avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 970 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... MINUS DE INVENTAR
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

MINUS DE INVENTAR

Buna ziua,
Va rog sa ne sfatuiti cu privire la urmatoarea problema:
In urma cu cateva luni in magazinul nostru a avut loc inventarul anual ,a rezultat un minus foarte mare pe care noi angajatele nu ni-l putem asuma,suprafata magazinului fiind f f mare,personalul a fost redus drastic iar sarcinile angajatilor depasesc posibilitatea de a mai supraveghea magazinul,iar veniturile au fost injumatatite in ultimul an .Conducerea societatii a incercat sa ne forteze sa semnam angajamentele de plata ,noi am incercat sa motivam refuzul neplatii minusului prin faptul ca veniturile sunt mici,personal putin,suprafata f mare a magazinului .In data de 15 a lunii acesteia la primirea salariului ,ni s-au retinut :PROCENTUL DIN VANZARI,TICHETELE DE MASA ,PREMIUL DE REALIZARE AL TARGETULUI IMPUS(600 ron in suma totala ).Totodata azi am primit un mail prin care ni se comunica un articol din codul muncii (art 254).
Va rugam mult de tot sa ne sfatuiti ce putem face in aceasta situatie,ni s-au retinut din salariu atatea drepturi,si daca exista o cale de a nu plati acest minus de inventar care nu s-a produs DIN vina noastra.Iar daca societatea ne da in judecata cum putem sa ne aparam .

Va multumesc si astept un raspuns de la d-voastra
daca bunurile aflate in incinta magajinului nu se afla in gestiunea dvs. nu puteti fi raspunzatori de o gestiune pentru care nu ati semnat de primire.

Hotarare nr. 2230/1969


din 08/12/1969
Publicat in Buletinul Oficial nr. 138 din 08/12/1969


privind gestionarea bunurilor materiale ale organizatiilor socialiste




Consiliul de Ministri al Republicii Socialiste Romania h o t a r a s t e:


CAPITOLUL I
Predarea-primirea gestiunii de bunuri materiale


Art. 1. - Predarea-primirea gestiunii de bunuri materiale se face intre gestionarul care preda si cel care primeste, pe baza dispozitiei scrise a conducatorului organizatiei socialiste. In dispozitie se vor arata: gestiunea care se preda, numele si prenumele gestionarilor si ale persoanelor care, conform prezentei hotariri, participa la operatia de predare-primire, precum si locul, ziua si ora inceperii acestei operatii.
Art. 2. - Gestionarul, in cazul in care este impiedicat sa efectueze personal predarea, poate desemna o persoana care consimte sa-l reprezinte la aceasta operatie; pentru unitatile Ministerului Fortelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne si ale Consiliului Securitatii Statului, reprezentantul gestionarului trebuie sa fie un angajat al unitatii respective. Gestionarul sau reprezentantul sau va fi incunostiintat in scris despre locul si timpul stabilit pentru predare.
In cazul in care gestionarul sau reprezentantul sau nu se prezinta la locul si timpul stabilit, predarea se face in numele gestionarului de catre un angajat desemnat in acest scop de conducatorul organizatiei socialiste.
Daca nu a fost numit un gestionar, conducatorul organizatiei socialiste va desemna un angajat caruia i se va preda gestiunea si care va gestiona bunurile pe o perioada de cel mult 60 zile.
Art. 3. - La predarea-primirea gestiunii participa un delegat din compartimentul de care tine gestiunea si un delegat din serviciul contabilitatii, care dau indrumarile necesare, controleaza si certifica exactitatea datelor inscrise in actele de predare-primire.
Art. 4. - Predarea-primirea gestiunii se face prin inventarierea totala a bunurilor din gestiune, intocmindu-se un proces-verbal ce se semneaza de gestionarul care preda si de gestionarul care primeste gestiunea, precum si de persoanele prevazute in articolul 3.
In cazul in care nu se efectueaza inventarierea si nu se intocmeste proces-verbal, gestionarii sint obligati sa refuze predarea-primirea gestiunii.


CAPITOLUL II
Drepturi si obligatii in legatura cu primirea, pastrarea si
eliberarea bunurilor materiale


