avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 571 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Probleme juridice în afaceri - ... Interpretare Art. 51, Ordonanta 99/2000
Discuție deschisă în Probleme juridice în afaceri - contracte între profesionişti

Interpretare Art. 51, Ordonanta 99/2000

Ordonanta 99/2000

" Art. 51. - Este interzisa conditionarea vanzarii catre consumator a unui produs de cumpararea unei cantitati impuse sau de cumpararea concomitenta a unui alt produs sau serviciu. De asemenea, este interzisa prestarea unui serviciu catre consumator, conditionata de prestarea altui serviciu sau de cumpararea unui produs."

Legea nr. 12/1990 Art. 1
" c) conditionarea vanzarii unor marfuri sau prestarii unor servicii de cumpararea altor marfuri sau de prestarea de servicii;"


---------------------

Cazul 1)

Un organizator de targ "A", percepe o taxa de intrare (=a). In interiorul targului, comerciantul "B" (srl), vinde un produs (b). Consumatorul care doreste sa cumpere produsul (b), intai va trebui sa plateasca serviciul (a).

-Consider ca in acest caz nu se pune problema vanzarii conditionate;

i)deoarece "B" nu conditioneaza cumpararea produsului (b), prin cumpararea serviciului (a), avand in vedere ca persoana juridica "B" difera de persoana juridica "A".

-ori-

ii)deoarece vanzarea produsului (b), nu se face "concomitent" cu vanzarea/prestarea serviciului (a).

Care motivatie este mai relevanta in acest caz?
Daca "A" si "B" ar fi una si aceasi persoana juridica, atunci...??? (a se vedea Cazul 2)
---------------------

Cazul 2)

Un organizator de evenimente (discoteca) "A", percepe o taxa de intrare (=a), Ofera spatiu, mese, muzica, etc.. In interiorul discotecii exista un bar, de
unde se pot cumpara diferite "produse" (b). Consumatorul pentru a putea
cumpara un produs (b), trebuie intai sa cumpere serviciul (a).

-Se considera vanzare conditionata ?

Daca nu se considera vanzare conditionata; motivatia ar fi ii), de sus?
Aici organizatorul "A", este si comerciantul produselor (b).
---------------------

Cazul 3)

Avem un site "dinamic", prin care se ofera o baza de date, informatii care trebuie
actualizate permanent - se necesita o munca permanenta in offline pentru
actualizare, adica nu se poate automatiza: contrar unui site "static" cu retete
gastronomice sau horoscop-tip aplicatie.

Pentru a avea acces la continutul unui site "dinamic", se percepe o "taxa acces
online" (=a).
Prin plata taxei (a), avem acces la continut si la diverse aplicatii automatizate si servicii "gratuite" - as spune; dar in termeni legali nu poti spune ca ar fi gratuite deoarece s-a platit initial o taxa (a).

Dar prin intermediul acestui site, utilizatorul inregistrat (membru), are acces si la contractarea unor servicii (b) - "premium", adica prestarea acestor servicii premium, se va face doar in baza unei comenzi prealabile date prin intermediul acestui site; servicii premium care se deruleaza in offline prin personal uman (=angajati).

Aceste servicii premium au un anumit pret (=taxa b), pe care utilizatorul il va plati online sau offline dupa caz.

Se considera a fi vanzare conditionata, vanzarea acestor servicii premium (b), oferite tot de aceeasi persoana juridica, care administreza si situl "dinamic", avand in vedere ca s-a platit deja o "taxa de acces"; si deoarece aceste servicii premium nu se pot contracta doar daca platesti anticipat (te inscrii), ca sa poti avea acces, binenteles "acces" in primul rand la niste servicii "incluse/zise-gratuite"?

-Cazul 3) prezinta similitudine cu, cazul 2) = discoteca???
---------------------

Cazul 4)

O agentie imobiliara "B", percepe prin contract, un comision (=b) doar de la
eventualul cumparator "C" al unui imobil (nu si de la vanzatorul "A").
Insa pentru a putea cumpara (si pentru a putea fi comisionat - la o adica), "C" trebuie sa achite o "taxa de vizualizare" (=a), practicat de agentie.

-Este considerata o vanzare conditionata, a serviciului de intermediere (comision = b); prin serviciul "de vizualizare' (a)?
---------------------

Cazul 5)

Un om de afaceri "C", foarte preocupat; proprietar al unui centru de echitatie, doreste sa achizitioneze un cal cu calitati corespunzatoare acestui centru.
Primeste o oferta pe baza de imagini, de la un alt om de afaceri "A", si acesta foarte preocupat.

O terta persoana juridica "B", se angajeaza pentru "C", sa-i aduca calul cu ajutorul unei autoutiliare speciale, pentru ca omul de afaceri "C" (situat la 200 km) sa-l poata vizualiza in prezenta veterinarului centrului sau de echitatie.

"B" printr-un contract de MANDAT cu titlu GRATUIT cu reprezentare incheiat cu "A" (cu drepturi si obligatii specifice incluse), primeste calul in custodie prin intermediul unui ingrijitor de cai personal a lui "A" care-l va insoti, si un drept de-al reprezenta pe "A" (prin semnatura), in cazul in care "C" va dori sa achizitioneze calul, adus in fata lui.

