avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 436 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Problemele profesionale ale ... Contract prestari servicii pentru profesia de ...
Discuție deschisă în Problemele profesionale ale consilierilor juridici

Contract prestari servicii pentru profesia de consilier juridic

am vazut anumite rspunsuri in forumul dumneavoastradar va rog sa mi spuneti daca un jurist, adica persoan care are o diplom de studii rspectiv licenta in drept... poate fi angajt consilier juridic la o institutie fara a fi inscris in tabloul juristilor?
Este neaparatnecesar sa ai stampila si chitantier pentru a fi angajat in aceasta forma? va multumesc anticipat.
Cel mai recent răspuns: BRJ LEGAL , Consilier juridic 12:35, 21 Decembrie 2024
abcdeadi a scris:
Care statut al profesiei de consilier juridic?

Este unul singur si a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 684 din 29 iulie 2004.

abcdeadi a scris:
Chiar crezi ca toti sunt prosti? Un ONG nu are cum sa se ridice deasupra legii si sa redacteze un statut care sa fie opozabil tuturor consilierilor juridici!

Aici aveti dreptate, nu toti sunt prosti.

Unii stiu ca un act normativ publicat in Monitorul Oficial, in discutia de fata Statutul profesiei de consilier juridic, este opozabil erga omnes. Cel putin asta am invatat eu in facultate, la TGD, ca ceea ce e in vigoare e opozabil tuturor. Iar Statutul profesiei de consilier juridic e act normativ, ca individual sigur nu e, sa discutam despre opozabilitate.

abcdeadi a scris:
E penibil statutul, e publicat fara respectarea legii in Monitorul Oficial partea 1.

Ce intelegeti prin afirmatia "[Statutul] e publicat fara respectarea legii in Monitorul Oficial"?

abcdeadi a scris:
CCJ colecteaza taxe si nimeni nu stie unde se duc acesti bani. Interese, interese, interese ...
Mai stiu un smecher care a vopsit masinile cu inscriprii ale politiei, tot un ONG minune care colecteaza taxe de la alti fraieri ...
Legea 514/2003 nu stipuleaza nicaieri faptul ca asociatiile profesionale ale consilierilor juridici (ONG-urile din care face parte si CCJ) se vor ocupa de stagiatura si definitivat. Legea este ramasa in coada de peste si catva smecheri de Romania profita ca sa le incaseze taxe la fraieri.

Eu din aceste doua fraze si din interventiile dvs. in forumul "Problemele profesionale ale consilierilor juridici" inteleg doua aspecte:
1. Ca atacati permanent Colegiul Consilierilor Juridici, calificandu-l asa cum doriti dvs. Am rugamintea ca, avand in vedere pct. 2.1 din regulamentul de postare, sa va temperati atitudinea.
2. Ca cei care sunt inscrisi in CCJ sunt fraieri si prosti, in opinia dvs. Daca as fi inscrisa in CCJ, afirmatia dvs. m-ar jigni. Cel putin doua din persoanele care participa la aceasta discutie sunt inscrise in CCJ. Atat pct. 2.1 cat si pct. 2.2 din regulamentul de postare interzic jignirea sub orice forma a membrilor forumului. Cred ca nu este cazul sa mai precizez si faptul ca respectarea regulamentului de postare nu este o optiune.

abcdeadi a scris:
Asociatiile profesionale ar trebui sa depuna eforturi pentru a schimba si completa legea 514/2003, astfel incat sa se infiinteze prin lege un corp profesional al consilierilor juridici, asa cum este Consiliul de Mediere pentru mediatori, Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati pentru contabili, Uniunea Naţională a Executorilor Judecătoreşti pentru executorii judecatoresti, Camera Notarilor Publici pentru notari, ... etc.