Art. 5. - Gestionarul este obligat ca la primirea bunurilor sa controleze daca acestea corespund datelor inscrise in actele insotitoare, sa identifice viciile aparente si sa semneze de primirea bunurilor.
Gestionarul va cere in scris conducatorului organizatiei socialiste sa-i asigure asistenta tehnica de specialitate atunci cind primeste bunuri avind caracteristici pentru a caror verificare nu poseda cunostintele necesare si nu este constituita o comisie de primire potrivit dispozitiilor legale privind circulatia marfurilor intre organizatiile socialiste.
Art. 6. - Eliberarea bunurilor se face de catre gestionar in cantitatea, calitatea si sortimentele specificate in actele de eliberare.
Se interzice eliberarea de bunuri pe baza de dispozitie verbala sau provizorie.
In cazul in care gestionarul are printre atributiile sale de serviciu si vinzarea de marfuri, el este obligat sa respecte dispozitiile legale referitoare la comertul socialist.
Art. 7. - Gestionarul este obligat sa completeze actele cu privire la operatiile din gestiunea sa si sa inregistreze, in evidenta tehnico-operativa a locului de depozitare, operatiile de primire si cele de eliberare a bunurilor.
Actele de primire sau eliberare a bunurilor se trimit sau se predau de gestionar compartimentelor de resort, la termenele si in conditiile stabilite de dispozitiile legale in vigoare.
Art. 8. - Gestionarul este obligat sa previna sustragerea bunurilor si orice forma de risipa, sa le fereasca de degradare si sa le pastreze potrivit prescriptiilor tehnice si celor igienico-sanitare.
La luarea in primire, precum si in timpul gestionarii bunurilor, gestionarul este obligat sa ceara in scris conducatorului organizatiei socialiste sa ia masuri de dotare, de paza si orice alte masuri necesare pentru pastrarea corespunzatoare si pentru efectuarea in bune conditii a operatiilor de primire si de eliberare a bunurilor.
Art. 9. - Gestionarul este obligat sa comunice, in scris, conducatorului organizatiei socialiste:
a) plusurile si minusurile din gestiune, de care are cunostinta;
b) cazurile in care constata ca bunurile din gestiune sint depreciate, degradate, distruse sau sustrase, ori exista pericol de a ajunge in asemenea situatii;
c) cazurile in care stocurile de bunuri aflate in gestiunea sa au atins limitele cantitative maxime sau minime;
d) stocurile de bunuri fara miscare, cu miscare lenta sau greu vandabile.
Situatiile de la literele a si b vor fi comunicate in termen de 24 ore din momentul in care gestionarul are cunostinta de acele situatii, iar cele de la literele c si d in termenele stabilite de conducatorul organizatiei socialiste.
Art. 10. - Gestionarul este obligat sa aduca la cunostinta in scris conducatorului organizatiei socialiste cazurile in care cei cu care gestioneaza impreuna sau cei aflati in subordine dau dovada de incorectitudine sau incapacitate in indeplinirea sarcinilor de serviciu.
Art. 11. - Daca gestionarul lipseste din orice cauza, iar operatiile legate de gestiune nu pot fi intrerupte, primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri se vor face de persoana delegata de gestionar cu acordul conducatorului organizatiei socialiste.
Cind gestionarul nu desemneaza un delegat ori acesta nu se prezinta sau cind conducerea organizatiei socialiste nu este de acord cu persoana desemnata de gestionar, operatiile legate de gestiune vor fi facute de catre o comisie numita de conducatorul organizatiei socialiste. La operatiile facute de aceasta comisie poate asista si persoana desemnata de gestionar.
Suplinirea gestionarului in conditiile alineatului 1 si 2 se face pe termenul stabilit de conducatorul organizatiei socialiste, fara a depasi insa 60 de zile. La expirarea termenului astfel stabilit se procedeaza la predarea-primirea gestiunii, in conditiile prevazute la capitolul I.
Art. 12. - Conducatorul organizatiei socialiste este obligat sa ia masuri pentru paza bunurilor si sa asigure gestionarilor conditii corespunzatoare de munca pentru pastrarea integritatii bunurilor gestionate.
Art. 13. - Conducatorul organizatiei socialiste va lua masuri sa se comunice in scris gestionarului numele si functia persoanelor in drept sa semneze sau sa vizeze actele de eliberare a bunurilor, precum si specimenele de semnatura ale acestora.
Comunicarea si inminarea specimenelor de semnatura se vor face la primirea gestiunii, precum si la schimbarea persoanelor in drept sa semneze sau sa vizeze actele de eliberare a bunurilor.
Art. 14. - Conducatorul organizatiei socialiste este obligat sa indice in scris gestionarului limitele maxime si minime ale stocurilor, precum si criteriile de apreciere a bunurilor fara miscare, cu miscare lenta sau greu vandabile.
Art. 15. - Conducatorul organizatiei socialiste este obligat sa ia masuri pentru:
a) efectuarea de inventarieri la termenele si in conditiile stabilite de dispozitiile legale in vigoare;
b) stabilirea, in cel mai scurt timp de la sesizare, a existentei minusurilor sau plusurilor in gestiune, precum si cunoasterea si inlaturarea cauzelor care le-au generat;
c) inregistrarea minusurilor sau plusurilor in termen de 3 zile de la data stabilirii lor;
d) stabilirea cauzelor care au dus la deprecierea, degradarea sau distrugerea unor bunuri din gestiune, in care scop verificarile vor incepe in termen de cel mult 3 zile de la data sesizarii;
e) acoperirea pagubelor cauzate in gestiuni.
Art. 16. - Este interzis oricarei persoane, in afara gestionarului si a celor aflati in subordinea lui, sa intre in locurile de pastrare a bunurilor. Aceasta dispozitie va fi afisata la fiecare loc de gestiune.
Conducatorul organizatiei socialiste, angajatii imputerniciti in scris de acesta, precum si angajatii cu atributii de control, cu delegatie scrisa, pot intra in prezenta gestionarului ori a inlocuitorului sau, in locurile de pastrare a bunurilor.


