avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 696 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Societăţi comerciale Diferenta dintre PFA si AF
Discuție deschisă în Societăţi comerciale

Diferenta dintre PFA si AF

Buna!
Sotia mea doreste sa-si faca un PFA pentru a presta servicii in domeniul IT atat catre persoane fizice cat si catre persoane juridice insa s-a gandit ca ar fi mai bine daca am face un AF sa fim inclusi amandoi pt. ca amandoi lucram in domeniul IT. Am si eu cate intrebari legate de PFA si AF:

1.Ce diferente exista intre PFA si AF?. (Ma refer la intocmirea actelor, declararea veniturilor, emiterea facturilor, declararea unui punct de lucru.)
2. Cu ce ar fi mai avantajos o AF decat un PFA?
3.Sa spunem ca prestez un serviciu catre un SRL si trebuie sa-i dau factura. Cum trebuie sa procedez? Trebuie sa cumpar facturi de la un centru specializat? Trebuie sa-mi fac o stampila si sa o inregistrez?
4.In cazul PFA cat si in cazul AF daca declar ca punct de lucru ap. meu proprietate personala imi trebuie vreo semantura de la vreun vecin, administrator, presedinte de bloc?

Va multumesc mult.
Ultima modificare: Sâmbătă, 27 Septembrie 2008
octavr, utilizator
Cel mai recent răspuns: alexmax84 , utilizator 15:06, 3 Noiembrie 2008
Ordonanta de urgenta nr 44 din 2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale a inlocuit, incepand cu data de 25 martie 2008, Legea nr 300 din 2004 privind autorizarea PFA si AF.

Principalele motive ale aparitiei acestei noi prevederi legale se refera la simplificarea procedurilor de inregistrare si autorizare, care pana in data de 25 martie anul curent, se loveau de o serie intreaga de obstacole birocratice ridicate de incapacitatea autoritatilor locale de a implementa prevederile legii 300/ 2004, precum si de interpretarea diferita a prevederilor legale de catre fiecare primarie in parte.
Revenind la prevederile noului act normativ aplicabil in domeniu (OUG 44/ 2008) trebuie precizat faptul ca acum exista trei forme de desfasurare a activitatii:
 persoana fizica autorizata (PFA);
 intreprinderea individuala;
 intreprinderea familiala.
I ntreprinderea individuala reprezinta o noutate absoluta !
Trecand peste anumite ambiguitati ale legii, constatam ca principala diferenta dintre persoana fizica autorizata, denumita generic PFA si nou-aparuta intreprindere individuala apare in art. 24. (OUG 44/ 2008) care prevede urmatoarele: "Pentru organizarea şi exploatarea întreprinderii sale, întreprinzătorul persoană fizică, în calitate de angajator persoană fizică, poate angaja terţe persoane cu contract individual de muncă, înregistrat la inspectoratul teritorial de muncă, potrivit legii" […]
Principalele repere de care trebuie sa tinem cont, in continuare, sunt:
 persoanele autorizate sa desfasoare activitati economice sub formele prevazute in OUG 44/ 2008 sunt platitoare de impozit pe venit, conform prevederilor art. 38;
 inregistrarea si autorizarea se face direct la Oficiile Registrului Comertului eliminandu-se astfel etapa demersurilor la primarii;
 desi precizarea nu este facuta decat in cazul intreprinderii individuale, nici una dintre cele trei forme de desfasurare a activitatii prevazute in OUG 44/ 2008 nu dobandeste personalitate juridica prin inregistrare la O.R.C.
PFA răspunde pentru obligaţiile sale cu patrimoniul de afectaţiune, dacă acesta a fost constituit, şi, în completare, cu întreg patrimoniul său (art. 20, OUG 44/ 2008), iar in caz de insolventa va putea fi supusa unor proceduri alternative, in functie de de situatie (daca PFA are calitatea de comerciant, sau nu are aceasta calitate);
PFA si AF inregistrate in Registrul Comertului in baza unor acte normative anterioare sunt obligate sa opteze in termen de un an (calculat de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante) pentru una din formele prevazute de OUG 44/ 2008 (art. 39, alin. 2,3 si 4).
Conform prevederilor anexei OUG 44/ 2008 documentaţia de susţinere a cererii de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării PFA este urmatoarea:
1. Carte de identitate sau paşaport - fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul;
2. Document care să ateste drepturile de folosinţă asupra sediului profesional, precum contract de închiriere, comodat, certificat de moştenitor, contract de vânzare-cumpărare, declaraţie de luare în spaţiu sau orice alt act juridic care conferă dreptul de folosinţă etc. - copie legalizată;
3. Declaraţie pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii;
4. Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale;
5. Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă experienţa profesională, dacă este cazul;

Documente care atestă pregătirea sau experienţa profesionala:
Pregătirea sau experienţa profesională se atestă, după caz, cu documente cum sunt: diploma, certificatul sau adeverinţa, prin care se dovedeşte absolvirea unei instituţii de învăţământ, certificatul de calificare profesională sau de absolvire a unei forme de pregătire profesională, organizată în condiţiile legii, în vigoare la data eliberării acestuia, certificatul de competenţă profesională, cartea de meşteşugar, carnetul de muncă al solicitantului, declaraţie de notorietate cu privire la abilitatea de a desfăşura activitatea pentru care se solicită autorizarea, eliberată de primarul localităţii respective în mod gratuit în cazul meseriilor tradiţionale artizanale, atestatul de recunoaştere şi/sau de echivalare pentru persoanele fizice care au dobândit calificarea în străinătate, atestatul de recunoaştere a calificării dobândite în străinătate, în afara sistemului de învăţământ, orice alte dovezi care să ateste experienţa profesională.
Analizand indeplinirea conditiilor cerute de O.U.G. nr. 44/2008, directorul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal va dispune prin rezolutie inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii, persoanei fizice autorizate, intreprinderii individuale si a intreprinderii familiale.

Împotriva rezoluţiei directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal se poate formula plângere în termen de 15 zile de la pronunţare sau de la comunicare, după caz.
Imi poate da cineva un sfat?
Am infiintat o Asociatie Familiala la sfarsitul anului 2006. Nici pana la ora actuala nu am fost sa ma ia in evidenta la Finante. Nu mi-a venit pana acum niciun document pentru plata impozitului pe profit (am inteles k e din cauza faptului ca nu m-au luat in evidenta). Ce se poate intampla?
Precizez ca AF-ul are activitate si am multe facturi emise pe acest AF.

Va multumesc si astept cu nerabdare raspunsurile Dv.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Pfa sau microintreprindere jaab jaab Buna ziua tuturor, si as vrea sa va cer sfatul urmator.Fratele meu ar vrea sa isi faca o mica firma (lucreze singur) de confectionat lumanari. In ce categorie ... (vezi toată discuția)
Cum se infiinteaza o persoana de drept privat fara personalitate juridica ? windas windas are cineva idee cum se infiinteaza o persoana de drept privat fara personalitate juridica ? (vezi toată discuția)
Pfa poisonboy poisonboy as dori sa infiintez un PFA (un magazin in care sa comercializez haine) si nu am idee ce trebuie sa fac si pe unde sa alerg, iar informatiile de pe ONRC, nu ... (vezi toată discuția)