avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 455 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Codul rutier, contravenţii şi ... Compararea legislatiei contraventionale din Romania cu ...
Discuție deschisă în Codul rutier, contravenţii şi probleme conexe

Compararea legislatiei contraventionale din Romania cu cea din Moldova

Buna ziua, mi-ar putea raspunde cineva despre reglementarea masurilor de asigurare in procedura contraventionala in Romania si anume prin ce acte normative ele sint legiferate. La noi exista un articol special in Codul Contraventional, dar in legislatia Romaniei nu este asa Cod, prin urmare daca este posibil mi-ati putea spune unde as putea gasi date despre:
a) reţinerea contraventionala;
b) aducerea silită;
c) înlăturarea de la conducerea vehiculului;
d) examenul medical pentru constatarea stării de ebrietate produsă de alcool sau de alte substanţe;
e) reţinerea vehiculului
Mersi mult, daca este posibil macar niste adrese online sau denumiri de acte
Cel mai recent răspuns: svetik , utilizator 20:38, 13 Noiembrie 2011
a) nu exista in Romania „retinerea” sau arestul contraventional.
b) mandatul de aducere, gasiti in Codul de Procedura Penala art. 183,184
c) suspendarea dreptului de conducere; Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002 Art. 241
d) Recoltarea probelor biologice pentru determinarea alcoolemiei; Art. 87,88 si altele din OUG 195/2002
e) confiscarea autoturismului OG 2/2001

Poate va intereseaza si Ordonanta nr. 2/2001 care este echivalentul codului contraventiilor de la voi
Mersi mult, dar totusi (dupa parerea mea) retinerea si confiscarea vehiculului sint doua lucruri diferite. Da, nu neg faptul ca Codul nostru Constraventional seamana cu Ordonanta nr. 2/2001, dar aici sint numai norme generale, pe cind la noi sint si norme speciale.
Totusi ce se aplica fata de persoana atunci cind a comis contravenţii flagrante pentru care codul prevede sancţiuni grave ( exp.inchisoare contravenţionala ) sau este imposibilă identificarea persoanei în privinţă careia este pornit procesul contravenţional. Bun, la voi nu exista arestul contraventional, dar exista inchisoarea contraventionala, cum se procedeaza in cazul in care faptuitorul este prins in flagrant delict...ii se permite sa plece si apoi in baza hotaririi judecatoresti ii se aplica sanctiunea data????
Nu mai exista nici inchisoare contraventionala ( O.U.G. nr.108/2003) . Nu se face inchisoare pentru o contraventie ci doar pentru o infractiune.

Nimeni nu poate fi arestat fara o hotarare a instantei de judecata.

In cazul in care cineva a comis o contraventie primeste amenda sau obligarea la desfasurarea unor activitati in folosul comunitatii

Cititi: www.avocatnet.ro/content/art...

Art. 5. - (1) Sanctiunile contraventionale sunt principale si complementare.
(2) Sanctiunile contraventionale principale sunt:
a) avertismentul;
b) amenda contraventionala;
c) prestarea unei activitati in folosul comunitatii.*
d) Abrogata.*
(3) Sanctiunile contraventionale complementare sunt:
a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventii;
b) suspendarea sau anularea, dupa caz, a avizului, acordului sau a autorizatiei de exercitare a unei activitati;
c) inchiderea unitatii;
d) blocarea contului bancar;
e) suspendarea activitatii agentului economic;
f) retragerea licentei sau a avizului pentru anumite operatiuni ori pentru activitati de comert exterior, temporar sau definitiv;
g) desfiintarea lucrarilor si aducerea terenului in starea initiala.
(4) Prin legi speciale se pot stabili si alte sanctiuni principale sau complementare.
(5) Sanctiunea stabilita trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite.*
(6) Sanctiunile complementare se aplica in functie de natura si de gravitatea faptei.*
(7) Pentru una si aceeasi contraventie se poate aplica numai o sanctiune contraventionala principala si una sau mai multe sanctiuni complementare.*
___________
*Alineatul 5 a fost modificat prin articolul unic, pct. 5 din Legea nr. 180/2002.
- Alineatele 6 si 7 au fost introduse prin articolul unic, pct. 6 din Legea nr. 180/2002.
- Litera c) de la alin. (2) a fost modificata prin art. I pct. 1 din O.U.G. nr. 108/2003.
- Litera d) de la alin. (2) a fost abrogata prin art. I pct. 2 din O.U.G. nr. 108/2003.