Si, pana la urma, ce au facut si ce fac aceste asociatii profesionale pentru consilierii juridici care sunt membrii lor? Daca tot criticati atat de vehement CCJ ar trebui sa ne spuneti cu ce sunt mai bune asociatiile profesionale, exceptand faptul ca incaseaza taxe mai mici.

~~~~~~~~~~~~~

Precizare: Nu sunt si nu voi fi membru in CCJ, insa ii sfatuiesc pe toti sa se inscrie in CCJ. Cu categoriile socio-profesionale dezbinate oricine poate sa faca orice doreste fara prea mare efort. Cu cei uniti, situatia se schimba.
Ultima modificare: Luni, 28 Noiembrie 2011
Gabriela Pintea, Consilier juridic
Raspunsul Ministerului Justitiei la memoriul Federatiei Pro Jure Romania


Romania
Ministerul Justitiei
Directia elaborarea actelor normative, studii si documentare
Nr.10483/17.02.2005

Catre,
Federatia Pro Jure Romania
Federatia asociatiilor profesionale ale consilierilor juridici

Domnului X Presedinte

Ca urmare a memoriului dumneavoastra adresat Ministerului Justitiei (inregistrat cu nr.10483/2005), avem onoarea de a va comunica
urmatoarele

Prin Legea nr.514/2003 privind oragnizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei
nr.867 din 5 decembrie 2003) a fost reglementata organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic.
Referitor la exercitarea profesiei de consilier juridic, art.2 din
Legea nr.514/2003 stipuleaza urmatoarele: consilierul juridic poate sa fie numit in functie sau angajat in munca".
Consilierul juridic numit in functie are statutul functionarului (potrivit functiei si categoriei acesteia), iar consilierul juridic angajat in munca are statut de salariat (atr.3 din lege).
Mai mult, conform art.6 din legea mentionata anterior, consilierii juridici au drepturile si obligatiile prevazute de lege potrivit statutului profesional si reglementarilor legale privind persoana juridica in serviciul careia se afla sau cu care are raporturi de
munca.
In ceea ce priveste organizarea profesiei de consilier juridic, mentionam ca, potrivit art.20 din lege, consilierii juridici se pot asocia in structuri judetene, pe ramuri sau domenii de activitate, potrivit intereselor profesionale, si, dupa caz, la nivel national,
cu respecatrea legii privind asociatiile si fundatiile (in speta, Ordonanta Guvernului nr.26/2000 cu privier la asociatii si funadtii,publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.39 din 31 ianuarie 2000, cu modificarile si compeltarile ulterioare). Constituirea
asocierilo profesionale are la baza principiile constitutionale ale dreptului de asociere si reglementarile legale privind asocierea si constituirea de persoane juridice.
Conform art.25 alin.(1) din lege, asociatiile profesionale se vor infiinta si statutele acestora se vor adopta in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a legii. Evidentele consilierilor juridici si actualizarea permanenta a acestora se vor realiza de
catre asociatiile profesionale la sfatsitul fiecarui an si se vor comunica prefecturii, consiliului judetean, instantelor judecatoresti, organelor de urmarire penala si baroului din judetulrespectiv.

Totdodata, mentionam ca la data de 6 martie 2004 a fost adoptat de catre Congresul Extraordinar al colegiilor Consilierilor Juridici din Romania Statutul profesiei de consilier juridic (publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr.684 din 29 iulie 2004).
Prin acest Statut au fost infiintate Colegiile teriotoriale ale consilierilor juridici, ce reprezinta organizatiile organizatiile profesionale create pentru toti consilierii juridici asociati in aceste forme de organizare dintr-un judet sau din municipiul Bucuresti, indiferent de ramura, domeniul de activitate ori locul exercitarii profesiei, ce asigura organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic in mod unitar si para drepturile si interesele legitime ale consilierilor juridici.
Un alt organism creat de Statut a fost si Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania, care este formata din toate colegiile consilierilor juridici inscrisi in Tabloul acestora, cu drept de exercitare a profesiei de consilier juridic.

In raport de dispozitiile legale mentionate, facem urmatoarele precizari in legatura cu Statutul profesiei de consilier juridic:
Adoptarea unui statut al profesiei de consilier juridic este lipsitade temei legal. Legea face referire la statutele profesionale ale asociatiilor de consilieri juridici. Astfel, se prevede ca asociatiile profesionale se vor infiinta si statutele acestora