CAPITOLUL III
Contraventii


Art. 17. - Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 150 la 800 lei:
a) angajarea, mentinerea sau trecerea in functia de gestionar a unei persoane care nu indeplineste conditiile legale privitoare la virsta, studii si stagiu sau care are antecedente penale ce duc, potrivit legii, la interzicerea ocuparii unei asemenea functii;
b) angajarea sau trecerea in functia de gestionar a unei persoane fara o dovada eliberata, in conditiile legii, de organizatia socialista in care a fost anterior incadrata, din care sa rezulte daca a produs pagube avutului obstesc, natura acestora si daca ele au fost acoperite;
c) neluarea masurilor legale pentru constituirea garantiilor;
d) predarea-primirea unei gestiuni fara respectarea conditiilor legale;
e) neefectuarea inventarierilor la termenele si in conditiile legale sau neinregistrarea minusurilor sau plusurilor in gestiune;
f) neluarea masurilor pentru inceperea verificarii cazurilor de depreciere, degradare sau distrugere de bunuri din gestiune, in termen de 3 zile de la data sesizarii.
Contraventiile se constata de catre:
- angajatii cu atributii de control, in cadrul competentei lor;
- sefii de servicii sau asimilatii acestora, anume imputerniciti de conducatorul organizatiei socialiste, daca contraventiile au fost savirsite de personalul in subordine.
Contraventiile prevazute la alineatul 1 litera a se constata si de catre ofiterii si subofiterii de militie.
Art. 18. - Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face plingere in termen de 15 zile de la comunicarea acestuia.
Plingerea se solutioneaza de catre conducatorul organului din care face parte agentul constatator sau de catre un alt angajat ierarhic superior agentului constatator, imputernicit de conducatorul acestui organ.
Art. 19. - In masura in care prezenta hotarire nu dispune, contraventiilor prevazute la articolul 17 alineatul 1 le sint aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.

