avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 607 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Expertize judiciare şi ... Procedura de efectuare a unei expertize tehnice ...
Discuție deschisă în Expertize judiciare şi extrajudiciare

Procedura de efectuare a unei expertize tehnice judiciare

In forum am intervenit in multe discutii legate de expertiza tehnica judiciara, de onorariul expertilor/ specialistilor tehnici judiciari, de costurile unei expertize tehnice judiciare (inclusiv cheltuieli de deplasare, cazare, diurna), de taxele si impozitele platite de catre expert/ specialist in urma efectuarii unei expertize intr-un dosar.
Anexez un material, spre dezbatere si completare, in ideea ca daca se va considera util, materialul poate fi trimis la ministerul justitiei.
Precizez ca in urma cu cca. 1 an, un material similar, care contine aproape 90 % din continutul acestui material l-am trimis prin posta la Biroul central pentru expertize tehnice judiciare, din cadrul MJ. Putine lucruri s-au rezolvat in aceasta perioada. Se asteapta probabil aplicarea noului cod de procedura civila.
Expertiza tehnica judiciara trebuie avuta in vedere, in prim plan, dupa parerea mea, pentru eficientizarea actului de justitie.
Trebuie sa mai precizez, ca in urma cu 10 luni am fost radiat, la cerere, de pe lista specialistilor tehnici judiciari, deoarece nu am fost dispus sa mai platesc amenzi judiciare in conditiile in care nu aveam timpul necesar sa depun la termen toate expertizele, in dosarele in care eram nominalizat, in toata tara.
La termenele de judecata aveam grija sa anunt de fiecare data, motivat, instanta, de ce nu pot sa depun expertiza tehnica dispusa.

PROCEDURA PRACTICA DE DESFASURARE A UNEI EXPERTIZE TEHNICE

1. Activitatile desfasurate in cadrul unei expertize tehnice in orice specialitate presupune:
-primirea prin posta de catre expert/ specialist a adresei de desemnare, de catre instanta/ parchet, in dosar, pentru nominalizare sa efectueze expertiza tehnica,
-analizarea dosarului cauzei, la sediul instantelor/ parchetelor si copiere la xerox documente din dosarul cauzei, necesare redactarii raportului de expertiza tehnica, la domiciliul expertului/ specialistului, unde acesta detine legislatia aplicabila, arhiva electronica si arhiva scrisa, respectiv aparatura de lucru necesara (calculator, imprimanta, camera foto digitala, xerox, fax, etc.),
-nota scrisa privind evaluarea provizorie a costurilor expertizei tehnice (onorariu provizoriu apreciat ca necesar de catre expert/ specialist, apreciere cheltuieli care urmeaza a fi efectuate pentru derularea expertizei - inclusiv deplasare, cazare, diurna, materiale consumabile pentru intocmire raport de expertiza, etc., taxe si impozite care urmeaza a fi platite de catre expert/ specialist, aplicate la venitul provizoriu al expertului/ specialistului, ca urmare a efectuarii expertizei tehnice in dosarul respectiv), care se depune la instanta/ parchet, cu numar de inregistrare, pentru a fi prezentata partilor implicate in dosar,
-costurile provizorii ale intocmirii raportului de expertiza tehnica se vor depune prin cec in contul Biroului local pentru expertize tehnice,
-documentarea expertului/ specialistului la domiciliul acestuia, asupra legislatiei in vigoare, aplicabile in dosar,
-formularea unor adrese de convocare parti in proces, la intalnirea cu expertul/ specialistul si pentru prezentarea altor documente (nominalizarea acestora) decat cele existente la dosarul cauzei,
-trimiterea prin posta cu confirmare de primire a adreselor de convocare, a partilor, respectiv prin fax/ e.mail cu solicitare de confirmare de primire, primire confirmare de la cei convocati,
-intalnirea/ intalnirile specialistului, cu partile implicate in proces (la aceeasi data sau la date diferite, dupa caz, dupa 7-10 zile, de la trimiterea adreselor de convocare), de regula la sediul paratului, din localitatea unde acesta isi are sediul principal si/ sau sediile secundare,
-de cele mai multe ori sunt necesare intalniri repetate, deoarece partile nu prezinta toate documentele solicitate prin adresele de convocare,
-studierea de catre expert/ specialist a tuturor documentelor aflate la dispozitie si redactarea raportului de expertiza tehnica, la domiciliul expertului/ specialistului,
-depunerea raportului de expertiza tehnica la instanta/ parchet, la sediul acestora (cu numar de inregistrare) sau trimiterea prin posta, cu adresa recomandata/ confirmare de primire, dupa caz,
-o data cu raportul de expertiza tehnica se depune si nota scrisa pentru evaluarea finala a costurilor expertizei tehnice (onorariu definitiv expert/ specialist, cheltuieli efectuate - inclusiv deplasare, cazare, diurna, materiale consumabile pentru intocmire raport de expertiza, etc., taxe si impozite platite de catre expert, aplicate la venitul expertului/ specialistului, ca urmare a efectuarii expertizei tehnice in dosarul respectiv),
-lamuriri suplimentare si eventuale completari, la raportul de expertiza tehnica (solicitate de catre partile in proces, instanta/ parchet), formularea acestor lamuriri in scris si depunerea la instanta/ parchet, cu numar de inregistrare,
-formularea unor adrese (de multe ori repetate) ale specialistului catre instante/ parchete, pentru ca acestea sa se pronunte asupra raportului de expertiza tehnica si sa transmita documentele necesare, la biroul local pentru expertize tehnice, in vederea intocmirii facturii de catre specialist, pentru incasarea onorariului definitiv si a cheltuielilor efectuate pe parcursul derularii activitatii de expertiza tehnica).
