avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 899 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Cum se opereaza diferentele privind reglare fisa de ...
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Cum se opereaza diferentele privind reglare fisa de platitor si majorarile de intarziere/dobanzile, penalitatile privind esalonarea la plata a datoriilor fiscale

Va rog un ajutor cu o problema urgenta!

Am urmatoarele 2 situatii:
1) Am semnat la Fisc un proces verbal de punere de acord privind neconcordantele existente intre sumele solicitate in cererea de esalonare la plata a datoriilor (sume existente in balanta) si sumele inscrise in certificatul de atestare fiscala. Avand in vedere ca diferenta este relativ mica (124 RON) am hotarat sa luam de bune sumele din certificatul de atestare fiscala (cele existente in fisa de platitor la data respectiva). Diferentele sunt urmatoarele:
- impozit salarii = 52 RON (1243 RON in fisa de platitor / 1295 RON in balanta)
- contrib. pt asig.soc. (salariat) = 49 RON (1635 ron in fisa / 1684 ron in balanta)
- contrib. accidente = 3 RON (82 ron in fisa / 84 ron in balanta)
- contrib. somaj (salariat) = 2 RON (82 ron in fisa / 84 ron in balanta)
- contrib. sanatate (salariat) = 18 RON (858 ron in fisa / 876 ron in balanta)
PRIMA MEA INTREBARE ESTE: Cum operez in contabilitate aceste diferente, astfel incat balanta sa coincida cu certificatul de atestare fiscala ?

2) In acelasi certificat de atestare fiscala mentionat mai sus (certificat in care se afla sumele totale ce ulterior s-au aprobat pentru esalonare a datoriilor), se regasesc - pe langa obligatiile fiscale principale - si majorari, dobanzi si penalitati. In balanta din luna respectiva se regasesc doar sumele ce reprezinta obligatia principala de plata, nu si majorarile, dobanzile si penalitatile. Ca exemplu: la impozitul pe profit, obligatia principala de plata in suma de 3117 RON se regaseste in balanta, insa majorarile de intarziere/dobanzile in suma de 424 RON, cat si penalitatile in suma de 249 RON, nu se regasesc in balanta. Eu consider ca aceste majorari si penalitati trebuie probabil inregistrate in balanta, urmand ca ulterior, lunar, sa scada prin plata ratelor de esalonare.
A DOUA INTREBARE: Cum inscriu in contabilitate (formula contabila) aceste sume privind majorarile de intarziere, dobanzile, si penalitatile ? De asemenea, daca trebuiesc inscrise separat, pe conturile aferente impozitelor respective ?
Va multumesc anticipat !
Ultima modificare: Luni, 17 Octombrie 2011
amb35, utilizator
Cel mai recent răspuns: amb35 , utilizator 23:19, 24 Octombrie 2011
Referitor la inregistrarea penalitatilor si dobanzilor, o cunostiinta imi spunea ca nu se inregistreaza in contabilitate intreaga suma a acestora, si doar lunar pe masura achitarii acestora. Asa ca nu mai stiu clar cum sa le inregistrez. E corect in ambele moduri ? e la aprecierea fiecaruia? Sau e obligatoriu sa le inregistrezi intr-un fel anume?
econsilier a scris:

la 1-a intrebare: diferentele le puteti inregistra pe baza fisei pe platitor, ca document justificativ; eu le-am operat pe cheltuieli nedeductibile, sa nu mi puna nimeni intrebari, avand in vedere si faptul ca sumele sunt f mici;


Eu nu as merge pe cheltuieli nedeductibile, deoarece asa cum arata fisa platitorului, nu sunt sume pe care le datoreaza la ANAF astfel incat sa se lege controlul de acestea, ci sunt in favoarea contribuabilului. Sumele trebuie stornate. Contul 635 cu un analitic distinct, mi se pare in regula.

