Buna seara !
Sunt si eu o inspectoare de resurse umane cu oarecare neclaritati in acest domeniu si sper ca postand aici poate voi gasii o lamurire.
Sa va prezint dilema mea :
Lucrez la o firma , si am fost pusa in situatia de a incheia un contract civil intre firma si o persoana fizica cu calificarea de macaragiu.Am incheiat acest contract deoarece aceasta persoana nu a dorit incheierea unui contract de munca standart
Acum vine intreabarea mea : acest contract civil incheiat intre firma si persoana fizica , ce proprietati poate sa aiba el in cazul unui control al ITM'ului la firma mea ?
Stiu ca ele sunt reglementate de C,civil , C.procedura civila si C.fiscal, dar imi este teama ca nu stiu ce reactie vor avea cei de la ITM in cazul unui control inopinant.Cum voi putea justifica celor de la ITM lipsa contractului de munca intre cele 2 parti ?
Care are fii consecintele negative ale incheierii contractului civil in detrimentul contractului individual de munca?
Care ar fii beneficiile incheierii contractului civil in detrimentul contractului individual de munca ?
Contractele civile se incheie de regula pentru lucrari ocazionale ( zugravit, curatenie, etc) nu pentru activitati normale, in acest caz era obligatoriu contract de munca, iar inspectorii de munca s-ar punea sa va impuna acest lucru.Cel mai indicat este sa ii incheiati cim pe perioada detrminata
Convenţiile civile se pot încheia doar pentru activităţi ocazionale, şi nu pentru cele dependente. Aceasta este interpretarea art. 1.471 din Codul Civil, care spune că „nimeni nu poate pune în serviciul altuia lucrările sale decât pentru o întreprindere determinată sau pe un timp mărginit”. Deci condiţiile impuse de lege sunt ca serviciul prestat să fie determinat, executat printr-o singură prestaţie, sau timpul pentru care prestează serviciul respectiv să fie limitat. Dezavantaje :
Pentru angajat, dacă nu este persoană fizică autorizată, dezavantajele ar fi că nu este asigurat pentru pensii, şomaj sau sănătate, poate fi concediat fără preaviz şi nu are niciun instrument legal eficient pentru a se apăra împotriva angajatorului nici măcar dacă acesta nu-i plăteşte salariul. Fiind un raport civil, şi nu de muncă, salariatul trebuie să plătească taxă de timbru şi trebuie să dovedească absolut tot ce susţine. Dacă ar fi fost raport de muncă, angajatorul trebuie să faca dovada că nu este aşa.