avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 820 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... care sant documentele justificative?
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

care sant documentele justificative?

este legal sa se dea salariul pe dispozitie de plata? care sant documentele justificative care fac dovada platii salariului? poate sa le enumere cineva? dispozitia de plata este un document justificativ pentru plata salariului? daca da,de ce? poate eu am primit bani pentru altceva pe acele dispozitii....si a scris avans salar ulterior pe acea dispozitie...de fapt se poate scrie orice dupa aceea...credeti ca pot castiga in instanta? ce motiv a avut angajatorul 2 ani sa nu imi dea sa semnez stat de plata sau fluturas de salar?
Cel mai recent răspuns: Nicoleta Ilea , Consultant resurse umane 14:10, 8 Septembrie 2008
Plata salariului se dovedeşte prin semnarea statelor de plată, precum şi prin orice alte documente justificative care demonstrează efectuarea plăţii către salariatul îndreptăţit. Daca ati primit o dispozitie de plata s-ar putea sa nu aveti incheiat contract de munca cu acel angajator. Oricum in instanta dovada ca v-a remunerat conform contractului individual de munca se face cu statul de plata.
Dispozitia de incasare-plata catre casierie este un document justificativ de inregistrare in registrul de casa si in contabilitate, in cazul platilor si incasarilor in numerar efectuate fara alt document justificativ, fiind utilizat astfel:

1.pentru achitarea in numerar a unor sume necesare pentru:
*
plata avansurilor aprobate pentru cheltuieli de deplasare si a diferentelor de incasat de catre titularul de avans care justifica cheltuirea unor sume mai mari decat avansul primitinitial, la plecarea in delegatie;
*
plata avansurilor necesare pentru procurarea de materiale;
*
plata numerarului depus anterior de catre asociatul firmei;
* plata persoanelor fizice furnizoare de marfuri (de exemplu, achizitii de produse agricole de pe piata taraneasca);

2.pentru incasarea in numerar a urmatoarelor sume care nu reprezinta venituri din activitatea de exploatare:

*
recuperarea de daune de la salariati (imputatii, avize de plata, somatii de plata);
*
numerar asociat pentru acoperirea unor cheltuieli curente;
*
restituirea avansurilor spre decontare neconsumate;
*
restituirea sumelor primite ca avansuri pentru cheltuieli de deplasare pentru care nu s-au prezentat documente justificative.

Mod de intocmire : se intocmeste intr-un exemplar si se semneaza de intocmire de compartimentul financiar contabil;

Circuit :

- pentru viza, la persoana autorizata sa exercite controlul financiar preventiv daca activitatea financiar contabila a firmei impune organizarea unui astfel de compartiment;

-la persoanele autorizate sa aprobe incasarea sau plata sumelor respective;

-la casierie, pentru efectuarea operatiunii de incasare sau plata;

- la compartimentul financiar-contabil ca anexa la registrul de casa in vederea efectuarii inregistrarilor contabile.

Arhivare : la compartimentul financiar-contabil ca anexa la registrul de casa.

Formularul arata asa:

Unitatea .........................
..................................
____________________________________________________________________________
| DISPOZIŢIE DE*) ......................................... CÃTRE CASIERIE |
| nr. ............... din .................. |
| Numele şi prenumele ...................................................... |
| Funcţia (calitatea) ...................................................... |
| Suma .................... lei ............................................ |
| (în cifre) (în litere) |
| Scopul încasării - plăţii ................................................ |
| .......................................................................... |
|____________________________________________________________________________|
| | | Viza de control | Compartiment |
| |Conducătorul unităţii| financiar-preventiv | financiar-contabil |
| Semnătura |_____________________|_____________________|____________________|
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|___________|_____________________|_____________________|____________________|
*) Se va înscrie "ÎNCASARE" sau "PLATÃ", după caz 14-4-4 A6 t2

In nici un caz nu este legal sa fie utilizat acest formular pentru plata salariilor.

Codul muncii prevede la art.163:
(1)Plata salariului se dovedeste prin semnarea statelor plata, precum si prin orice alte documente justificative care demonstreaza efectuarea platii catre salariatul indreptatit.
(2) Statele de plată, precum şi celelalte documente justificative se păstrează si se arhivează de către angajator in aceleaşi condiţii şi termene ca in cazul actelor contabile, conform legii.

