In L 137/2000 se aminteste de termenul CATEGORIE SOCIALA.
Intrebarea mea este cum cad de acord partile participante la un proces - avovatii, judecatorul, procurorii enevtual - cu definitia termenul acesta. In lege nu exista nicio explicatie ce anume inseamna acest termen. Ca stim fiecare ce inseamna, este altceva, dar problema e ca exista mai multe definitii contradictorii, lucru care poate duce la interpretari diferite ale aceluiasi text de lege.
PS: imi cer scuze, efectiv m-a depasit sa imi dau seama unde as putea incadra intrebarea asta.
Asadar, ce este o categorie sociala in sens legal, acceptat de catre orice instanta din Romania ?
definiti "unghiul" juridic....poate punctul de vedere juridic???....din punct de vedere social lexical, se poate defini, dar din punct de vedere juridic....nu prea vad la ce va referiti. din respectiva catedgorie sociala oricare ar fi ea pot face parte la un moment dat atat reclamanti cat si parati, infractori sau oameni nevinovati deci...nu cred ca exista un termen juridic pentru a defini o categorie sociala in sensul jurisprudentei. ..deci????!!!.....
Daca cititi textul legii la care fac referire veti observa ca sunt mai multe categorii care sunt mentionate, in sensul posibilei discriminari. Una din ele este categoria SOCIALA (alaturi de rasa, sex, religie samd)
Acum, am sa dau un exemplu, ca sa ma fac mai usor inteles. In invatamant sunt trei categorii de personal: didactic, didactic auxiliar si nedidactic. Cine intra in aceste categorii nu face obiectul acestei discutii.
In urma cu cativa ani, statul roman a adoptat o lege prin care spune asa: toti angajatii din scolile rurale au dreptul la plata transportului din orasul unde locuiesc pana la scoala unde muncesc, in conditiile in care primaria locala unde se afla scoala nu le poate asigura un domiciliu. Deci aici nu se facea discriminare, cum este si normal, de altfel. Primea acest drept si directorul, si invatatorul, si secretara, si fochistul, toti cei care erau angajati la o scoala rurala. La urma urmei, de toti este nevoie in scoala, din moment ce exista o schema de personal aprobata de Minister, adica nu poate fi vorba despre personal care se plimba si taie frunza la caini.
Legea 285, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie nu mai face referire decat la personalul DIDACTIC in ceea ce priveste aceasta decontare. Altfel spus, personalul didactic auxiliar si nedidactic din scolile rurale au de platit acum abonamentul pe transport - sumele ridicandu-se la 1 pana la 3 milioane de lei lunar - sau benzina necesara deplasarii. Personalul didactic ramane cu acest drept.
Lega 285 si instructiune Ministerului nu spun ca didacticii auxiliari si nedidacticii nu vor mai primi aceasta decontare (pe care repet, au primit-o de ani de zile, pana pe 1 ianuarie), ci pur si simplu nu ii mentioneaza, si ca atare Primariile rurale interpreteaza legea cum le convine dpdv financiar: cine nu este mentionat, nu primeste !
Ca si paranteza, fondurile pentru decontare sunt platite de catre Consiliile Judetene, deci nu vin din fonduri centrale sau ale primariilor locale. Altfel spus, avem de-a face cu o lege si un ordin al unui minister care impune unei autoritati locale judetene sa comita o discriminare impotriva unei categorii de personal.
Acum, din moment ce motivul pentru care acest drept a fost acordat in 285 si in Ordinul Ministrului Invatamantului se refera - si scrie clar in lege - la deplasarea personalului la scoala si inapoi acasa, se poate trage concluzia ca aceasta lege face o discriminare, adica da un drept numai unor angajati ai acestor scoli, desi absolut toti angajatii se deplaseaza la acea scoala, iar rostul deplasarii lor este sa munceasca in aceeasi intreprindere (scoala in cazul acesta) . Deci nu este vorba despre un spor de computer, sa spunem, in care este si normal sa nu ii dai acelasi drept profesorului de sport si informaticianului din scoala, sau de spor de dirigentie, unde iarasi e normal sa ii dai doar cui are astfel de ore. Este vorba despre aceeasi masina (autobuz, rata, in fine) cu care merg toti la scoala, fie ei didactici sau didactici auxiliari, in contextul in care toti sunt angajati cu carte de munca la acelasi loc de munca si pe aceeasi schema de personal.
Acum, daca este sa iei aceasta lege 137, care isi trage esenta din directiva 78/2000/CE a Comisiei Uniunii Europene, ar trebui sa incadrezi didacticul auxiliar intr-o categorie sociala, pentru ca nu am vazut in lege referire la categorie profesionala, ca sa ai argumentul ca se face discriminare in litera legii citate. De altfel, nu stiu ce ar avea in comun ca si profesie secretara cu femeia de serviciu sau cu inginerul de sistem - si nu fac aici judecati de valoare.
In Sanatate nu exista astfel de situatii (toti angajatii unei unitati spitalicesti rurale primesc acest decont, daca locuiesc in alt oras), si nu uitati ca in didactic auxiliar intra si intelectuali, deci nu putem afirma ca profesorii primesc acest decont din cauza ca au facut scoala, iar inginerul de sistem nu primeste din cauza ca are doar liceul la baza.
Problema este ca in instanta, argumentul Ministerului Educatiei (cel care a emis, de altfel, un Ordin in care se stipuleaza faptul ca decontarea se face pentru personalul didactic), ar putea argumenta ca didacticul auxiliar si nedidacticul nu fac parte dintr-o CATEGORIE SOCIALA. De aici ar iesi practic discutia in contradictoriu, in sensul sustinerii tezei precum ca o secretara din mediul rural face parte dintr-o categorie sociala discriminata de catre stat, din moment ce nu primeste drepturi banesti care sunt primite de catre colegii ei din scoala, si care drepturi se refera strict la o situatie COMUNA tututora, adica transportul catre scoala si inapoi.
De aceea intrebam avocatii care stiu din experienta cum anume se ia in consideratie un astfel de termen in instanta. Eu nu cred ca ar fi logic sa vii cu DEX-ul in instanta... mai degraba ar fi trebuit sa fie definiti acesti termeni in insasi legea mentionata, ceea ce nu se intampla, insa.
:offtopic: Interventie moderator: aveti multe nedumeriri in legatura cu aceeasi legea. Va rog sa ramaneti la un singur topic in care doriti sa va expuneti pe larg nedumeririle. Multumesc
Legea 63/2011
Radamante
In legea 63/2011( anexa.4 punctul 3) se stabileste ca secretarul șef* beneficiaza de un spor de in \\"limita maximă de 20%\\" si ca acest spor se ... (vezi toată discuția)