Claricom a scris:
Am revenit cu alte nelamuriri la care sper sa gasesc raspunsurile aici.
Am inceput activitatea in asociere in participatiune.Am cazut de acord ca aportul fiecarei parti asociate sa fie de 1000 ron.Contabilitatea o tin eu.Pt cei 1000 ron am eliberat chitanta asociatului si (dupa cum a zis contabila noastra) am un registru de casa separat unde evidentiez toate operatiunile asocierii.Nelamuririle mele sunt(nu ca nu as avea incredere in conta mea dar vreau eu sa fiu sigura):
1.Chiar trebuia un reg de casa separat pt activitatea asocierii?
2.Eu cum pun banii pt partea mea de aport in asociere?Aici nici conta mea nu stie sigur.
3.Decontul de face la fiecare sf de luna?
Multumesc anticipat pentru amabilitatea de a ma lamuri si de data asta.
Contabilitatea asocierilor in participatie se organizeaza si conduce distinct de catre unul dintre coparticipanti conform intelegerilor contractuale dintre parti.
Elementele de natura veniturilor si cheltuielilor determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre asociatul desemnat prin contractul de asociere, iar la sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi, se transmit pe baza de decont, procentual in functie de cota de participare, fiecarui asociat in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.
Evidenta asocierii, se organizeaza atat la nivelul asocierii cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 “Decontari din operatii in participatii”, analitic distinct pe fiecare coparticipant.
Avand in vedere ca in prezent, prin legislatia contabila nationala, nu este obligatorie prezentarea si raportarea activitatilor de grup, inclusiv cele de asociere, elementele rezultate din astfel de activitati se raporteaza in situatiile financiare astfel:
- veniturile si cheltuielile asocierii in participatie, in cote proportionale la nivelul fiecarui asociat;
- activele si datoriile asocierii, incorporate in situatiile financiare ale asociatului care are obligatia contabilizarii activitatilor din asociere.
In ceea ce priveste imobilizarile puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate, urmand ca in evidenta asocierii sa fie evidentiate doar cheltuielile cu amortizarea corespunzatoare.
Actul normativ care reglementeaza Asocierea in Participatie este Codul Fiscal.
La Art. 28 sunt precizari referitoare la impozit pe profit, iar la Art. 154 si Art. 156 sunt precizari referitoare la TVA.
Decontul de TVA se depune de asociatul care conduce contabilitatea asocierii. In decont se inscriu operatiunile din desfasurarea activitatii proprii si operatiunile din asociere. Facurile se emit pe numele societatii care are calitatea de responsabil al asocierii. Jurnalul de vanzari si de cumparari se tine separat pentru operatiunile asocierii de catre societatea responsabila.