avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 605 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... concediu de studii
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

concediu de studii

Buna seara. Am si eu o intrebare. Sunt medic si lucrez la o firma privata.
Pentru a putea sa-ti iei dreptul de libera practica anual trebuie sa strangi anumite puncte de educatie medicala, ceea ce inseamna ca trebuie sa participi la conferinte, congrese si cursuri. Anul acesta am avut nevoie doar de 4 zile libere in total pentru 2 congrese, care mentionez ca n-au fost deloc ieftine si m-au costat o gramada de bani fiind in afara Bucurestiului (toate cheltuielile au fost din buzunarul propriu). Mi s-a spus ca nu-i nicio problema cu aceste zile, dar astazi am aflat ca tocmai am ramas fara concediu de sarbatori ca mi-au taiat 4 zile de concediu.
Va rog sa-mi spuneti daca noul Cod Civil prevede ceva in sensul acesta. Sunt firmele private obligate sa ne ofere zile libere (platite sau neplatite) pentru pregatire profesionala? Nu conteaza...acum as face si cerere de concediu fara plata, dar mi s-a spus ca nu vor sa acorde asa ceva...
Cel mai recent răspuns: ana-cer , moderator 13:07, 30 Noiembrie 2011
Cred ca va referiti la Codul muncii, care are urmatoarele prevederi referitoare la formarea profesionala:

" Concediile pentru formare profesionalã

ART. 154
(1) Salariaţii au dreptul sã beneficieze, la cerere, de concedii pentru formare profesionalã.
(2) Concediile pentru formare profesionalã se pot acorda cu sau fãrã platã.
ART. 155
(1) Concediile fãrã platã pentru formare profesionalã se acordã la solicitarea salariatului, pe perioada formãrii profesionale pe care salariatul o urmeazã din iniţiativa sa.
(2) Angajatorul poate respinge solicitarea salariatului numai dacã absenţa salariatului ar prejudicia grav desfãşurarea activitãţii.
ART. 156
(1) Cererea de concediu fãrã platã pentru formare profesionalã trebuie sã fie înaintatã angajatorului cu cel puţin o lunã înainte de efectuarea acestuia şi trebuie sã precizeze data de începere a stagiului de formare profesionalã, domeniul şi durata acestuia, precum şi denumirea instituţiei de formare profesionalã.
(2) Efectuarea concediului fãrã platã pentru formare profesionalã se poate realiza şi fracţionat în cursul unui an calendaristic, pentru susţinerea examenelor de absolvire a unor forme de învãţãmânt sau pentru susţinerea examenelor de promovare în anul urmãtor în cadrul instituţiilor de învãţãmânt superior, cu respectarea condiţiilor stabilite la alin. (1).
ART. 157
(1) În cazul în care angajatorul nu şi-a respectat obligaţia de a asigura pe cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesionalã în condiţiile prevãzute de lege, salariatul are dreptul la un concediu pentru formare profesionalã, plãtit de angajator, de pânã la 10 zile lucrãtoare sau de pânã la 80 de ore.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) indemnizaţia de concediu va fi stabilitã conform art. 150.
(3) Perioada în care salariatul beneficiazã de concediul plãtit prevãzut la alin. (1) se stabileşte de comun acord cu angajatorul. Cererea de concediu plãtit pentru formare profesionalã va fi înaintatã angajatorului în condiţiile prevãzute la art. 156 alin. (1).
ART. 158
Durata concediului pentru formare profesionalã nu poate fi dedusã din durata concediului de odihnã anual şi este asimilatã unei perioade de muncã efectivã în ceea ce priveşte drepturile cuvenite salariatului, altele decât salariul.
"

Trebuie sa va accepte concediul fara plata, este prevazut si acesta in Codul muncii:
" ART. 153
(1) Pentru rezolvarea unor situaţii personale salariaţii au dreptul la concedii fãrã platã.
(2) Durata concediului fãrã platã se stabileşte prin contractul colectiv de muncã aplicabil sau prin regulamentul intern.
"
multumesc mult de raspuns. poate ma ajutati si cu traducerea- ce inteleg eu din aceasta lege:

-am dreptul sa beneficiez de concediu fara plata (ca de platit se pare ca nu au de gand) pentru studii. Ei pot sa imi respinga cererea daca spun ca prejudiciez grav activitatea. Bine...pentru 4 zile pe an nu prea prejudiciez nimic! Dar pot spune si asta.
-ce nu inteleg deloc este art.157 (1). Pai cand are obligatia angajatorul sa-mi plateasca cursurile? Si zice ca daca nu a facut asta, atunci trebuie sa-mi dea maxim 10 zile platite de concediu! Pai mai sus scrie ca pot acorda concediu fara plata sau platit, deci nu neaparat platit...aici m-a bagat in ceata legea
-si partea buna...deci pot cere pentru probleme personale 4 zile de concediu fara plata in decembrie si sa uit pur si simplu de restul
Ultima modificare: Miercuri, 30 Noiembrie 2011
dragos79, utilizator
Angajatorul trebuie sa asigure formarea profesionala pentru angajatii sai. Codul muncii prevede acest lucru in articolele 192 - 207. Dau un citat mai scurt:

"ART. 193
Formarea profesionalã a salariaţilor se poate realiza prin urmãtoarele forme:
a) participarea la cursuri organizate de cãtre angajator sau de cãtre furnizorii de servicii de formare profesionalã din ţarã ori din strãinãtate;
b) stagii de adaptare profesionalã la cerinţele postului şi ale locului de muncã;
c) stagii de practicã şi specializare în ţarã şi în strãinãtate;
d) ucenicie organizatã la locul de muncã;
e) formare individualizatã;
f) alte forme de pregãtire convenite între angajator şi salariat.
ART. 194
(1) Angajatorii au obligaţia de a asigura participarea la programe de formare profesionalã pentru toţi salariaţii, dupã cum urmeazã:
a) cel puţin o datã la 2 ani, dacã au cel puţin 21 de salariaţi;
b) cel puţin o datã la 3 ani, dacã au sub 21 de salariaţi.
(2) Cheltuielile cu participarea la programele de formare profesionalã, asiguratã în condiţiile alin. (1), se suportã de cãtre angajatori.
ART. 195
(1) Angajatorul persoanã juridicã care are mai mult de 20 de salariaţi elaboreazã anual şi aplicã planuri de formare profesionalã, cu consultarea sindicatului sau, dupã caz, a reprezentanţilor salariaţilor.
(2) Planul de formare profesionalã elaborat conform prevederilor alin. (1) devine anexã la contractul colectiv de muncã încheiat la nivel de unitate.
(3) Salariaţii au dreptul sã fie informaţi cu privire la conţinutul planului de formare profesionalã.
ART. 196
(1) Participarea la formarea profesionalã poate avea loc la iniţiativa angajatorului sau la iniţiativa salariatului.
(2) Modalitatea concretã de formare profesionalã, drepturile şi obligaţiile pãrţilor, durata formãrii profesionale, precum şi orice alte aspecte legate de formarea profesionalã, inclusiv obligaţiile contractuale ale salariatului în raport cu angajatorul care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea profesionalã, se stabilesc prin acordul pãrţilor şi fac obiectul unor acte adiţionale la contractele individuale de muncã.
ART. 197
(1) În cazul în care participarea la cursurile sau stagiile de formare profesionalã este iniţiatã de angajator, toate cheltuielile ocazionate de aceastã participare sunt suportate de cãtre acesta.
(2) Pe perioada participãrii la cursurile sau stagiile de formare profesionalã conform alin. (1), salariatul va beneficia, pe toatã durata formãrii profesionale, de toate drepturile salariale deţinute.
(3) Pe perioada participãrii la cursurile sau stagiile de formare profesionalã conform alin. (1), salariatul beneficiazã de vechime la acel loc de muncã, aceastã perioadã fiind consideratã stagiu de cotizare în sistemul asigurãrilor sociale de stat."


Din pacate, degeaba avem lege, daca n-o respecta cine trebuie.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Concediul de studii. Allex27 Allex27 Buna ziua. Lucrez intr-un depozit alimentar iar in acelas timp urmez si cursurile unei facultati la Fr (primul an). Peste doua saptamani urmeaza sesiunea iar ... (vezi toată discuția)
Concediu de studii anipanga anipanga urmez cursurile unei scoli de tehnica sanitara as dori sa stiu daca pe perioada examenului de diploma am dreptul la concediu de studi (vezi toată discuția)
Tichete de masa pentru timp partial de lucru claudiabm claudiabm M-am angajat cu jumatate de norma pt ca inca mai sunt la scoala si lipsesc cateva ore pe zi de la serviciu. Asa a fost intelegerea. Am mai multe intrebari: 1. ... (vezi toată discuția)