LEGE nr. 22 din 18 noiembrie 1969
privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi
răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor agenţilor
economici, autorităţilor sau instituţiilor publice
(la data 15-iul-1994 Actul modificat de Art. 1, punctul 1. din Legea 54/1994 )
CAPITOLUL 1: Dispozitii generale
Art. 1
Gestionar, in intelesul prezentei legi, este acel angajat al unei organizatii socialiste care
are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri aflate in
administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a unei organizatii socialiste,
indiferent de modul de dobindire si de locul unde se afla bunurile.
Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc functiile prin a caror ocupare angajatul
dobindeste, potrivit alineatului 1, calitatea de gestionar.
Aceste functii sint denumite, in cuprinsul prezentei legi, functii de gestionari.
Art. 2
Sint considerate bunuri, in sensul prezentei legi, bunurile materiale, mijloacele banesti
sau orice alte valori.
CAPITOLUL 2: Conditii privind angajarea gestionarilor
Art. 3
Poate fi gestionar cel care a implinit virsta de 21 ani, a absolvit scoala generala sau o
scoala echivalenta si are cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.
In functie de complexitatea gestiunilor, de natura si valoarea bunurilor si cunostintelor ce
le implica gestionarea lor, ministerele si celelalte organe centrale stabilesc :
a)categoriile de gestiuni pentru care gestionarul trebuie sa fi absolvit liceul ori o scoala
profesionala in specialitatea corespunzatoare gestiunii sau o scoala echivalenta si sa aiba
un anumit stagiu in munca de gestionar ;
b)categoriile de gestiuni pentru care functia de gestionar poate fi indeplinita si de cel
care a implinit virsta de 18 ani.
Art. 4
Nu poate fi gestionar cel condamnat pentru savirsirea vreuneia dintre infractiunile
pevazute in lista anexa la prezenta lege, chiar daca a fost gratiat.
Nu poate fi angajat sau trecut in functia de gestionar cel aflat in curs de urmarire penala
sau de judecata pentru savirsirea vreuneia dintre infractiunile prevazute in lista anexa.
Daca in cursul urmaririi penale, al judecatii sau dupa condamnare a intervenit amnistia,
cel care a savirsit vreuna dintre infractiunile prevazute in lista anexa nu poate fi gestionar
timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel caruia i s-a suspendat conditionat
executarea pedepsei nu poate fi gestionar in cursul termenului de incercare si 2 ani de la
expirarea acestui termen.
Prin "savirsirea infractiunii" se intelege comiterea oricareia dintre faptele prevazute in
lista anexa, pe care legea le pedepseste ca infractiune consumata sau ca tentativa,
precum si participarea la comiterea acestora ca autor, instigator sau complice.
Art. 5
Organizatiile socialiste sint obligate sa ceara organelor militiei relatii cu privire la
antecedentele penale ale celor ce urmeaza sa fie angajati sau trecuti in functii de
gestionari.
Organele militiei sint obligate sa comunice aceste relatii in termen de cel mult 30 zile de
la primirea cererii.
Art. 6
Cel ce urmeaza a fi angajat sau trecut in functia de gestionar va prezenta o dovada
eliberata de organizatia socialista in care a fost anterior incadrat, din care sa rezulte daca
a produs pagube avutului obstesc, natura acestora si daca ele au fost acoperite. Aceasta
dovada poate fi ceruta de la ultimul loc de munca si de organizatia socialista care ar
urma sa faca angajarea sau trecerea in functia de gestionar.
Organizatiile socialiste sint obligate sa elibereze sau, dupa caz, sa comunice dovada
prevazuta in alineatul 1, in termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii.
In raport cu cele aratate in dovada, conducatorul organizatiei socialiste va hotari asupra
angajarii sau trecerii in functia de gestionar.
Art. 7
In cazul in care gestiunea este incredintata mai multe persoane, angajarea sau trecerea
in functia de gestionar se face cu avizul scris al celorlalti gestionari.
Angajarea sau trecerea unei persoane intr-o functie din subordinea gestionarului se face
cu avizul scris al acestuia.
Art. 8
Angajatii sezonieri sau temporari pot fi gestionari, cu respectarea conditiilor prevazute in
prezenta lege.
Art. 9
Conducatorii organizatiilor socialiste, angajatii cu atributii de control financiar, precum si
contabilii, cu exceptia acelora care sint incadrati in unitati mici determinate de ministere
si celelalte organe centrale, nu pot face operatii de primire, pastrare si eliberare de
bunuri.
CAPITOLUL 3: Garantii
Art. 10
Gestionarul are obligatia de a constitui o garantie in numerar.
Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc, in functie de natura si valoarea bunurilor
gestionate, plafoanele valorice si conditiile in care este obligatorie si constituirea unor
garantii suplimentare, constind din :
a)afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosinta indelungata, proprietate a
gestionarului sau a unor terti, pentru garantarea fata de organizatia socialista, a
acoperirii pagubelor ce s-ar cauza de gestionar ;
b)obligatii asumate de terti fata de organizatia socialista de a acoperi pagubele ce s -ar
cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o suma determinata.
Garantia suplimentara prevazuta la alineatul precedent poate fi constituita si in numerar.
Ministerele si celelalte organe centrale pot extinde, in functie de natura si valoarea
bunurilor, obligatia de a constitui garantii in conditiile prezentului capitol si asupra altor
categorii de angajati care minuiesc bunuri, cu exceptia celor ce primesc bunuri spre a le
folosi in indeplinirea atributiilor de serviciu.
Nu este obligat sa constituie garantie cel care inlocuieste temporar un gestionar sau cel
caruia i se incredinteaza o gestiune pe o perioada de cel mult 60 zile pina la numirea unui
gestionar.
Art. 11
