avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 483 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Angajarea in Asociatiile de Proprietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Angajarea in Asociatiile de Proprietari

Buna ziua,

Stiu ca s-a mai discutat si anterior in aceasta sectiune despre angajarea in asociatiile de proprietari, dar informatiile sunt fragmentate si nu prea reusesc sa le pun cap la cap.
Deci, in cadrul unei Asociatiide Proprietari, care este modalitatea cea mai avantajoasa de incadrare, atat pentru angajator cat si pentru angajat.
Avem in total 5 persoane platite: administratorul, presedintele, persoana de curatenie si 2 responsabili scara.
Adminstratorul este angajat la un loc de munca stabil, cu carte de munca, toate taxele platite etc, are atestat de administrator. In prezent indeplineste si functia de casier, tine evidentele in registrele necesare etc. La sase luni un contabil depune actele la primarie (parca) activul si pasivul.
Presedintele asociatiei, este deasemenea salariat la o societate.
Femeia de serviciu - pensionata pe caz de boala, cu drept de munca 4 ore.
Responsabilii de scara, sunt ambii pensionari limita de varsta, se ingrijesc de cele necesare blocului: becuri, oprit pornit robinete principale, tuns gard viu etc ..
Salarizarea in cadrul asociatiei - sume nete:
Presedintele (contract de mandat) : 150 ron;
Administratorul : 750 ron;
Femeia de serviciu: 700 ron;
Responsabilii de scara: 50 ron / pers;
Ce tip de documente de munca trebuiesc intocmite, ce avantajeaza ambele parti, si ce drepturi si obligatii financiare au fiecare - taxe, impozite, unde si cine trebuie sa le plateasca ?
Adminstratorul si presedintele, sunt obligati prin contract sa depuna garantii materiale (Leg 230/2007 art 35(3) ) ?
Intreb toate acestea deoarece in cadrul comitetului executiv sunt discutii aprinse, mai ales pe marginea angajarii unui contabil care printre altele sa se ocupe si incadrarea peronalului. Mantionez ca pana la aceasta data, asociatia a platit salariile persoonalului angajat, si a retinut impozitul (cred ca de 16%) ce a intrat in fondul total a acesteia dar nu l-a transferat si catre Stat deoarece nu s-au intocmit si inregistrat contractele de munca.
Va multumesc anticipat pentru raspunsul Dumneavoastra.
Cel mai recent răspuns: Adriantot , moderator 23:06, 5 Iulie 2011
1. Angajatii si contractele lor:
- administrator - CIM (un om poate avea oricate CIM-uri poate duce, nu mai exista o limita impusa, iar taxele catre stat sunt proportionale cu sumele incasate, nu se considera ca se plateste de 3 ori CAS sau de 15 ori CASS);
- femeia de serviciu = ingrijitor de cladire - CIM
- presedintele - contract de mandat (are aceleasi taxe, mai putin somajul) ca si CIM-ul.
- sef de scara nu exista in nomenclatorul COR, dar puteti sa le faceti tot CIM pe functia de intendenti. Nu conteaza ca sunt pensionari!

E de mirare ca aveti doi sefi de scara, dar niciun cenzor care sa-l controleze pe administrator ce face cu banii asociatiei, daca plateste facturile la timp si in general cum gospodareste averea asociatiei!

Pentru CIM si contract de mandat se intocmeste catre fisc Decl.112 sectiunea A.
Nu e vorba de avantajarea vreunei parti, ci de respectarea legii.
Va trebui sa va ocupati putin de aceasta parte foarte neglijata de asociatiile de proprietari pana acum si anume angajarea in conditii legale a personalului indemnizat si salarizat si in consecinta plata tuturor contributiilor catre stat, atat ca angajator, cat si pentru angajatii asociatiei ca asigurati.

2. Administratorul nu este obligat sa depuna garantie, numai daca acest lucru il impune asociatia si daca administratorul doreste sa se angajeze in aceste conditii.
Asemenea si cenzorul - pe care decamdata nu il aveti si la a carui alegere sau angajare ar trebui sa va ganditi (parerea mea!).
Presedintelui nu i se poate pretinde depunerea vreunei garantii intrucat nu umbla cu banii asociatiei si nici nu este in atributiunile lui sa faca verificarea financiara a activitatii administratorului (pentru asta este cenzorul responsabil).

Faptul ca ati calculat, dar nu ati depus declaratiile de impozit si nici nu ati platit impozitul catre stat atata timp poate sa va cauzeze amenzi grele de la fisc.
Puneti aceasta intrebare specifica in sectiunile de contabilitate....poate se gaseste cineva care sa va indrume cum sa procedati. Se putea declara si plati impozitul si pe conventii civile, nu numai pe CIM-uri.
Apropos! Sunteti asociatie de proprietari sau ati ramas de locatari?
Ultima modificare: Marți, 5 Iulie 2011
elga50, moderator
Multumesc pentru raspuns.

