Va supun dezbaterii o noua tema din perspectiva rezolvarii amiabile a disputelor comunitare intre cetateni si institutiile statului prin procedura medierii.Intrebarea este urmatoarea.Ar fi posibila implementarea la nivelul institutiilor publice a unei practici curente de rezolvare prin mediere a problemelor semnalate de catateni prin petitii ,plangeri etc.?
Stiu ca intr-un mare oras din Ardeal s-a infiintat acum cativa ani un ,,Centru de mediere comunitar" gratie unui proiect comun initiat de o asociatie de mediatori, primarie si alte institutii.Entuziasm,surle si trambite.Implicit era si o ocazie foarte buna de promovare a medierii la nivelul comunitatii.Dar......asa cum se intamplata de multe ori cu proiectele care ar putea sprijini comunitatea in cel mai bun sens ,nici medierea comunitara n-a avut succesul scontat.De ce?Oare nu vor cetatenii sa se poata exprima,sa fie ascultati intr-un cadru adecvat in prezenta unui mediator?Nu vor sau nu pot institutiile sa delege un reprezentant abilitat sa negocieze o solutie cu reclamantul,cetatean contribuabil?Este mai simplu sa te prevalezi de conflict invocand tot felul de acte normative sau norme ale institutiei.Daca medierea este o activitate cu atatea beneficii, de ce oare nu ar fi promovata ca cea mai buna solutie in rezolvarea disputelor comunitare?Va rog sa va exprimati optiunea in ceea ce priveste medierea comunitara si daca putem face ceva in acest sens.
medierea inseamna si renuntare in anumite aspecte ale problemei (ca si cistigul in alte aspecte). intr-o institutie publica nu veti gasi niciodata un functionar care sa isi asume raspunderea si sa semneze o tranzactie/acord mediere care sa prevada anumite renuntari, esalonari, etc.
din aceasta cauza medierea nu are nici un viitor in relatiile cu institutiile publice. din experienta mea practica nu am gasit nici un caz in care sa am o tranzactie incheiata cu vreo autoritate publica, dimpotriva, prefera sa achite mai multi bani insa sa fie acoperiti de o sentinta judecatoreasca chiar daca este impotriva sa.
Cred ca unul dintre raspunsuri ar putea fi gasit in inertia care guverneaza institutiile de stat.
In primul rand trebuie alocat un buget pentru mediere si dupa cum bine stiti din acest gen de activitate nu ies comisioane. In al doilea rand, in cazul demarari unui asemenea proiect asociatia locala trebuie sa puna la "dispozitia" primariei mai multi mediatori care pot asigura serviciul in regim de permanenta si nu sporadic. In al treilea rand, daca tot avem atatia juristi angajati (care oricum nu se prezinta in instanta in toate spetele, preferand sa depuna intampinarea si sa ceara judecata in lipsa) de ce sa mai ne incurcam cu medierea? Este prea mult pentru primarie sa mai aprobe si lista de persoane delegate sa reprezinte primaria intr-o procedura de mediere vs cetateanul afectat in drepturi.
Pe de alta parte cetateanul nu este informat cu privire la avantajele si beneficiile medierii.
Cati cetateni credeti stiu ca in anumite conditii pot cere pana si restituirea onorariului mediatorului (ajutor public judiciar) ?
OUG NR.51/2008
Art. 20
In cazul in care persoana care indeplineste conditiile prevazute la art. 8 alin. (1) sau (2) face dovada ca, anterior inceperii procesului, a parcurs procedura de mediere a litigiului, beneficiaza si de restituirea sumei platite mediatorului cu titlu de onorariu. De acelasi drept beneficiaza si persoana care indeplineste conditiile prevazute la art. 8 alin. (1) sau (2), daca solicita medierea dupa inceperea procesului, dar inainte de prima zi de infatisare. Suma la a carei restituire partea are dreptul se stabileste de instanta, prin incheiere pronuntata potrivit art. 15.