@amb35
Este bine cum ati procedat in cea de a doua situatie expusa.

la 1: asa a si facut, cu semnul minus
la 2: deciziile de calcul accesorii se inregistreaza la data primirii lor; nu este negociabil, dupa cum ar vrea contribuabilul :); nu are legatura constituitul cu platitul. Pe langa alte considerente, ganditi-va ca platiti in 2012 penalitati aferente anului 2011. De ce incarcati cu cheltuieli anul 2012, cand ele sunt de drept ale anului 2011? Denaturati astfel situatia firmei mutand cheltuieli de pe un an pe altul.
toate cele bune
Ultima modificare: Miercuri, 19 Octombrie 2011
sc monterey srl, Contabil
Multumesc pt raspunsuri.
In cea de-a 2 situatie, privind dobanzile si penalitatile, voi proceda intr-adevar la inregistrarea lor lunar (pe cheltuieli), odata cu plata ratei respective. Am decis astfel deoarece am considerat ca nu prea e ok sa inregistrez o cheltuiala destul de mare (cca.4000 lei) intr-o singura luna, iar aceasta cheltuiala sa se reflecte toata in acest an (2011), cand - in realitate - datoria exista, insa cheltuiala se imparte esalonat pe 4 ani. Deci, in 2011 eu platesc doar 255 lei (3 luni x 85 lei dob,penalit lunar).
Astept si alte parari pentru cine este interesat de subiect.
O seara buna !
Buna seara, scuzati, insa nu observasem raspunsul lui "econsilier", eram pe prima pagina si nu am observat ca exista un mesaj nou pe pagina 2.
Voi incerca sa exprim mai exact situatia concreta. Aceste dobanzi si penalit (suma cca.4000 lei) reprezinta obligatii accesorii aferente obligatiilor principale din perioada ian.2010-aug.2011. Atat obligatiile principale. cat si obligatiile accesorii (dob, penalit, majorari de interziere) sunt sume existente in Certificatul de atestare fiscala si in Decizia de esalonare la plata a datoriilor. Aceasta esalonare se intinde pe 4 ani. Aceste dobanzi si penalitati sunt aferente perioadei ian.2010-aug.2011. Inteleg ca daca exista o decizie de calcul accesorii aceasta se inregistreaza in luna emiterii si in totalitate. Insa aici, in cazul de fata, aceste obligatii accesorii sunt stipulate intro decizie de esalonare la plata; aceste obligatii accesorii sunt aferente unei perioade trecute (2010-aug2011), iar plata lor este esalonata pe o perioada viitoare de 4 ani.
Pe de o parte, daca inregistrez toata datoria privind obligatiile accesorii (dob, penalit, majorari), imi apare doar in acest an o cheltuiala destul de mare (cca.4000 lei), cheltuiala care este aferenta si anului 2010 (nu doar 2011), iar plata lor esalonata se finalizeaza abia in 2015.
Pe de alta parte, daca inregistrez doar lunar (pe masura ce platesc efectiv ratele) aceste datorii cu obligatiile accesorii (dob, penalit etc), mi se parea normal sa evidentiez undeva in contabilitate existenta acestor obligatii accesorii (inca de la inceput), in totalitatea lor, iar apoi ulterior sa se poata vedea cum prin plata lunara a ratelor scade soldul acestora. Mi se parea o treaba clara si transparenta.

Banuiesc ca exista si alte persoane care au esalonare la plata a datoriilor. Va rog sa intrati si sa comunicati cum ati lucrat Dvs in contabilitate aceste operatii !!!

Totusi, avand in vedere ca 2 persoane cu pregatire economica sustin argumentat acelasi lucru, iar mie mi se pare corect ca orice obligatie sa fie inregistrata la data aparitiei sale, voi inregistra intreaga suma privind obligatiile accesorii (dob, penalit) la data emiterii deciziei de esalonare la plata a datoriei.
Cu stima si multumiri =D> o seara buna !
Ultima modificare: Miercuri, 19 Octombrie 2011
amb35, utilizator

Alte discuții în legătură

Esalonare la plata stefaniamunteanu stefaniamunteanu In urma unui control fiscal ]ncheiat in 2012, la o societatae s-a stabilit o anumita suma de plata, suma formata din TVA, impozit pe dividente, majorari de ... (vezi toată discuția)
Datoriile la fisc excelenta32 excelenta32 buna ziua! am o societate la care am suspendat activitatea la 31 decembrie 2010 pe o perioada de 3 ani. Am ramas insa cu niste datorii la fisc (forfetarul pe ... (vezi toată discuția)
Decizie esalonare la plata in urma inspectiei fiscale artema artema Buna ziua, In urma unui control de fond ce a acoperit perioda 2012-2016, s-a constatat un debit suplimentar pe TVA de 1.303.724 RON, care a generat majorari ... (vezi toată discuția)