Mea culpa, nu am mentionat existenta si remunerarea cenzorului, acesta exista si este platit - este deasemenea pensionar.
In privinta responsabililor de scara, acestia sunt oarecum onorifici, sunt "oameni buni la toate" in caz de avarie ce necesita interventie imediata (relatia imediata cu locatari nemultumiti, lift defect, tevi sparte, becuri arse etc). Acestia au fost numiti (functia) de multi ani ani, prin hotarare a Adunarii Generale. Data fiind suma mica pe care o incaseaza, ne gandeam sa "mascam" aceste venituri in retributia Presedintelui, iar acesta la randul lui sa-i imparta mai departe.
In atributiile Presedintelui intra, prin statutul Asociatiei si verificarea lunara a listelor de intretinere, alaturi de cenzor. Lista de intretinere este semnata si stampilata lunar de catre Administrator, Cenzor si Presedinte.
Impunerea depunerii de garantii de catre Administrator se hotareste in Adunarea Generala sau in sedinta Comitetului Executiv ?
Tocmai faptul ca atata timp s-a lucrat in "ilegalitate" dpdv al CIM si taxelor, dorim sa urgentam intocmirea acestora, data fiind si campania pornita de catre autoritati pentru controlul Asociatiilor de Proprietari sau Locatari.
p.s suntem Asociatie de Proprietari.

Super!
Deci cenzorului, daca este ales dintre dv. ii faceti contract de mandat si are acelasi regim ca si presedintele.
Sefii de scara - va inteleg atasamentul pentru asemenea oameni pentru ca ei sunt extrem de necesari in asociatii. Da, e o idee excelenta sa-i "bagati" in indemnizatia presedintelui. In fond taxele la stat se platesc la gramada.

Va ramane sa vedeti cum dregeti busuiocul cu impozitul nedeclarat si neplatit atata amar de timp.
In mod normal ar trebui sa facei declaratii de cand ati calculat acest impozit si pana in prezent, sa mergeti tot pe conventii civile un timp, dar nu prea mult, si sa treceti la CIM-uri si contracte de mandat cat de repede puteti.
Sa intocmiti contractele de munca si sa le introduceti in Revisal (nu e greu, pare doar complicat, dar cu putina atentie se poate!) si sa va achizitionati un certificat de semnatura electronica. Incepand cu luna viitoare declaratiile unice 112 nu se vor putea depune decat online si pentru asta va este necesara aceasta semnatura electronica.
Cu decl.112 se declara si se depun contributiile si impozitele la stat atat pentru CIM-uri, cat si pentru conventii civile.


sterod a scris:

Mantionez ca pana la aceasta data, asociatia a platit salariile persoonalului angajat, si a retinut impozitul (cred ca de 16%) ce a intrat in fondul total a acesteia dar nu l-a transferat si catre Stat deoarece nu s-au intocmit si inregistrat contractele de munca.

Intrati in legalitate acum incheind contracte de munca si de mandat asa cu ati fost sfatuit mai sus. Cu data intrarii in vigoare a acestor contracte (1 iulie, 1 august) o sa virati la stat si sumele retinute la sursa ca impozite si contributii.
Pentru cheltuielile cu personalul achitate pana acum si repartizate pe listele lunare, lasati-le asa cum sunt. Nu mai intocmiti declaratii si nu mai platiti nimic la stat. Cenzorul sa faca socotelile si sa evidentieze separat sumele retinute pe statul de plata si incasate pe listele de plata ca impozite si contributii. Sa le consemneze ca venituri ale asociatiei intr-un fond special si sa ramana acolo o perioada. Apoi, daca nu apare vreum control, cu un pic de curaj si asumare a raspunderii sa-i repartizeze in fondul de reparatii tuturor proprietarilor conform cotei indivize (suprafetei utile), pana la sfarsitul anului 2011.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Administrator asociatie proprietari anamica anamica Buna ziua Sint pensionara de boala, cu drept de munca de 4 ore /zi; daca voi fi administrator la o asociatie de proprietari, ma ajuta la pensie? (vezi toată discuția)
Contracte, plati si taxe pt angajarea de personal la asoc. de prop. MrCod MrCod Din legea 230/2007 si HG1588/2007, plus alte informatii de la ANAF, avem concluzia ca in situatia in care nu se lucreaza cu firme, o asociatie de proprietari ... (vezi toată discuția)
Angajare cenzor maria207 maria207 Buna seara Va rog mult sa ma lamuriti la urmatoarea problema : s-a hotarat la sedinta angajarea cenzorului si a presedintelui . Stiu ca se face un ... (vezi toată discuția)