IN URMA EFECTUARII UNUI INVENTAR LA UN DEPOZIT EN GROSS AU REZULTAT SI MINUSURI SI PLUSURI IN GESTIUNE . O PARTE DIN ELE SE POT COMPENSA. INTREBAREA MEA ESTE :BAZA DE IMPOZITARE PENTRU TVA SE STABILESTE LA VALOAREA TOTALA A MINUSULUI, ADICA INAINTE DE COMPENSARE SAU CE RAMANE DUPA? VALOAREA LA CARE SE IMPUTA GESTIONARILOR POATE FI PRETUL DE COST SAU DE ACHIZITIE SAU ESTE OBLIGATORIU LA VALOAREA DE PIATA?
Valoarea la care se imputa minusul de inventar este valoarea de inlocuire.
Ordin 2861/2009, pct 40
"(2) In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa imputa persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.
Prin valoare de inlocuire, in sensul prezentelor norme, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv. In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv."
Art 137, alin 1 lit c stabileste baza de impozitare pt minusul de inventar:
"c) pentru operaţiunile prevăzute la art. 128 alin. (4) şi (5), pentru transferul prevăzut la art. 128 alin. (10) şi pentru achiziţiile intracomunitare considerate ca fiind cu plată şi prevăzute la art. 1301 alin. (2) şi (3), preţul de cumpărare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, în absenţa unor astfel de preţuri de cumpărare, preţul de cost, stabilit la data livrării. În cazul în care bunurile reprezintă active corporale fixe, baza de impozitare se stabileşte conform procedurii stabilite prin norme;"