unic, asociaţi, comanditari sau acţionari;
b) administratori sau manageri care au încheiat contract de administrare sau de management;
c) membri ai asociaţiei familiale;
d) persoane autorizate să desfăşoare activităţi independente;
e) persoane angajate în instituţii internaţionale, dacă nu sunt asiguraţii acestora;
f) alte persoane care realizează venituri din activităţi profesionale;
Art. 6 – (1) Persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. IV şi V care au cel puţin vârsta
de 18 ani sunt obligate să se asigure pe baza declaraţiei de asigurare. Declaraţia de asigurare
se depune în termen de 30 de zile de la data încadrării în situaţia respectivă la casa teritorială
de pensii din raza de domiciliu sau de reşedinţă. Venitul lunar asigurat este cel stabilit prin
declaraţia de asigurare.
(2) Se exceptează de la obligativitatea depunerii declaraţiei de asigurare persoanele
prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. IV şi V, dacă beneficiază de una dintre categoriile de pensii
prevăzute de prezenta lege sau dacă se regăsesc în situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. I, II
şi III."
Plata cas
lucica crivat
In cazul in care o persoana este pensionata medical si are deschisa o intreprindere individuala , mai e nevoie sa fie inregistrata la ITM pentru a i se retine ... (vezi toată discuția)