Pentru a beneficia de prevederile O.U.G. nr. 214/1999, textul legal impune condiţia luării unei măsuri administrative abuzive de către organele puterii comuniste, în urma săvârşirii unei fapte în scopurile menţionate la art. 2 alin. (1) din ordonanţă, adică exprimarea protestului împotriva dictaturii comuniste, militarea pentru democraţie, propaganda pentru răsturnarea ordinii sociale, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, înlăturarea măsurilor discriminatorii.
Invocarea dispoziţiilor art. 3 alin. (1) lit. a) din ordonanţă nu poate conduce la admiterea cererii. Acest text se referă la privarea de libertate în locuri de deţinere sau pentru efectuare de cercetări, ca măsură administrativă. Or
Art . 7 arată care sunt beneficiile pentru persoanele care au calitatea de luptător în rezistenţa anticomunistă, precum şi cele din rezistenţa armată care au participat la acţiuni de împotrivire cu arma şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist. Aceste persoane beneficiază de :
a) restituirea, în condiţiile legii, în natură sau, dacă aceasta nu este posibilă, prin echivalent a bunurilor confiscate. Decizia pentru constatarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă poate fi folosită ca probă în faţa instituţiilor abilitate a dispune restituirea în natură sau prin echivalent a bunurilor confiscate, în ceea ce priveşte aprecierea caracterului politic al infracţiunilor a căror săvârşire a atras măsura confiscării;
b) drepturile prevăzute în Decretul-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, cu modificările ulterioare;
c) acordarea de ordine şi medalii prevăzute de legislaţia în vigoare;
d) atribuirea, în condiţiile legii, a numelui persoanelor prevăzute la art. 1 unor străzi, parcuri, pieţe şi altor asemenea locuri publice;
e) orice alte drepturi prevăzute în legi speciale.