sa vor adopta in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi". Statutul profesional al consilierului juridic este determinat de Legea nr.514/2003 si de reglementarile legale privind persoana juridica in serviciul careia se afla sau cu care
are raportuir de munca (respectiv, Statutul functionarului public, pentru functionarii publici, si Codul muncii, pentru cei incadrati cu contract de munca). Adoptarea unui eventual statut trebuie sa parcurga etapele prevazute de legea privind asociatiile si
fundatiile, ca statut al unei anumite asociatii;Statutul profesiei de consilier juridic a fost publicat in MonitorulOficial al Romaniei, Partea I, fara respectarea dispozitiilor Legii
nr.202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al Romaniei, care prevede, la art.5 lit.J, ca in Partea I se publica urmatoarelecategorii de acte: actele normative adoptate de persoane juridice aletele decat autoritatile publice care au fost abilitate prin
lege sa asigure executarea unor legi". Or, Congresul Extraordinar alColegiilor Consilierilor Juridici este un organ neprevazut de legeanr.514/2003, care nu a fost abilitat sa asigure punerea in aplicare a acestora; mai mult, acest Congres extraordinar nu este reglementat nici de statut;
Organizarea profesiei de consilier juridic se face exclusiv in temeiul dreptului la libera asociere (art.5 din lege prevede: Consilierii juridici pot constitui asociatii profesionale in scopul apararii si promovarii intereselor profesionale, in conditiile legii privind asocierea si constituirea persoanelorjuridice"). Din aceasta dispozitie rezulta urmatoarele:
-atat la nivel judetean, cat si la nivel national se pot constitui oricate asociatii ale consilierilor juridici, in functie de ramurilesi domeniile de activitate;
-consilierii juridici nu pot fi obligati sa se afilieze la o anumita forma de asociere (colegii judetene etc);
-nu se pot institui obligatii pentru consilierii juridici care nu sunt membrii unei asociatii si nici pentru alte persoane juridcie sau fizice, nefiind opozabil acestora. Astfel, in acest sens, art.88 din Statut, prevede: "consultanta, redactarea, avizarea pentru legalitate si contrasemnarea actelor juridcie, asistenta si reprezentarea juridica a institutiilor, autoritatiilor publice, a persoanelor juridice se vor realiza numai de catre consilierii juridici inscrisi in Tablou".
Consideram ca o astfel de dispozitieincalca dreptul la libera asociere, consacrat de Constitutie si deLegea nr.514/2003.
-de asemenea, art.57 alin.(3) din statut instituie obligatii pentru persoanele juridice si institutiile publice, desi legea nu leprevede.
Astfel, se stabileste: "cheltuielile avansate de consilierul juridic, ocazionate de reorganizarea profesiei precizate la alienetul precedent, se vor deconta acestuia de catre autoritatea sau institutia publica ori de catre persoana juridica in favoareacareia acesta exercita profesia de consilier jurridic".
Statutul instituie si alte obligatii pentru consilierii juridici, astfel:
-in ceea ce priveste primirea in profesie, se stipuleaza ca inscrierea in profesia de consilier juridic se face pe baza unei cereri adresate Colegiului Consilierilor Juridici pe a carei razateritoriala domiciliaza art.15 din Statut;
-instituirea unei taxe de inscriere in profesia de consilier juridic, taxa stabilita de fiecare colegiu teritorial art.16 alin.(4) din Statut;
-referitor la dovedirea calitatii de consilier juridic cu drept de exercitare a profesiei, se prevede in Statut ca aceasta se dovedeste cu legitimatia de consilier juridic" si isigna profesiei, eliberatefiecarui colegiu consilierului juridic inscris in Tabloul Colegiului art.22 din Statut;
-consilierul juridic definitiv sau stagiar, in vederea exercitarii profesiei, se va inscrie in Tabloul tinut de colegiul teritorial art.26 alin.(2) din Statut;
-consilierii juridici sunt obligati sa tina evidentele cerute de lege si pe cele prevazute in regulamentele corpului profesional,adoptate de Consiliul U.C.C.J.R. cu privire la cauzele in care asista sau reprezinta, sa vizeze pentru legalitate actele juridice
si sa achite cu regularitate taxele si contributiile stabilite pentru formarea bugetului Colegiului si bugetului U.C.C.J.R. art.43 alin.(1) din Statut;
-consilierii juridici sunt obligati sa poarte roba in fata tuturor instantelor judecatoresti art.46 alin.(1) din Statut;
-in scopul formarii profesionale a consilierilor juridici angajati sau numiti in functie, beneficiarii serviciilor profesionale ale acestora vor suporta cheltuielile pentru reorganizarea profesiei ocazionate de : inscrierea in colegiu, achizitionarea robei, a
legitimatiei de consilier juridic, a isignei, stampilelor profesionale, precum si a tuturor registrelor de evidenta profesionala art.57 alin.(2) din Statut;

