Speta este modalitatea legala de completare a cartii de munca.
In urma cu mai multi ani, imediat dupa 1989 ca sa fim precisi, am fost angajat la un Institut de Cercetari prin repartitie guvernamentala la absolvirea facultatii. Dupa o perioada, am plecat intr-o excursie in Vest, unde am ramas definitiv, fara sa ma mai intorc in tara pentru mai multa vreme. Cartea de munca pe care o aveam la data cand lucram la Institut a ramas, probabil, la acestia, oricum ideea e ca eu nu aveam cum sa am acces la ea.
Doresc acum sa imi completez cartea de munca prin cuprinderea perioadei lucrate la Institutul respectiv. Problema este ca intre timp, Insitutul a fost desfiintat, cladirea respectiva a fost vanduta de vreo cateva ori, ideea e ca demersurile mele catre institutii ale statului roman s-au lovit de raspunsul conform caruia arhivele s-au pierdut si ca nu exista nicio posibilitate de a se dovedi ca am lucrat acolo.
Am la dispozitie urmatoarele acte emise de catre Institut:
- legitimatie de serviciu in original, in care se stipuleaza functia mea
- adeverinta in original, mentionand si salariul si functia mea, emisa in vederea plecarii din tara
Mai am si repartitia guvrenamentala, in original, unde scrie clar ce calificare aveam si ca am fost repartizat la acel institut.
Vreau sa intreb daca aceste documente pe care le-am gasit recent ar putea fi de folos in vederea mentionarii in cartea de munca din Romania a perioadei respective.
Daca nu mai exista institutul respectiv, daca acesta nu a fost supus lichidarii judiciare si arhivele nationale nu va pot furniza un inscrs in acest sens, atunci inscrisurile enumerate de catre d-voastra va pot folosi la obtinerea unei hotarari judecatoresti prin care sa obtineti reconstituirea vechimii pentru perioada respectiva.
daca au disparut arhivele este greu de dovedit durata in care ati lucrati in institut,puteti dovedi ca ati lucrat acolo prin acele inscrisuri dar in ceea ce priveste durata ar trebuii ca institutiile statului sa va creada pe cuvant ceea ce ar naste un precedent.
Hotarare judecatoreasca ? Da, e o idee fezabila, dar intreb cine suporta cheltuiala, la urma urmei ce vina am eu ca o firma a statului roman a ratacit documentele atunci cand a fost lichidata, si ca statul roman mi-a pierdut cartea de munca desi eu am ramas si cetatean roman ? Ma intreb, sincer vorbind, cat va trebui sa caut si ce sume va implica sa consult avocati pana ce voi gasi pe unul care sa accepte asemenea dosar hilar.
In fine, ma gandesc ca e singura cale la finalul careia ar putea sa existe o rezolutie pozitiva si legala. Multumesc.
Singura cheltuiala va fi cu onorariul avocatului ... prin actiunea pe care o promovati solicitati instantei ca, prin hotararea ce o va pronunta, sa dispuna reconstituirea vechimii ei in munca, pentru activitatea depusa in cadrul ............., cat priveste perioada anilor ...., perioada pentru care nu exista documente doveditoare , ca urmare a ............
E o chestiune de principiu... adica statul imi pierde actele iar eu platesc avocatul ca sa dovedesc vinovatia statului. Mi se pare incorect. In fine, asta e.