Art. 6. - (1) Avertismentul si amenda contraventionala se pot aplica oricarui contravenient persoana fizica sau juridica.
(2) Prestarea unei activitati in folosul comunitatii se poate aplica numai contravenientilor persoane fizice.*
__________
*Articolul a fost modificat prin art. I pct. 3 din O.U.G. nr. 108/2003.

Art. 7. - (1) Avertismentul consta in atentionarea verbala sau scrisa a contravenientului asupra pericolului social al faptei savarsite, insotita de recomandarea de a respecta dispozitiile legale.
(2) Avertismentul se aplica in cazul in care fapta este de gravitate redusa.
(3) Avertismentul se poate aplica si in cazul in care actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei nu prevede aceasta sanctiune.
Art. 8. - (1) Amenda contraventionala are caracter administrativ.
(2) Limita minima a amenzii contraventionale este de 250.000 lei, iar limita maxima nu poate depasi:
a) 1 miliard lei, in cazul contraventiilor stabilite prin lege si ordonanta;
b) 500 milioane lei, in cazul contraventiilor stabilite prin hotarari ale Guvernului;
c) 50 milioane lei, in cazul contraventiilor stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene ori ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti;
d) 25 milioane lei, in cazul contraventiilor stabilite prin hotarari ale consiliilor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(3) Sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor juridice in conformitate cu legislatia in vigoare se fac venit integral la bugetul de stat, cu exceptia celor aplicate, potrivit legii, de autoritatile administratiei publice locale si amenzilor privind circulatia pe drumurile publice, care se fac venit integral la bugetele locale.*
(4) Sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor fizice in conformitate cu legislatia in vigoare se fac venit integral la bugetele locale.*
___________
*Articolul a fost modificat prin articolul unic, pct. 7 din Legea nr. 180/2002.
- Alineatul (3) a fost modificat prin art. I pct. 1 din Legea nr. 182/2006.
- Alineatul (4) a fost introdus prin art. I pct. 2 din Legea nr. 182/2006.

Art. 9. - (1) Prestarea unei activitati in folosul comunitatii poate fi stabilita numai prin lege si numai pe o durata ce nu poate depasi 300 de ore.
(2) Sanctiunea prevazuta la alin. (1) se stabileste alternativ cu amenda.*
(3) In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii si nu exista posibilitatea executarii silite, organul din care face parte agentul constatator va sesiza instanta de judecata pe a carei raza teritoriala s-a savarsit contraventia, in vederea inlocuirii amenzii cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul comunitatii, tinandu-se seama de partea din amenda care a fost achitata.*
(4) La primul termen de judecata, instanta, cu citarea contravenientului, poate acorda acestuia, la cerere, un termen de 30 de zile, in vederea achitarii integrale a amenzii.*
(5) In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termenul prevazut la alin. (4), instanta procedeaza la inlocuirea amenzii cu sanctiunea obligarii la prestarea unei activitati in folosul comunitatii, cu acordul acestuia.*
(6) Hotararea prin care s-a aplicat sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii este supusa recursului.*
__________
*Articolul a fost modificat prin art. I pct. 4 din O.U.G. nr. 108/2003.
- Alineatele (3), (4), (5) si (6) au fost introduse prin art. unic pct. 1 din Legea nr. 352/2006.


