avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 777 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Varsta de pensionare - cadru didactic
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Varsta de pensionare - cadru didactic

Sunt profesor, n. 31.05.1950 , am o vechime de 39 ani,cand pot iesi la pensie la limita de varsta? Dar anticipat si cu ce penalizare? Odata proesorii puteau iesi cu 3 ani mai repede decat celelalte categorii. Mai e valabil?
Cel mai recent răspuns: Gabriela Pintea , Consilier juridic 23:59, 12 Februarie 2011
Limita de varsta la 65 de ani.Nu mai este valabila iesirea la pensie cu 3 ani inainte,a fost abrogata de legea 263/2010.Presupunand ca o sa va deschideti dreptul la pensie anticipata partial incepand cu 01/09/2011,penalizarea este de 33,75% pe toata durata celor 45 luni de anticipare(1 septembrie 2011-1 iunie 2015).Pentru pensionare anticipata fara penalizare aveti nevoie de un stagiu de cotizare de 43 de ani,fara stagiu asimilat.

ART. 127
(1) Personalul didactic poate fi pensionat numai la data încheierii anului scolar sau universitar.
(2) Pentru motive temeinice, pensionarea personalului didactic se poate face si în timpul anului
scolar sau universitar, cu aprobarea inspectoratului scolar, respectiv a senatului universitar.
(3) Personalul didactic poate fi pensionat, la cerere, cu 3 ani înainte de limitele de vârstă
prevăzute de legislatia în vigoare, dacă are o vechime în învătământ de cel putin 25 de ani femeile,
respectiv 30 de ani bărbatii.

Legea 263/2010 Art. 196
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
k) art. 127 alin. (3) si art. 130 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare;

alinalextd a scris:
Odata proesorii puteau iesi cu 3 ani mai repede decat celelalte categorii. Mai e valabil?

Alineatul 3 al art. 127 din Legea nr. 128/1997 a fost abrogat prin Legea nr. 263/2010, asa cum s-a aratat mai sus. Prin Legea nr. 1/2011 a educatiei nationale a fost abrogata Legea nr. 128/1997.

Potrivit art. 284 din Legea nr. 1/2011 personalul didactic se pensioneaza la varstele standard prevazute in Legea nr. 263/2010 si trebuie sa realizeze stagiile prevazute in acest act normativ.

Art. 284
(1) Personalul didactic beneficiaza de pensie in conditiile prevazute de legislatia de asigurari sociale si pensii care reglementeaza sistemul public de pensii.
(2) Personalul didactic de conducere, de indrumare si de control din invatamantul de stat se pensioneaza la data implinirii varstei legale de pensionare. Dupa data implinirii varstei legale de pensionare, se interzice indeplinirea oricarei functii de conducere, de indrumare sau de control.
(3) Pentru motive temeinice, pensionarea personalului didactic de conducere, de indrumare si de control se poate face si in timpul anului scolar, cu aprobarea consiliului de administratie al unitatii de invatamant, respectiv al inspectoratului scolar.
(4) Cadrele didactice pensionate pot desfasura activitati didactice, salarizate prin plata cu ora, dupa implinirea varstei standard de pensionare.
(5) Personalul didactic pensionat din invatamant beneficiaza de asistenta medicala si de acces la casele de odihna si la bazele de tratament ale cadrelor didactice.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Iesire la pensie anticipat doru anghel doru anghel 1) As vrea sa stiu [b]cand poate iesi la pensie anticipat (partial) fratele meu nascut in 11 mai1952. Face 35 de ani de contributie in toamna 2011 [/b]prin ... (vezi toată discuția)
Vârsta de pensionare Anniko Anniko Am o întrebare legată de vârsta de pensionare conform noi legi a pensionării. M-am născut în 1953, sunt profesoară, lucrez şi am 32 de ani şi 10 luni ... (vezi toată discuția)
Reducerea varstei standard de pensionare cu 3 ani la pensionarea din invatamant ika ika Buna seara, In noua lege a pensiilor,se mai prevede reducerea virstei de pensionare cu 3 ani pentru cei care au realizat peste 30 ani in ivatamint ? ... (vezi toată discuția)