Autoutiliara speciala (cu sofer) se inchiriaza de catre "B", de la o firma terta "D", pretul fiind calculat(de catre "D") DOAR in functie de numarul de "OPERATII" de incarcare/descarcare al animalului in/din autoutilitara, kilometrii parcursi nefiind relevanti in limita 1000km/operatie.
Adica: cost autoutilitara DUS = cost autoutilitara READUS = 1 x "OPERATIE" de incarcare/descarcare = 1000 Ron

Pretul serviciul "de prezentare" oferit de catre "B", in beneficiul lui "C", este calculat astfel: Pret DUS + Pret READUS = 3000Ron (*)

(*) Pret DUS = 500Ron (venitul direct al persoanei juridice "B") + 1000Ron (cost autoutilitarei DUS) = 1500Ron
Pret READUS = 500Ron (venitul direct al persoanei juridice "B") + 1000Ron (cost autoutilitarei READUS) = 1500Ron

Serviciul "de prezentare", este un serviciu "integral";
adica prin comandarea acestui serviciu si inceperea desfasurarii acestuia; chiar daca clientul solicita intreruperea, rezilierea ori renuntarea la acest serviciu (oricare ar fi momentul acestora, din momentul inceperea desfasurarii serviciului) fara a invoca vreun motiv anume, clientul (prin contract) va avea obligatia de a plati integral suma de 3000Ron (factura, chitanta/bon fiscal).

Exista insa o clauza acceptata de prestator (prin contract), prin care specifica;
-ca in cazul in care clientul "C", isi manifesta vointa in mod direct(la fata locului) de cumparare a calului "prezentat", si acesta incheie un contract de vanzare-cumparare cu proprietarul "A", prin reprezentantul "B"(prin mandat), pretul serviciul "de prezentare" va fi 1500Ron. (**)

(**) Nu se considera vanzare in pierdere (?); nu se mai plateste "costul autoutilitarei READUS" si nici "B" nu mai trebuie sa readuca calul, ci depune in contul lui "A" suma de bani, si trimite actele de vanzare).

iii)Practic vanzarea calului este conditionata de achizitia serviciul "de prezentare". Se considera vanzare conditionata acest caz?

iv)Totodata si pretul serviciul "de prezentare", este conditionata de incheierea unui act de vanzare-cumpare (vanzarea calului).

-Se incalca articolele legii/ordonantei aduse in discutie, in cazurile iii), iv) ?

-Exista vreo prevedere lagala care contravine iv) ?

---------------------

Consider ca niste raspunsuri responsabile la acest subiect, ar face sa inteleg mai bine acesta notiune al "vanzarilor conditionate"; totodata le-ar oferi si celorlalti cititori un material util pentru a intelege mai bine aceasta notiune.

Multumesc pentru timpul acordat, si va astept raspunsurile !
Cel mai recent răspuns: zankjoe , utilizator 19:14, 9 Iulie 2011
mai intai=D>
un exemplu tipic de vanzare conditionata ar fi acela in care o firma vinde un produs (absolut) necesar, in conditii de monopol pe piata : iti furnizez internet doar la pachet cu telefonie, de ex.; nu-ti convine, sanatate(oricum, sunt singurul furnizor din zona) sau, ca sa ma refer la o problema comuna tuturor, n-ai platit factura radio-tv, iti tai curentul...(desi e vorba de 2 servicii apartinand unor furnizori diferiti..
in ce priveste ex. susmentionate:
Cazul1: daca platesc taxa de intrare la targ ca sa vad produsele expuse, e ok. Daca produsul pe care vreau sa-l cumpar poate fi gasit numai acolo si numai pe perioada in care exista targul...
aceeasi treaba cu cazul 2: nu platesc intrarea la disco in scopul cumpararii de bere, coca-cola etc. Platesc intrarea ca sa-mi arat fizicul, haina, mandra, sau ca sa dansez pur si simplu. vanzarea produselor respective nu e conditionata(si limitata) de accesul acolo. la o adica pot sa-mi misc fizicul in alta parte daca vreau doar sa beau o bere.. Asta nu e nici restrictie, nici conditionare
In opinia mea, art. cu pricina se refera la situatia in care eu, consumatorul, NU AM DE ALES. Nu pot cumpara produsul/serv. respectiv decat de la un anumit furnizor. In aceasta situatie, furnizorului resp. ii este interzis sa profite de situatie pt. a-mi baga pe gat si alte produse/servicii.
SAU, sa zicem:am un magazin: vand papuci de plaja in 2 variante: la 30 lei perechea, daca cumperi numai papucii sau la 20 lei perechea, daca, pe langa papuci, cumperi si o umbrela de plaja. Cat timp cumparatorul poate alege, nu exista abuz. DAR, daca vand papucii numai la pachet cu umbrela, e vanzare conditionata.
Care este situatia in cazul 3).
Adica poti cumpara serviciile Premium (contracost), doar daca intai te inscrii platind "taxa acces la continut" ?
Vanzarea serviciilor Premium se considera sau nu conditionata ?

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Conditionarea vanzarii unui apartament de plata comisionului la agentie alpet alpet As vrea sa stiu care este parerea unui jurist despre urmatoarea situatie: Am gasit un apartament oferit spre vanzare de catre o agentie, pe un site de ... (vezi toată discuția)
Facturare materiale consumate iuli-ana iuli-ana Buna ziua, Firma achizitioneaza materiale pe care le consuma la alta societate, dar societatea respectiva le vrea facturare separat si nu impreuna cu ... (vezi toată discuția)
Buna ziua, am achizitionat recent un aer conditionat care e defect. ... Alexandra Comanis Alexandra Comanis Buna ziua, Am achizitionat recent un aer conditionat care e defect. Am achitat si montaj 600 de lei. Magazinul sustine ca legea returului nu prevede ca AC ... (vezi toată discuția)