Art. 8
(1) Beneficiaza de ajutor public judiciar in formele prevazute la art. 6 persoanele al caror venit mediu net lunar pe membru de familie, in ultimele doua luni anterioare formularii cererii, se situeaza sub nivelul de 500 lei. In acest caz, sumele care constituie ajutor public judiciar se avanseaza in intregime de catre stat.
(2) Daca venitul mediu net lunar pe membru de familie, in ultimele doua luni anterioare formularii cererii, se situeaza sub nivelul de 800 lei, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se avanseaza de catre stat in proportie de 50%.
(3) Ajutorul public judiciar se poate acorda si in alte situatii, proportional cu nevoile solicitantului, in cazul in care costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natura sa ii limiteze accesul efectiv la justitie, inclusiv din cauza diferentelor de cost al vietii dintre statul membru in care acesta isi are domiciliul sau resedinta obisnuita si cel din Romania.
......si daca mai imi vin idei pe subiect, o sa revin.
bine am inteles ce buna este medierea mai ales in plan individual ,dar totul se reduce la timp si bani -tranzactie este rapida dar nu am inteles care este pretul comparativ cu un notar sau cu timbrul judiciar cerut de tribunal. daca vreti sa aveti clienti trebuie sa dati si aprox diferentele de onorariu.
De clienti nu ne plangem stimata doamna....sau cel putin unii dintre noi :)
Referitor la doleanta dvs., nu este posibil ceea ce solicitati, deoarece:
- taxa de timbru este un procent de 3% din valoarea masei partajabile (cum putem ghici daca valorea este mica si taxa de timbru este de 1000 ron sau mare si taxa este de 30.000 ron?) la care se adauga onorariul avocatului (iarasi acesta depinde de la avocat la avocat, in functie de cate termene are, sau alte aspecte).
Durata: 1, 2 termene amiabil sau cativa ani prin parcurgerea fondului, apelului si recursului pentru ca partile raman in conflict
- taxa notariala (partaj amiabil): daca sunt imobile trebuie sa aveti impozitele platite la zi si cadastrul facut, dupa care va intreaba notarul in ce zona este constructia + teren si calculeza taxa in functie de grila zonei (ron/mp2) si asa iese taxa de achitat la care se mai adauga si o taxa notariala de timbru
Durata: cateva ore sau maxim cateva zile daca este vorba si de verificari pentru sarcini, interdictii, radieri ipoteci, etc)
- partaj amiabil: onorariu mediator care depinde de structura de preturi a fiecarui Birou de mediator.
Durata: 2 ore sedinta de mediere
Cu Acordul de mediere ajungeti tot in instanta urmand ca dupa investirea ei sa se dea o hotarare de expedient (mai simplu de inteles, nu aveti de parcurs termene) dar marele avantaj este ca la cererea dvs. vi se restituie integral taxa de timbru.
Din punct de vedere al costurilor si timpului alocat cred ca cel mai avantajos ar fi: instanta+mediere. Adica avocatul va face actiunea si meditorul Acordul de mediere.....chiar si in echipa costurile ies sub cele de la notar in anumite conditii.
multumesc pt rasp,asteptam un procent relativ fata de notar,dar am aflat ceva nou pt mine -oricum trebuie sa ajung la tribunal(am crezut ca raportul de mediere doar se inregistreaza) si oricum taxa o primesc inapoi daca la primul termen fac tranzactie intr-o procedura obisnuita.
Ce este medierea?
Iulian81
Eu tot nu inteleg ce este de fapt medirea aceasta??? De ce ar trebui sa mergem la un mediator cu o problema si nu la un avocat? Ce avantaje sunt si ce ... (vezi toată discuția)
Partaj
mariana74
Va rog frumos ...asi vrea sa stiu;-daca se face partaj prin tranzactie prin intermediul avocatiilor in afara de onorariu trebuie platit si taxa de timbru a ... (vezi toată discuția)