Cu sau fara hotarare judecatoreasca este treaba proprietarilor daca ei au hotarat sa suporte acea restanta de 500 lei, care probabil a fost repartizata unui proprietar si-acum trebuie scoasa din sarcina acestuia, poate chiar folosindu-se de prevederile referitoare la prescriptie daca aceasta datorie este mai veche de 3 ani...
Asadar in contabilitate, pana la un moment dat trebuie sa ganditi si sa actionati exact invers de cum ati facut atunci cand ati inregistrat suma de 500 lei in sarcina datornicului.
Mai depinde si de forma de contabilitate pe care o conduceti: in partida simpla sau in partida dubla. Daca asociatia dumneavoastra tine contabilitatea in partida dubla, ar trebui sa nu discutam aici pentru ca, de obicei aceasta metoda a conatbilitatii este folosita de oameni cu pregatire contabila, care stiu cum functioneaza conturile, corelatiile s.a.m.d.
Asa ca in asteptarea unor eventuale precizari, sa spunem ca inregistram aceasta prescriere in cazul contabilitatii in partida simpla.
Aceasta suma este inregistrata in fisa individuala ca restanta la intretinere a proprietarului. Pe primul rand liber, sub ultima opreratiune inregistrata, se scrie data de astazi; la explicatii scrieti: suma prescrisa conform deciziei comitetului sau hotararii judecatoresti sau alt document, proces verbal...; se face scaderea sumei simplu matematic ajungand la zero daca nu mai sunt si alte sume in acel sold.
Presupun ca suma de 500 lei a fost mentinuta in permanenta si pe lista de plata ca restanta. La urmatoarea lista dispare acesasta suma.
Matematic o repartizati proprietarilor asa cum ati hotarat si va fi afisata pe lista de plata tuturor proprietarilor, intr-o coloana separata, fara nici o legatura cu reparatiile, totalul fiind 500 lei. Aceste sume repartizate, le inregistrati in fisele fiecarui proprietar ca datorie, adunata la cotele de intretinere normale ale lunii.
Pe masura ce fiecare proprietar achita se inregistreaza in acele fise sumele si se stinge datoria.
Situatia soldurilor de activ si pasiv nu se schimba cu nimic deoarece pana astazi aveati in activ suma de 500 lei de incasat ca restanta intretinere (dat stiati ca trebuia incasat de la un singur om), iar de maine aceeasi suma de 500 lei apare in activ tot ca suma de incasat (dar acum stiti ca trebuie incasata de la mai multi oameni).
Cam la fel s-ar intampla si intr-o balanta de verificare daca tineti contabilitatea in partida dubla.
Ganditi-va, poate e mai usor, ca vin cativa vecini si va spun ca platesc ei restanta proprietarului respectiv. Taiati chitante de 50 lei, 20 le, 15 lei... pana acoperiti cei 500 lei. Ca sa apara corect pentru toata lumea in lista datornicului mentionati "transferat suma la vecinii..." sau "achita de vecinii...." iar la vecini in fisele lor incarcati cu sume dupa dorinta fiecaruia si descarcati cu aceleasi sume achitate pe chitante. Balanta se prezinta cu rulaj debitor de 500 lei, rulaj creditor de 500 lei si sold zero.
Va multumesc din suflet pentru lamuririle date.In asociatia noastra se tine contabilitatea in partida dubla, asa s-a mostenit de la vechea echipa.Mi- ati putea da cateva indicatii suplimentare si pentru aceasta situatiea contabilitatii in partida dubla?
Inca o data , multe ganduri de pretuire si multa, multa stima.