Constituirea garantiei se face prin contract incheiat in scris.
Garantiile reciproce intre gestionari nu sint admise. Aceeasi persoana nu poate constitu i
garantii pentru mai multi gestionari. Cel care constituie garantia va declara, in scris, daca
a mai constituit alte garantii.
Garantiile suplimentare se constituie inainte de incredintarea gestiunii.
Art. 12
Garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare
lunare ale gestionarului; ea nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate.
Pentru gestionarii retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in
numerar va fi echivalent cu cistigul mediu pe o luna, iar cel maxim cu cistigul mediu pe 3
luni.
Art. 13
Garantia in numerar se retine in rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din
cistigul mediu pe o luna, dupa caz. Daca, din cauza altor retineri, ratele din contul
garantiei in numerar nu pot fi retinute, gestionarul este obligat sa le depuna.
Pentru angajatii temporari, altii decit cei prevazuti la Art. 10 alineatul ultim, precum si
pentru angajatii sezonieri, se vor putea stabili rate mai mari sau chiar obligativitatea
depunerii, la incredintarea gestiunii, a garantiei integrale in numerar.
Art. 14
Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc, in functie de complexitatea gestiunilor si
de natura si valoarea bunurilor, cuantumul garantiilor in numerar intre limitele prevazute
in articolul 12, precum si ratele la care se refera articolul 13 alineatul 2.
Ministerele si celelalte organe centrale pot stabili,in cazuri justificate, garantii in numerar
sub minimul prevazut in articolul 12 sau scutirea de garantie.
Art. 15
(1)Garantia in numerar va fi depusa de catre agentii economici, autoritatile si institutiile
publice la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci, intr-un cont special al
agentului economic, al autoritatii ori al institutiei publice respective. Garantiile in numerar
depuse la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci se inscriu intr-un carnet de
consemnare pe numele gestionarului. Carnetul de consemnare va fi pastrat in casieria
agentului economic, autoritatii sau institutiei publice in favoarea careia s-a constituit
garantia.
(2)Pentru garantia depusa in conditiile alin. 1, se acorda o dobinda anuala, stabilita de
depozitarul garantiei, care nu poate fi mai mica decit dobinda acordata pentru depozitele
la termen pe un an.
(la data 15-iul-1994 Art. 15 din capitolul 3 modificat de Art. 1, punctul 2. din Legea 54/1994 )
Art. 16
Garantia in numerar si dobinda aferenta pot fi ridicate de catre gestionarul titular al
carnetului de consemnare la incetarea contractului sau de munca sau la trecerea intr-o
functie pentru care nu se cere garantie, in situatia in care nu a cauzat o paguba sau cind
paguba a fost acoperita in intregime. Organizatia socialista este obligata, in aceste
cazuri, sa elibereze gestionarului, in termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare
impreuna cu o comunicare catre Casa de Economii si Consemnatiuni in care sa se arate
ca titularul are dreptul sa ridice garantia.
In cazul transferarii gestionarului intr-o alta functie pentru care de asemenea se cere
garantie, carnetul de consemnare in care au fost inscrise sumele depuse drept garantie
va fi trecut la noul loc de munca, procedindu-se atunci cind este cazul, potrivit articolului
20.
Cind gestionarul a cauzat o paguba in gestiune la locul sau de munca si aceasta nu se
acopera integral in termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv,
organizatia socialista se va despagubi din garantia in numerar constituita in favoarea sa.
In situatia in care sumele depuse drept garantie au fost ridicate, in intregime sau in
parte, de organizatia socialista pentru a se despagubi, gestionarul este obligat sa
reintregeasca garantia in numerar in rate lunare de 1/3 din salariul tarifar sau din cistigul
mediu lunar, dispozitiile articolului 13 aplicindu-se in mod corespunzator.
Art. 17
Casa de Economii si Consemnatiuni are obligatia sa elibereze sumele depuse drept
garantie, dupa caz :
a)titularului carnetului de consemnare, pe baza comunicarii facute de organizatia
socialista si a prezentarii carnetului ;
b)organizatiei socialiste, pe baza cererii acesteia si a unei copii certificate de pe titlul
executoriu definitiv obtinut impotriva gestionarului.
Art. 18
In vederea constituirii garantiei suplimentare, imobilele se evalueaza in conformitate cu
dispozitiile legale privind modul de stabilire a despagubirilor pentru terenurile si
constructiile care trec in proprietatea statului prin expropriere.
Bunurile mobile se evalueazala 50 % din pretul de vinzare cu amanuntul. In cazul in care
bunurile mobile nu au pret de vinzare cu amanuntul, evaluarea se face de organizatia
socialista in favoarea careia este constituita garantia, care va consulta, in caz de
necesitate, organele de specialitate.
Art. 19
Pentru bunurile imobile constituite garantie, organizatia socialista va cere inscriptia
ipotecii, care se va dipune pe baza cererii si a contractului de garantie.
Bunurile mobile constituite garantie ramin in folosinta gestionarului sau a tertului garant,
dupa caz, si nu vor putea fi instrainate fara instiintarea prealabila a organizatiei
socialiste.
In cazul in care bunurile constituite garantie sint urmarite silit de alti creditori,
gestionarul sau tertul garant, dupa caz, este obligat sa instiinteze de indata organizatia
socialista.
In situatia in care tertul garant n-a facut aceasta instiintare, el ramine obligat sa acopere
pagubele ce s-ar cauza de gestionar in limita valorii bunurilor constituite garantie.
Orice micsorare a garantiei atrage obligatia reintregirii de indata a acesteia.
Art. 20
Garantiile vor fi recalculate periodic in functie de schimbarile intervenite in salariul tarifar