Citeste mai mult: www.avocatnet.ro/content/art...
Ultima modificare: Marți, 8 Noiembrie 2011
Alexandru Munteanu, Avocat
Atunci ce se subintelege la voi prin măsuri de conservare sau de valorificare prevăzute de lege?
Si totusi nu mi-ati raspuns la intrebarea precedenta: cum se procedeaza in cazul in care faptuitorul este prins in flagrant delict...si nu este posibil de identificat datele acestuia (este in stare de ebrietate sau nu are loc permanent de trai, prezinta pericol pentru societate)----
din punct de vedere teoretic si practic????


Va dau mai jos un paragraf din legea 218/2002
Art. 31. - (1) În realizarea atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii, poliţistul este învestit cu exerciţiul autorităţii publice şi are următoarele drepturi şi obligaţii principale:
a) să legitimeze şi să stabilească identitatea persoanelor care încalcă dispoziţiile legale ori sunt indicii că acestea pregătesc sau au comis o faptă ilegală;
b) să conducă la sediul poliţiei pe cei care, prin acţiunile lor, periclitează viaţa persoanelor, ordinea publică sau alte valori sociale, precum şi persoanele suspecte de săvârşirea unor fapte ilegale, a căror identitate nu a putut fi stabilită în condiţiile legii; în cazurile nerespectării dispoziţiilor date de poliţist, acesta este îndreptăţit să folosească forţa; verificarea situaţiei acestor categorii de persoane şi luarea măsurilor legale, după caz, se realizează în cel mult 24 de ore, ca măsură administrativă;
c) să invite la sediul poliţiei persoanele a căror prezenţă este necesară pentru îndeplinirea atribuţiilor poliţiei, prin aducerea la cunoştinţă, în scris, a scopului şi motivului invitaţiei;


Daca respectiva persoana a savarsit o infractiune care pericliteaza ordinea publica, procurorul poate emite un mandat de retinere pentru cel mult 24 de ore dupa care poate/trebuie sa ceara instantei de judecata mandat de arestare pentru 29 de zile. Instanta poate sa il acorde sau nu.

Art. 136 din Codul de Procedura Penala prevede scopul si categoriile masurilor preventive:” In cauzele privitoare la infractiuni pedepsite cu inchisoarea, … se poate lua fata de acesta una din urmatoarele masuri preventive: retinerea, obligarea de a nu parasi localitatea si arestarea preventiva.” Arestarea preventiva se realizeaza numai cu acordul instantei.

Art. 143 din C.P.P. prevede: ”Masura retinerii poate fi luata ce organul de cercetare penala fata de invinuit daca sunt probe sau indicii temeinice ca a savarsit o fapta prevazuta de legea penala.”

Art. 144 din CPP prevede: „Masura retinerii poate dura cel mult 24 de ore.
In ordonanta prin care s-a dispus retinerea trebuie sa se mentioneze ziua si ora la care retinerea a inceput, iar in ordonanta de punere in libertate, ziua si ora la care retinerea a incetat.
Cand organul de cercetare penala considera ca este necesar a se lua masura arestarii preventive, inainteaza procurorului, inauntrul termenului prevazut in alin. 1, un referat motivat.„

Atunci ce se subintelege la voi prin măsuri de conservare sau de valorificare prevăzute de lege?


Conservare si valorificare in ce context?
Ultima modificare: Marți, 8 Noiembrie 2011
Alexandru Munteanu, Avocat

Alte discuții în legătură

In drept ce argumente as putea invoca in cazul unei contestatii a procesului -verbal anna_iuly anna_iuly buna ziua, am primit in urma cu cateva zile un proces verbal in care sunt amendata cu suma de 200 ron dat in baza legii 61/1991 mai exact:13) alarmarea ... (vezi toată discuția)
Lamuriri cu privire la instiintarea de plata de pe pvb calandrino calandrino Astazi am depus la Judecatoria Botosani o contestatie a PVB si am invocat pct. 4 din Legea nr. 526/2004, care prevede ca "in cazul in care contravenientul a ... (vezi toată discuția)
Prescriptie! goldfish goldfish va rog din suflet sa ma ajutati cu 2 raspunsuri pt. intrebarile mele: 1.in ce termen se prescrie executarea sanctiunii amenzii ... (vezi toată discuția)