Cu privire la procedura prevazuta de textul constitutional mentionat, Curtea Constitutionala a stabilit, pe calea interpretarii sistematice a Constitutiei, o serie de conditii si limite, atat dispozitivul, cat si considerentele deciziilor pronuntate fiind, in conformitate cu dispozitiile art.147 alin.(4) din Legea fundamentala, general obligatorii.
Astfel, prin Decizia nr.1.557 din 18 noiembrie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.40 din 19 ianuarie 2010, Curtea Constitutionala a statuat ca la aceasta modalitate simplificata de legiferare *trebuie sa se ajunga in extremis atunci cand adoptarea proiectului de lege in procedura obisnuita sau in procedura de urgenta nu mai este posibila ori atunci cand structura politica a Parlamentului nu permite adoptarea proiectului de lege in procedura uzuala sau de urgenta.* Prin aceeasi decizie, Curtea a mai statuat ca *angajarea raspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege urmareste ca acesta sa fie adoptat in conditii de maxima celeritate, continutul reglementarii vizand stabilirea unor masuri urgente intr-un domeniu de maxima importanta, iar aplicarea acestora trebuie sa fie imediata. [...] Prin urmare, chiar daca la prima vedere posibilitatea angajarii raspunderii nu este supusa niciunei conditii, oportunitatea si continutul initiativei ramanand teoretic la aprecierea exclusiva a Guvernului, acest lucru nu poate fi absolut, pentru ca exclusivitatea Guvernului este opozabila numai Parlamentului, si nu Curtii Constitutionale ca garant al suprematiei Legii fundamentale*.
Tot astfel, prin Decizia nr.1.431 din 3 noiembrie 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.758 din 12 noiembrie 2010, Curtea a subliniat ca *acceptarea ideii potrivit careia Guvernul isi poate angaja raspunderea asupra unui proiect de lege in mod discretionar, oricand si in orice conditii, ar echivala cu transformarea acestei autoritati in autoritate publica legiuitoare, concurenta cu Parlamentul in ceea ce priveste atributia de legiferare*.
In considerarea acestor ratiuni, Curtea Constitutionala a stabilit, pe cale jurisprudentiala (Decizia nr.1.655 din 28 decembrie 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.51 din 20 ianuarie 2011), criteriile a caror respectare este impusa de art.114 din Constitutie, respectiv:
*
•existenta unei urgente in adoptarea masurilor continute in legea asupra careia Guvernul si-a angajat raspunderea;
•necesitatea ca reglementarea in cauza sa fie adoptata cu maxima celeritate;
•importanta domeniului reglementat;
•aplicarea imediata a legii in cauza.*
~ final discuție ~