al gestionarului, precum si in specificul si valoarea bunurilor gestionate, procedindu-se la
modificarea corespunzatoare a contractului de garantie.
In cazul in care, in urma recalcularii, este necesara completarea garantiei in numerar, se
va proceda conform articolului 13. Daca garantia in numerar depusa este mai mare decit
garantia recalculata, diferenta se va elibera, in termen de cel mult 10 zile, gestionarului.
In cazul in care, in urma recalcularii, este necesara constituirea sau completarea
garantiilor suplimentare, aceasta se face in termen de 60 zile de la data recalcularii.
Art. 21
Daca gestionarul nu constituie, nu completeaza sau nu aduce, dupa caz, garantiile
corespunzatoare potrivit articolului 19 alineatul ultim si articolului 20 alineatul ultim sau
daca, din cauza altor retineri, ratele in contul garantiei in numerar nu pot fi retinute si
nici nu sint depuse in conditiile articolului 13, se procedeaza la trecerea sa in alta functie
ori, daca aceasta nu este posibil, la desfacerea contractului sau de munca. In acest din
urma caz, privitor la drepturile angajatului se vor aplica dispozitiile din legislatia muncii
referitoare la desfacerea contractului de munca, pentru motive ce nu sint imputabile
angajatului.
Art. 22
Garantiile suplimentare se urmaresc silit pe baza contractului de garantie si a titlului
executoriu definitiv obtinut impotriva gestionarului.
In cazul in care urmarirea silita a fost pornita de mai multi creditori, organizatia socialista
in favoarea careia s-a constituit garantia suplimentara are drept de preferinta asupra
sumelor realizate prin valorificarea bunurilor constituite garantie, in conditiile privind
creantele garantate prin ipoteca sau gaj prevazute de dispozitiile legale referitoare la
executarea silita a creantelor banesti ale organizatiilor socialiste impotriva persoanelor
fizice.
CAPITOLUL 4: Raspunderi
Art. 23
Incalcarea dispozitiilor legale cu privire la gestionarea bunurilor atrage raspunderea
materiala, disciplinara, administrativa, penala sau civila, dupa caz.
Art. 24
(la data 18-mai-2006 Art. 24 din capitolul 4 a se vedea jurisprudenta Decizia nr. 1095 din 18-
mai-2006 )
Angajatii raspund material, potrivit codului muncii si prevederilor prezentei legi, pentru
pagubele cauzate in gestiuni prin fapte ce nu constituie infractiuni.
Art. 25
Gestionarul raspunde integral fata de organizatia socialista pentru pagubele pe care le -a
cauzat in gestiunea sa.
Primirea bunurilor in cantitati inferioare celor inscrise in actele insotitoare sau cu vicii
aparente, fara a se fi intocmit acte legale de constatare, precum si nesolicitarea
asistentei tehnice de specialitate la primirea bunurilor, desi aceasta era necesara, atrag
raspunderea gestionarului in conditiile alineatului 1.
Art. 26
Gestionarul raspunde integral si in cazul in care atributiile sale fiind exercitate, potrivit
dispozitiilor legale, de un delegat sau de o comisie, se constata o paguba fara a se putea
stabili ca aceasta s-a produs in absenta gestionarului.
Art. 27
Cind paguba in gestiune a fost cauzata de gestionar impreuna cu alt angajat al
organizatiei socialiste, ei raspund integral, fiecare in masura in care a contribuit la
producerea pagubei.
Daca nu se poate determina masura in care fiecare a contribuit la producerea pagubei,
despagubirea se repartizeaza intre cei in cauza proportional cu cistigul mediu al fiecaruia
pe ultimile 3 luni ; in cazul pagubei constatate intr-o gestiune in care manipularea
bunurilor se face in colectiv de mai multi angajati sau in schimburi succesive, fara
predare de gestiune intre schimburi, despagubirea se repartizeaza si proportional cu
timpul lucrat de fiecare, de la ultima inventariere, in gestiunea in care s-a produs
paguba.
Art. 28
Angajatul cu functie de conducere precum si orice alt angajat vinovat de angajarea,
trecerea sau mentinerea unei persoane in functia de gestionar fara respectarea conditiilor
de virsta, studii si stadiu prevazute in articolele 3 si 38, precum si a dipozitiilor articolului
4 referitoare la antecedentele penale, raspund integral pentru pagubele cauzate de
gestionar, in solidar cu acesta.
Aceeasi raspundere o are si cel vinovat de nerespectarea dispozitiilor prevazute in
capitolului III, in limita garantiei neconstituite.
Art. 29
Raspunde integral angajatul care, nesocotind indatoririle sale de serviciu, a adus pagube
organizatiei socialiste prin aceea ca :
a)nu a asigurat gestionarului, in cazurile prevazute de lege, asistenta tehnica de
specialitate pentru verificarea calitativa a bunurilor ori a prestat o asistenta tehnica
necorespunzatoare ;
b)nu a luat masurile necesare pentru pastrarea bunurilor in conditii corespunzatoare ;
c)a dat gestionarului dispozitii gresite sau contrare legii.
Art. 30
Raspunde, in limita valorii pagubei ramase neacoperite de autorul direct al ei, din
momentul constatarii insolvabilitatii acestuia, cel vinovat de :
a)angajarea sau trecerea unei persoane intr-o functie de gestionar sau din subordinea
gestionarului fara avizul prevazut in articolul 7 ;
b)neluarea sau luarea cu intirziere a masurilor necesare pentru inlocuirea gestionarului
sau a angajatilor aflati in subordinea sa, desi a fost avertizat in scris si motivat ca nu-si
indeplinesc atributiile in mod corespunzator ;
c)neluarea masurilor necesare pentru stabilirea si acoperirea pagubelor in gestiune ;
d)neefectuarea inventarierilor la termenele si in conditiile legii, in situatia in care prin
aceasta a contribuit la cauzarea pagubei ;
e)nerespectarea oricarei alte indatoriri de serviciu, daca fara incalcarea acesteia paguba
s-ar fi putut evita.
Art. 31
(la data 18-mai-2006 Art. 31 din capitolul 4 a se vedea jurisprudenta Decizia nr. 1095 din 18-
mai-2006 )
Angajatul care primeste, pastreaza si elibereaza bunuri fara a avea calitatea de gestionar