Mai mult, art.21 din Statut permite consilierilor juridici sa constituie societati profesionale, in baza Legii nr.31/1990 privind societatile comerciale, republicata, care sa aiba ca obiect de activitate exclusiv acordarea consultantei si reprezentarii
juridice, inclusiv in instanta. Consideram ca o astfel de prevedere depaseste atat cadrul legal instituit prin Legea nr.514/2003, cat si cel consacrat prin Legea nr.51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat, reprezentand o modalitate de
eludare a dispozitiilor legale privind acordarea asistentei juridice in Romania. In plus, societatea profesionala nu este reglementata de Legea nr.31/1990 privind societatile comerciale.

Cu stima,
Y
Director"



Ultima modificare: Luni, 28 Noiembrie 2011
Gabriela Pintea, Consilier juridic
Buna seara,

Ati postat o corespondenta purtata intre Ministerul Justitiei si una dintre asociatiile profesionale, presupun. Adica ati postat un act care nu este opozabil tertilor si in care Ministerul Justitiei isi exprima propriile opinii.

Stiti cate acte interne mi-au trecut prin maini? Probabil cateva sute de mii. Stiti cate dintre acestea aveau legatura cu prevederile legale pe care, chipurile, le interpretau? Probabil cateva mii. Cel mai enervant lucru din viata unui consilier juridic angajat intr-o institutie publica si care traieste cu iluzia ca si-ar putea face bine treaba este sa incerce sa impace si capra si varza, adica sa incerce sa lucreze astfel incat sa respecte atat prevederile legale, cat si hartiile emise de organele ierarhic superioare si care "interpreteaza" aceste prevederi.

Capra si varza pot fi impacate doar in povesti, nu in realitate.

Recunosc, in actul postat, pana si verbele folosite in mod uzual in aceste acte, verbe care nu atrag raspunderea celui care semneaza hartiile, cum ar fi "consideram ca...". Insa este departe de mine gandul de a critica opinia unui fost director din Ministerul Justitiei (presupun ca nu mai este director, intrucat raspunsul a fost emis in 2005, iar din 2005 pana in prezent s-au schimbat mai multe guvernari, deci au fost schimbati si directorii).

Sa presupunem, insa, de dragul discutiei, ca afirmatii grave cum ar fi cea referitoare la publicarea Statului in Monitorul Oficial fara respectarea Legii nr. 202/1998 ar avea legatura cu realitatea. Ce deducem de aici? In primul rand ca niste persoane cu studii juridice si cu experienta in domeniu (ma refer la cei din conducerea UCCJ) impreuna cu conducerea Monitorul Oficial RA, presupun, au publicat Statutul incalcand Legea nr. 202/1998.

In al doilea rand inseamna ca nu este primul si singurul act publicat de Monitorul Oficial cu incalcarea propriei legi de organizare si functionare. Ce a facut Ministerul Justitiei cand a descoperit aceste presupuse ilegalitati? Este o autoritate publica centrala care are la indemana foarte multe parghii, parghii care ii permit sa rezolve aceste situatii. Raspunsul este urmatorul: Ministerul Justitiei nu a facut nimic. Oare de ce nu a facut nimic Ministerul Justitiei, daca situatia este asa cum a prezentat-o tertelor persoane in inscrisuri?

Stiti, acesta este momentul in care eu ma opresc. Atunci cand aud doar vorbe goale, doar afirmatii si acuze, prefer sa-mi vad de drumul meu. Inchei cu ceea ce am inceput: documentul postat de dvs. si emis de Ministerul Justitiei in 2005 este un act intern, neopozabil tertilor. Ii invit si pe colegii care sunt membri in UCCJ sa-si spuna opinia.
Ultima modificare: Marți, 29 Noiembrie 2011
Gabriela Pintea, Consilier juridic
Dezamagitor cum un consilier juridic defaimeaza pe ceilalti consilieri juridici si mai vrem sa fim un corp profesional recunoscut, iar din pura curiozitate ce este aceasta Federatie PRO JURE in concret, nu texte din Legi, practic .
~ Conținut șters la cerere ~

Alte discuții în legătură

Ce avantaje am daca ma inscriu in colegiul consilierilor juridici? ANNA DOBRESCU ANNA DOBRESCU In afara afara ca ma rup de bani, ce avantaje am, ca am obs ca din ce in ce mai des se cere la un job sa fii membru in acest CCJ . O alta nelamurire a mea ... (vezi toată discuția)
Ccj pro sau contra? Spatiu destinat opiniilor Dumneavoastra.
Ne inscriem? Nu ne inscriem?
Avantaje? Dezavantaje ? (vezi toată discuția)
Nu pot reprezenta institutia in instanta pentru neinscriere in colegiul consilierilor juridici olivia stoicescu olivia stoicescu Partea adversa a invocat in plangere ca nu am dreptul sa reprezint institutia la care sunt consilier juridic pt ca nu sunt inscrisa in colegiul consilierilor ... (vezi toată discuția)