avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1320 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... Ajutor de inmormantare
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

Ajutor de inmormantare

am a firma mica, cu 5 salariati. Moare un salariat. Nu am contract colectiv de munca. In CIM nu este specificat nimic referitor la ajutorul de inmormantare. Ma obliga legea sa acord ajutor de inmormantare familiei? Daca da, care lege. Sau in cazul mortii unei rude de gradul unu sau doi a salariatului, ma obliga legea la ajutor de inmormantare, si daca da, acesta se deduce din CAS? Va multumesc.
Cel mai recent răspuns: sallai , utilizator 18:14, 11 Decembrie 2011
Ajutorul de deces
Cuantumul acordat este cel stabilit anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat. Din acest punct de vedere, ajutorul de deces este un ajutor cu destinatie speciala, suportat din bugetul asigurarilor sociale de stat, si prin urmare un venit neimpozabil in temeiul art. 42 lit. a) din Codul fiscal.

Cuantumul ajutorului de deces nu poate fi mai mic decat valoarea salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011. Pentru anul 2011, cuantumul ajutorului de deces se stabileste, in cazul:

a) asiguratului sau pensionarului, la 2022 lei;
b) unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, la 1011 lei.

Dupa efectuarea platii ajutorului de deces veti inscrie pe versoul certificatului de deces original mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.

Ajutorul de inmormantare
Ajutorul de inmormantare va fi venit neimpozabil atat in cazul angajatului, cat si in cazul altor persoane, daca clauzele din contractele de munca sau prevederile din legi speciale prevad acordarea acestuia.

La nivelul angajatorului, sumele respective vor reprezenta cheltuieli sociale deductibile in limita unei sume stabilite prin aplicarea unei cote de pana la 2% asupra fondului de salarii realizat anual, astfel cum este prevazut in contractul de munca.
Ultima modificare: Duminică, 11 Decembrie 2011
Alexandru Munteanu, Avocat
1. - Ajutorul de inmormantare este prevazut in CCM aplicabil unitatii si se plateste in conditiile prevazute in acesta.
- Daca nu aveti un CCM in care sa fie prevazut ajutorul de inmormantare nu aveti obligatia de a-l plati.

2. - Ajutorul de deces este prevazut in Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice si se plateste fie de Casa de pensii fie de angajator.
- Daca il platiti in calitate de angajator, il deduceti din sumele virate la CAS.

3. Din Legea 263/2010:
Art. 127
(1) Ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.

(2) Acordarea ajutorului de deces nu este conditionata de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.

Art. 129
(1) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
b) institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
c) casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
...

4. Din Normele de aplicare a Legii 263/2010:
Art. 107
In sistemul public de pensii se acorda ajutor de deces, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.

Art. 108
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.

Art. 109
(1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.

(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.

Art. 110
In intelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
a) sotul/sotia;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial ori cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.

Art. 113
Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).

Art. 114
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.

(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.

Art. 117
(1) In cazul in care sumele cu titlu de contributie de asigurari sociale datorate lunar bugetului de asigurari sociale de stat sunt mai mici decat sumele cu titlu de ajutor de deces, pe care, potrivit legii, angajatorii le achita direct asiguratilor, platitorii depun la casele teritoriale de pensii sau la casele de pensii sectoriale, dupa caz, cerere pentru recuperarea din bugetul asigurarilor sociale de stat a diferentei respective, impreuna cu documentatia justificativa.

(2) Casele teritoriale de pensii sau casele de pensii sectoriale, dupa caz, pe raza carora se afla sediul platitorului, verifica documentatia si dispun plata sumelor datorate din bugetul asigurarilor sociale de stat.


Art. 118
Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.

Ultima modificare: Duminică, 11 Decembrie 2011
Valeriu TUDOR, Consultant resurse umane
multumesc pt. raspuns.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Acordare ajutor inmormantare tudoroprea04 tudoroprea04 Buna ziua! Reprezint un angajator roman, cu capital privat. Recent, a decedat un salariat care se afla in concediu medical. Deoarece parerile sunt impartite ... (vezi toată discuția)
Se acorda ajutor de inmormantare pentru tatal vitreg Anastasia12 Anastasia12 Buna ziua! Este legal sa se acorde ajutor de inmormantare pentru tatal vitreg al unui angajat? Angajatul ne-a prezentat certificatul de casatorie al ... (vezi toată discuția)
Deces tata lalea01 lalea01 Buna ziua, Va rog sa-mi spuneti daca pentru tatal meu care a decedat in data de 06.03.2017 mai primim pensia din luna martie. (vezi toată discuția)