in intelesul articolului 1 raspunde integral, aplicindui-se in mod corespunzator prevederile
prezentului capitol.
Art. 32
La constatarea unei pagube in gestiune, persoana raspunzatoare poate sa-si ia un
angajament scris pentru acoperirea acesteia ; angajamentul scris constituie titlu
executoriu.
Daca, ulterior, aceasta persoana constata ca nu datoreaza sau ca datoreaza numai in
parte suma pentru care si-a luat angajamentul, ea va putea face cerere de desfiintare a
angajamentului la organul de jurisdictie competent, in termen de 30 zile de la data cind a
cunoscut aceasta imprejurare.
De asemenea, validitatea angajamentului va inceta in intregime sau in parte atunci cind
organizatia socialista sau organul de jurisdictie competent constata, cu prilejul verificarii
sau, dupa caz, al solutionarii unei cauze care are legatura cu angajamentul, ca acesta a
fost luat pentru o suma nedatorata.
Organul de jurisdictie competent poate suspenda executarea angajamentului.
Art. 33
In vederea despagubirii organizatiei socialiste pentru pagubele cauzate in gestiune, care
nu se pot acoperi din garantia in numerar, se vor lua masuri de asigurare si urmarire
asupra oricaror bunuri apartinind gestionarului si persoanelor care raspund in conditiile
prezentului capitol, potrivit dispozitiilor legale cu privire la executarea silita a creantelor
banesti ale organizatiilor socialiste impotriva persoanelor fizice.
Masurile de asigurare se incuviinteaza de organul de jurisdictie competent sa solutioneze
litigiul.
Art. 34
Orice persoana privitor la care, prin hotarire judecatoreasca, s-a constatat ca a dobindit
de la un gestionar bunuri sustrase de acesta din avutul obstesc si ca le-a obtinut in afara
obligatiilor de serviciu ale gestionarului, cunoscind ca acesta gestioneaza astfel de bunuri,
raspunde solidar cu gestionarul de acoperirea pagubei, in limita valorii bunurilor
dobindite.
Art. 35
Crearea de plusuri in gestiune prin mijloace frauduloase se pedepseste cu inchisoare de
la 6 luni la 3 ani. Daca mijlocul fraudulos constituie prin el insusi o infractiune, se aplica
regulile privind concursul de infractiuni.
Art. 36
Nedeclararea in scris, in termenul prevazut de dispozitiile legale, de catre gestionar, a
plusurilor din gestiunea sa despre a caror cantitate sau valoare are cunostinta, provenite
in orice alt mod decit acela aratat in articolul 35, se pedepseste cu inchisoare de la o luna
la un an.
Daca fapta prevazuta in alineatul precedent a avut consecinte grave, pedeapsa este
inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
Nu se pedepseste acela care, mai inainte de inceperea oricarui control, declara plusurile
despre a caror cantitate sau valoare are cunostinta.
Art. 37
Instrainarea bunurilor mobile constituite garantie potrivit articolului 10, fara instiintarea
prealabila a organizatiei socialiste, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la un an.
CAPITOLUL 5: Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 38
Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc categoriile de gestiuni mai putin
complexe sau de valori mai mici din mediul rural, pentru care functia de gestionar poate
fi indeplinita si in alte conditii de studii decit cele prevazute la articolul 3 alineatul 1.
Art. 39
Gestionarii care la data intrarii in vigoare a prezentei legi nu indeplinesc conditiile de
studii prevazute la articolul 3 pot fi mentinuti daca au indeplinit, la angajarea lor,
conditiile de pregatire profesionala prevazute in indicatoarele de stagiu si studii ale
functiilor respective si sint corespunzatori.
Gestionarii in functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi sint obligati, dupa caz :
a)sa completeze in termen de 3 ani garantia in numerar, in conditiile stabilite de acord
cu conducatorii organizatiilor socialiste ;
b)sa constituie sau sa aduca in termen de un an garantii suplimentare potrivit
prevederilor capitolului III.
In cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute in alineatul precedent se aplica in mod
corespunzator dispozitiile articolului 21.
Gestionarii in functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi scutiti de catre
conducatorii organizatiilor socialiste de obligatia constituirii de garantii suplimentare.
Art. 40
Angajatii-mandatari au obligatia de a constitui garantii, in cuantumul si conditiile stabilite
prin hotarire a Consiliului de Ministri.
Art. 41
Modul de gestionare a bunurilor materiale ale organizatiilor socialiste se stabileste prin
hotarire a Consiliului de Ministri.
Ministrii si conducatorii celorlalte organe centrale vor emite, in termen de 60 zile de la
data publicarii prezentei legi, instructiuni prin care vor stabili : functiile de gestionari ;
categoriile de gestiune la care se refera articolul 3 alineatul 2 si articolul 38 ; plafoanele
valorice si conditiile in care este obligatorie constituirea de garantii suplimentare ;
extinderea obligatiei de a constitui garantii si asupra altor categorii de angajati, potrivit
rticolului 10 alineatul 4 ; cuantumul garantiilor si al ratelor, precum si alte masuri de
executare a prezentei legi.
In acelasi termen, ministerele si celelalte organe centrale vor adapta indicatoarele de
pregatire si stagiu pentru functiile de gestionari,in conformitate cu prevederile prezentei
legi.
Pentru organizatiile socialiste de interes local care nu sint coordonate de un organ local
de specialitate al administratiei de stat, dipozitiile alineatului 2 se vor aduce la
indeplinire, in termen de 60 zile de la data publicarii prezentei legi, de comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, cu sprijinul
Comitetului de Stat pentru Economia si Administratia Locala.
Art. 42
Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator si personalului Ministerului
Fortelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne si Consiliului Securitatii Statului.