2. In conditiile susmentionate este utila stabilirea unei proceduri de catre Biroul central pentru expertize tehnice judiciare, pentru detalierea art. 15 din OG nr.2/ 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, care sa flexibilizeze activitatea, tinand cont de:
-capacitatea de lucru, lunara, a expertului/ specialistului, in ceea ce priveste timpul afectat efectuarii expertizei tehnice, in fiecare dosar,
-obligatia efectuarii expertizei tehnice, numai in judetul de domiciliu al expertului/ specialistului si respectiv, in afara judetului de domiciliu, numai in limita timpului disponibil, dupa aprecierea expertului/ specialistului,
-este/ nu este, obligatorie/ prioritara, efectuarea expertizei tehnice pe raza judetului de domiciliu al expertului/ specialistului,
-sporirea numarului expertilor/ specialistilor, pe specialitati (in prezent, de exemplu, in specialitatea protectia muncii, sunt activi 7 specialisti, din care 4 in Bucuresti),
-timpul necesar transmiterii prin posta a adreselor de convocare a partilor, la intalnirea cu expertul/ specialistul,
-expertul/ specialistul sa aiba posibilitatea sa aprecieze daca este utila sau nu intalnirea sa, fizica, cu partile implicate in proces sau este suficient, doar sa solicite si sa primeasca prin posta, completarea documentelor utile intocmirii raportului de expertiza tehnica,
-intalnirea fizica a expertului/ specialistului cu partile implicate in proces sa nu mai fie obligatorie, deoarece necesita deplasari suplimentare ale expertului/ specialistului, la sediul paratului, la sediile secundare (de multe ori in alte judete, decat sediul principal),
-ca alternativa de lucru, posibilitatea convocarii partilor in proces, la intalnirea cu expertul/ specialistul, la sediul/ domiciliul acestuia, nu la sediul paratului,
-posibilitatea ca dosarele existente la instante/ parchete sa fie xerocopiate si trimise expertului/ specialistului, prin posta, o data cu desemnarea acestuia sau la solicitarea expresa a acestuia, adresata instantei/ parchetului,
-stabilirea obligatorie de catre instante/ parchete, o data cu onorariul provizoriu al expertului/ specialistului si a avansului provizoriu, de cheltuieli pentru deplasarea, cazarea, diurna expertului/ specialistului, la solicitarea acestuia, in urma unei evaluari corecte, virarea de catre cei carora le-a dispus instanta/ parchetul, a onorariului provizoriu si a avansului de cheltuieli, in contul biroului local de expertize tehnice, din judetul de domiciliu al expertului/ specialistului, punerea avansului de cheltuieli, la dispozitia expertului/ specialistului, la data desemnarii/ acceptarii acestuia, pentru efectuarea expertizei tehnice,
-precizarea expresa, ca instanta/ parchetul trebuie sa transmita documentele prevazute de lege, la biroul local pentru expertize tehnice judiciare, din judetul de domiciliu al expertului, la data inregistrarii primirii raportului de expertiza tehnica, pentru ca expertul/ specialistul sa intre in posesia onorariului definitiv si dupa caz, a diferentei de avans de cheltuieli.
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 16:36, 31 Mai 2024
Daca pe viitor aveti nelamuriri legate de modul de plata, situatii de plata, etc. care nu au legatura directa cu partea tehnica a procedurii de efectuare a unei expertize tehnice judiciare este bine sa deschideti o discutie noua. Astfel pot avea acces mai multi utilizatori si dvs. puteti dispune de informatii din mai multe surse.
Expertul nu poate sa primeasca in mod legal, sume de bani, in contul onorariului sau, direct, nici de la partile in proces, nici de la altcineva.
Expertul intocmeste o factura fiscala pentru onorariul definitiv plus cheltuielile efectuate pentru realizarea expertizei (pentru care depune docuemente justificative, o data cu nota de evaluare a onorariului solicitat pentru activitatea depusa), aprobat de catre instanta de judecata dupa analizarea raportului, a eventualelor observatii la raport depuse de catre partile in proces, a raspunsurilor primite de la expert la observatiile partilor. Instanta consemneaza in incheierea de sedinta ca se poate face plata expertului, de catre Biroul local pentru expertize tehnice judiciare si trimite adresa scrisa acestuia, insotita de documentele prevazute de lege.