Documentul justificativ contabil de baza pentru plata salariilor este Statul de plata a salariilor, document complex care cuprinde salariul brut, impozitul , contributiile angajatului, indemnizatii concedii de odihna, indemnizatii de boala, sporuri, retineri, penalizari etc. Spre exemplu, la unele firme, salariatii care primesc salariul in numerar, semneaza pe fluturasul de salariu(un fluturas ramane angajatului, celalalt semnat de angajat se pastreaza anexat la statele de plata). La firmele la care angajatii primesc salariul pe card acestia nu semneaza nici un document. Se emite ordin de plata prin care suma cuvenita salariatului se vireaza in contul sau bancar. Se demonstreaza de catre unitate cu documentele intocmite si prezentate la banca, cum ca plata salariilor a fost efectuata.

Dupa cum afirma colegul "top dan" in situatia dvs. poate nu aveti incheiat c.i.m. Timp de 2 ani, trebuia oricum sa va acorde si indemnizatie de concediu de odihna sau , de concediu medical, daca a fost cazul. Ar trebui sa verificati daca s-au efectuat viramentele contribuiilor dvs. de CAS, CASS, somaj,impozit pe salariu,etc.Acestea sunt documente pe care, alaturi de statul de plata doveditor al platii salariului catre dvs. trebuie sa le prezinte in instanta pentru a dovedi ca v-a achitat salariu si nu "avansuri" pe dispozitie de plata.

Nu conteaza cum va face plata ,cu dispozitie de plata,prin banca, pe card,imortant e sa primiti fluturasul in care aveti trecut ,salariul brut (ce-l negociat),toate retinerile care trebuie virate la stat ,pentru pensie ,sanatate , somaj,etc., si la urma salariu net, stampilat si semnat .La rindul dumneavoastra trbuie sa semnati pentru primire si luare la cunostinta. Motivele pentru care angajatorul nu va dat sa semnati un stat de plata ,s-au sa primiti un fluturas,pot fii mai multe : s-ar putea sa nu figurati ca si angajat ,pe statul de plata sa aveti de luat mai mult in schimb sa primiti mai putin, sa nu achite catre stat tot ce decurge din salariul unui angajat. Eu va sfatuiesc, prima data sa va adresati inspectoratului teritorial de munca,le intra in atributiuni sa rezolve asemenea probleme. Daca nici inspectoratul teritorial de munca munca nu i-si face datoria , alta soluti nu aveti decit sa chemati in judecata societatea la care lucrati .Va urez noroc in demersul dumneavoastra.
Faptul ca aveti bani ridicati prin dispozitie de plata poate insemna mai mult decat o munca la negru, poate insemna o munca la " gri" adica sa aveti un salariu mai mic decat cel pe care il incasati, iar prin inregistrarea in evidentele contabile a dispozitiilor de plata sa apareti cu bani ridicati in plus fata de salariu.
Intr-o gandire usor mai paranoica pot spune ca poate sa nu va dea ultimul salariu la plecare pentru ca figurati cu datorii catre societate.
Ideea este ca dispozitia de incasare dovedeste doar ca ati incasat salariul in avans, iar statul de plata doar a reglat " conturile" ca sa zicem asa.
Inainte de a face reclamatie incercati cu o adeverinta pentru imprumut la banca sa vedeti cam cum arata situatia dvs. cand se completeaza un astfel de act, si cu o copie a cartii de munca.
Daca totul este in regula explicatia poate fi ca dovada platii salariului cu dispozitie de plata poate fi o idee gresit inteleasa de patron.
In mod normal salariul se va incasa pe baza statului de plata.
Pe dispozitie de plata se poate incasa un avans din salariu.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Document justificativ pt. chirie platita la o persoana fizica djina djina Buna! In urma unui act de dare in plata incheiat intre societate si proprietarul spatiului in care se desfasoara activitatea, (proprietarul este si ... (vezi toată discuția)
Intrebari la inceput de drum florinat florinat Buna ziua, Am o firma infiintata recent si am nevoie de ajutor in urmatoarele probleme: 1. In cazul in care retrag banii din contul societatii si ii aduc ... (vezi toată discuția)
Restituire avans spre decontare rodia rodia Cand se restituie un avans spre decontare neutilizat este obligatoriu sa se taie chitanta sau ajunge numai dispozitia de inacasare? Multumesc! (vezi toată discuția)