Numirea militarilor in functii de gestionari se face in conditiile stabilite prin instructiuni ale
organelor centrale prevazute in alineatul precedent, fiecare in cadrul atributiilor sale, cu
respectarea prevederilor articolelor 3-6 din prezenta lege.
Militarii in termen numiti gestionari nu sint obligati sa constituie garantii.
Raspunderea materiala a personalului Ministerului Fortelor Armate, Ministerului Afacerilor
Interne si Consiliului Securitatii Statului se reglementeaza prin dispozitii speciale.
Art. 43
Se recomanda organelor centrale ale organizatiilor cooperatiste ca, privitor la membrii
cooperatori, sa reglementeze, in sectoarele lor de activitate, conditiile de incredintare a
gestiunilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor,
avindu-se in vedere prevederile prezentei legi.
Art. 44
Prezenta lege intra in vigoare la 90 zile de la data publicarii.
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul nr. 145/1960 privind
raspunderea materiala a gestionarilor din organizatiile socialiste, precum si orice alte
dispozitii contrare.
-****-
ANEXA 1:
Art. 1
- Infractiunile contra securitatii statului prevazute de Art. 184-186 inclusiv, Art. 196,
Art.207, Art.209 alin. 1, 2, 3 inclusiv si Art. 227.
- Infractiunea de omisiune prevazuta de Art. 228 alin. 1, in cazul in care se refera la
vreuna din infractiunile aratate mai sus.
- Infractiunile contra pacii si omenirii prevazute de Art. 231 alin. 1, 2, 3, 4, 5 inclusiv.
- Delapidarea prevazuta de Art. 236.
- Remuneratia injusta prevazuta de Art. 240.
- Neglijenta in serviciu prevazuta de Art. 242.
- Abuzul de serviciu prevazut de Art. 245.
- Darea si luarea de mita prevazute de Art. 250 si 251.
- Infractiunile economice prevazute de Art. 268 alin. 1, 268 alin. 17, 268 alin. 20 si 268
alin. 21.
- Tainuirea sau favorizarea infractorului prevazute de Art. 283-286 inclusiv, in cazul in
care se refera la vreuna dintre infractiunile aratate sub pct. I din prezenta lista.
- Provocarea de pericol public prevazuta de Art. 352.
- Incendiul prevazut de Art. 353-356 inclusiv.
- Catastrofa publica prin stricarea mijloacelor de comunicatie prevazuta de Art. 366.
- Falsificarea de moneda, de titluri de credit public, marci, timbre si hirtii timbrate
prevazuta de Art. 385, 391 si 392.
- Falsul in acte prevazut de Art. 401, 402 si 406 alin. 2 pct. 1.
- Intrebuintarea de act fals prevazuta de Art. 412.
- Furtul prevazut de Art. 524, 525 si 527.
- Tilharia prevazuta de Art. 529-534 inclusiv.
- Furtul, tilharia, distrugerea ori degradarea, inselaciunea sau abuzul de incredere
savirsite in paguba avutului obstesc, prevazute de Art. 536 alineatul 1.
- Abuzul de incredere prevazut de Art. 537 si 538.
- Gestiunea frauduloasa prevazuta de Art. 539 si 540.
- Abuzul de incredere profesionala savirsit in paguba avutului obstesc, prevazut de Art.
545 combinat cu Art. 563 alin. 3.
- Inselaciunea prevazuta de Art. 549 si 550.
- Inselaciunea in conventii prevazuta de Art. 551.
- Distrugerea de acte savirsita in paguba avutului obstesc prevazuta de Art. 562
combinat cu Art. 536 alin. 3.
Art. 2
- Infractiunile contra securitatii statului prevazute de Art. 155-157 inclusiv, Art. 160-165
inclusiv si Art. 167.
- Infractiunea de nedenuntare prevazuta de Art. 170, in cazul in care se refera la vreuna
dintre infractiunile aratate mai sus.
- Furtul prevazut de Art. 208 si 209 .
- Tilharia prevazuta de Art. 211.
- Abuzul de incredere prevazut de Art. 213.
- Gestiunea frauduloasa prevazuta de Art. 214.
- Inselaciunea prevazuta de Art. 215.
- Distrugerea prevazuta de Art. 217 alin. 4 si Art. 218.
- Tainuirea prevazuta de Art. 221, in cazul in care se refera la vreuna dintre infractiunile
aratate sub pct. II din prezenta lista.
- Delapidarea prevazuta de Art. 223.
- Furtul, tilharia, abuzul de incredere, gestiunea frauduloasa, inselaciunea si distrugerea
in paguba avutului obstesc, prevazute de Art. 224, 225, 227-229 inclusiv si 231.
- Tainuirea in paguba avutului obstesc, prevazuta de Art. 234.
- Abuzul in serviciu contra intereselor persoanelor si cel contra intereselor obstesti,
prevazute de Art. 246 si 248.
- Neglijenta in serviciu prevazuta de Art. 249.
- Luarea si darea de mita prevazute de Art. 254 si 255.
- Primirea de foloase necuvenite prevazuta de Art. 256.
- Favorizarea infractorului prevazuta de Art. 264, in cazul in care se refera la vreuna
dintre infractiunile aratate sub pct. II din prezenta lista.
- Infractiunile contra sigurantei circulatiei pe caile ferate prevazute de Art. 273-276
inclusiv.
- Falsificarea de monede, timbre sau de alte valori prevazuta de Art. 282 si 283.
- Falsul si uzul de fals prevazute de Art. 288, 289 si 291.
- Infractiunile la regimul stabilit pentru anumite activitati economice, prevazute de Art.
295-297 inclusiv.
- Infractiunile contra pacii si omenirii prevazute de Art. 356-360 inclusiv .
*) Termenii "organizatii socialiste" din cuprinsul legii se inlocuiesc cu termenii: "agenti
economici, autoritati sau institutii publice".
(la data 15-iul-1994 Actul modificat de Actul din Legea 54/1994 )

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Inventar (cine plateste lipsa in gestiune cauzata de furturi?) crucita crucita Buna seara, Va rog sa ma(ne) ajutati cu un raspuns pe mine si pe colegele mele in solutionarea unei probleme....lucram in domeniul vanzari directe ,un ... (vezi toată discuția)
Imputatie minus inventar sorina218 sorina218 Lucrez la un magazin de lenjerie din ianuarie 2011.Magazinul are trei posturi:un gestionar si doua vanzatoare. Initial am fost angajata ca vanzatoare, apoi, ... (vezi toată discuția)
Lipsa foarte mare la inventar crisulici21 crisulici21 lucrez de 10 ani la o firma cu materiale de constructii ca gestionar iar anul acesta ma scos lipsa 100 de milioane. bani pe care nu i-am furat eu .tin sa ... (vezi toată discuția)