avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 458 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general societate cu activitate suspendata
Discuție deschisă în Contabilitate în general

societate cu activitate suspendata

Caz: o societate cu activitate suspendata pe 3 ani, suspendarea inregistrata la Registrul Comertului.

Intrebari: pe perioada suspendarii se poate inregistra amortizarea mijloacelor fixe existente? Dar reportarea rezultatului financiar (pierdere) al ultimului an de activitate inaintea supendarii? Ce alte operatiuni sunt posibil de inregistrat?
Cel mai recent răspuns: Oranina Dumitru , Contabil 10:51, 15 Aprilie 2011
Pe perioada suspendarii este interzis a se obtine orice fel de venit .
Nefiind venituri, orice cheltuiala este nedeductibila .
Pe alta parte , cred ca activele trebuie sa intre intr-un proces de conservare pe durata perioadei de suspendare .
Amortizarea nu numai ca este permisa , este chiar obligatorie. Pana in prezent toate modificarile normelor contabile (de punere de acord cu standardele internationale - extrem de teoretice) nu au vizat si posibilitatea optionala de calculare a amortizarii. Sunt doua variante de intrerupere a calculului si , desigur, de inregistrare pe cheltuieli : obtinerea avizului MF si punerea in conservare. Cred ca nici una din metode nu este acceptabila de catre cei care isi conserva firma pentru ca nu mai au bani cu ce sa-si plateasca obligatiile.

Cheltuiala este nedeductibila daca nu este legata de obiectul de activitate al firmei. Lipsa veniturilor nu este un motiv pentru a declara toate cheltuielile ca fiind nedeductibile.

Reportarea rezultatului financiar este iarasi o inregistrare contabila obligatorie.
Intro situatie contrara, suspendarea activitatii firmei ar insemna si suspendarea evidentei contabile, ceea ce inca nu s-a inventat.

Atentie : suspendarea firmei atrage din partea fiscului si retragerea certificatului de platitor de TVA. Lucru care mi se pare mai grav, sub aspectul consecintelor, decat "joaca"cu cheltuielile fixe si durabile ale societatii in cauza.
Afirmatia mea de mai sus se bazeaza pe :

1. Definitia mijlocului fix , din codul fiscal :
16. mijloc fix - orice imobilizare corporală, care este deţinută pentru a fi utilizată în producţia sau livrarea de bunuri sau în prestarea de servicii, pentru a fi închiriată terţilor sau în scopuri administrative, dacă are o durată normală de utilizare mai mare de un an şi o valoare mai mare decât limita stabilită prin hotărâre a Guvernului;

Apoi :
legea 15/1994 rep
art 1.
Unităţile care desfăşoară activităţi economice, denumite în continuare agenţi economici, şi care imobilizează capital în active corporale şi necorporale supuse deprecierii, prin utilizare sau în timp, vor calcula, vor înregistra în contabilitate şi vor recupera uzura fizică şi morală a acestora, pentru refacerea capitalului angajat.
Aceste operaţiuni sunt denumite generic amortizarea capitalului imobilizat.

si :
ART. 21
Cheltuieli
(1) Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare
--------
De aici , concluzia ca intre inregistrarea amortizarii si necesitatea obtinerii de venituri este o stransa legatura
--------
De asemenea, in sens contabil, avem prevederea din omef 3055 :
pct 92
Imobilizarile corporale reprezinta active care :
a) sunt detinute de entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii , pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative si
b) sunt utilizate pe parcursul unei periode mai mari de un an

si punctul 110 , alin 5
In cazuri exceptionale , inclusiv in situatia prezentata la pct 121 alin 3 din prezentele reglementari , durata de amortizare stabilita initial se poate modifica, aceasta reestimare conducand la o noua cheltuiala cu amortizarea pe perioada ramasa de utilizare .

Asadar ,parerea mea este ca in conditii de continuitate a activitatii ( principiu fundamental prevazut de omef 3055 ) amortizarea este ch deductibila , conform legii , in timp ce in conditii de suspendare a activitatii ( ceea ce inseamna de fapt intreruperea continuitatii activitatii , deci situatia exceptionala din paragraful de mai sus ) calculul si inregistrarea amortizarii ar trebui incetate.
Mi-ati dat argumente si contra.

Astfel :
"Unităţile care desfaşoară activităţi economice (...) şi care imobilizează capital în active corporale şi necorporale supuse deprecierii, prin utilizare sau în timp"

pot interpreta si ca amortizarea se calculeaza chiar daca imobilizarea nu este folosita , dar poate suferi o depreciere in timp. Punerea in conservare asigura tocmai conditiile ca in timp imobilizarea sa nu mai sufere deprecieri. Caz in care nu se mai calculeaza amortizare. Evident , per-a-contrario, se calculeaza amortizare.

"Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile" - poate fi interpretat si ca :
1- cheltuielile care nu indeplinesc conditia se trateaza drept nedeductibile, ceea ce nu inseamna insa ca ele nu trebuie inregistrate in contabilitate. O data inregistrate ele nu sunt recunoscute la determinarea profitului impozabil. Atat.
2 - cheltuielile recunoscute ca deductibile sunt efectuate in scopul realizarii de venituri. Scopul acesta se mentine si daca societatea are activitatea suspendata / intrerupta. Drept pentru care intre inregistrarea amortizarii si necesitatea obtinerii de venituri NU este absolut nicio legatura.

Preiau si citatul din OMFP 3055 : "Imobilizarile corporale reprezinta active care :
a) sunt detinute de entitate (...) pentru a fi folosite in scopuri administrative".

Si dau ca exemplu "un scop" administrativ : firma si-a cumparat un apartament pentru stabilirea sediului social si desfasurarea activitatii/inactivitatii in acel apartament. Daca acest apartament este recunoscut drept imobilizare corporala la data achizitiei , nu cred ca i se va putea schimba incadrarea in momentul suspendarii activitatii deoarece sediul social a ramas acelasi - iar scopul administrativ se realizeaza in continuare. Daca scopul este realizat, de ce nu trebuie sa calculez amortizare pentru acel bun ?

Intreruperea temporara a activitatii nu cred ca trebuie considerata un motiv de discontinuitate in sensul principiului contabil. Desigur, este doar o opinie.
Cred ca punctul 70 indice 2 din Normele CF sunt destul de elocvente pentru sustinerea ideii de trecerea in conservare a mijlocului fix:
70indice 2. "Pentru perioada în care mijloacele fixe amortizabile nu sunt utilizate cel puţin pe o perioadă de o lună, recuperarea valorii fiscale rămase neamortizate se efectuează pe durata normală de utilizare rămasă, începând cu luna următoare repunerii în funcţiune a acestora, prin recalcularea cotei de amortizare fiscală. "

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Casa de vacanta amortizare contabila si fiscala georgi24ro georgi24ro am o casa de vacanta contruita in regie proprie dar nu stiu regimul amortizarii. in codul fiscal am vazut ca \"\"casele de protocol nu sunt amortizabile\", ... (vezi toată discuția)
Tratament fiscal imobilizari neutilizate violetadab violetadab Buna ziua, Am urmatoarea situatie: am achizitionat/ receptionat anul acesta, cu fonduri nerambursabile utilaje si echipamente pentru o plantaie nucifera pe ... (vezi toată discuția)
Inregistrare diferenta negativa din reevaluare cladire yssas yssas buna ziua! am o nelamurire: care este monografia contabila in cazul inregistrariidiferentelor din reevaluare daca aceasta este negativa concret: am o ... (vezi toată discuția)