In factura, expertul trece intreaga suma, desi va primi prin ordin de plata in contul sau, suma diminuata cu 10 % comision retinut de catre MJ si 10 % impozit retinut la sursa.
In contabilitatea expertului se va trece intreaga suma din factura, la incasari si la cheltuieli se vor nominaliza cele 10 % retinute, pentru MJ. Acestea sunt cheltuieli deductibile fiscal. Expertul va plati ulterior diferenta de 6 % la impozit plus taxele pentru venitul net (se scad cheltuielile efectuate pentru realizarea expertizei si 10 % comision MJ).
Anual, biroul de expertize comunica fiscului sumele retinute ca inpozit la sursa, separat pe beneficiari de venit.
Expertul cand incheie situatia financiara anuala, mentioneaza la rubrica impozit retinut la sursa, sumele retinute deja, respectiv cei 10 % reprezentand impozit retinut la sursa.
Plata onorariului provizoriu stabilit de catre instanta se plateste de catre partea careia i s-a incredintat expertiza, nominalizata de catre instanta, inainte de inceperea expertizei, in contul Biroului local pentru expertize tehnice judiciare, deschis la CEC, cu mentionarea nr. de dosar si nume, prenume expert. Onorariul definitiv (plus cheltuielile) stabilit de catre instanta de judecata se plateste in maxim 5 zile de la sedinta publica in care s-a hotarat acest lucru, in aceleasi conditii ca onorariul provizoriu.
Pentru plata onorariului provizoriu, respectiv a onorariului definitiv, instanta va pune in vedere partilor sa depuna banii in maxim 5 zile de la sedinta publica si consemaneaza acest lucru in incheierea de sedinta.
Neachitarea integrala de catre parti a onorariului provizoriu, face ca expertul sa nu se apuce de expertiza, anantand in acest caz, in scris, instanta de judecata.
Neachitarea integrala a onorariului definitiv plus cheltuieli, face ca instanta sa nu dea pronuntarea in dosarul respectiv.
Daca una din parti a convenit cu avocatul sa ii dea bani pentru a face acesta toate platile (in numele partii respective in proces), atunci avocatul trebuie sa taie chitanta pentru onorariul sau si sa prezinte partiii respective chitante care sa ateste toate platile facute (pentru exact intreaga suma data de parti avocatului).
Originalele chitantelor se depun la dosarul cauzei si se aduna la cheltuieli de judecata, care de regula, in final, la solicitarea partii care a castigat procesul, se platesc (daca instanta hotareste in acest sens), de catre partea care a pierdut procesul.
Daca avocatul nu a procedat in acest fel, puteti sesiza baroul de avocati.
Practica judiciara nu este unitara pe intregul teritoriu al tarii?!?!. Curios, dar este o realitate.
Aceasta "regula" se aplica, probabil, si in plata onorariilor expertilor. Cel putin in judetul Brasov aceasta metodologie este putin schimbata. Plata onorariilor (provizoriu si definitiv) se face numai dupa ce depunerea raportului de expertiza la biroul de expertiza. In primele zile ale unei luni expertul depune la biroul de expertiza factura cu sumele depuse la CEC pentru expertizele efectuate si depuse. In factura se trece suma intreaga depusa cu titlu de onorarii si se precizeaza scaderea cotei de 10% pentru Ministerul Justitiei. De la 1 iulie 2012 s-a renuntat la retinerea de catre Tribunal (prin biroul de expertize) a cotei de 10% ce reprezenta anterior acestei date impozitul la sursa.
cioan a scris: " ...... Plata onorariilor (provizoriu si definitiv) se face numai dupa ce depunerea raportului de expertiza la biroul de expertiza. ........ De la 1 iulie 2012 s-a renuntat la retinerea de catre Tribunal (prin biroul de expertize) a cotei de 10% ce reprezenta anterior acestei date impozitul la sursa."
Poate fi vorba si de o practica neunitara. Nimic nu mai este de mirare.
Depunerea raportului de expertiza se face la organul cu atributii jurisdictionale care a incuviintat expertiza (instanta/ parchet, prin arhiva tribunalului/ judecatoriei/ curtii de apel/ parchetului, conform prevederilor art. 22 modificat prin Legea nr. 178/ 2009 de aprobare a OG nr. 2/ 2000).
Nu am cunostinta ca prin modificarea adusa Codului fiscal, tribunalul sa poata renunta la retinerea impozitului la sursa. In declaratia anuala de impunere, pentru 2012, depusa la fisc, rubrica impozit retinut la sursa a fost completata distinct de catre contrribuabil.
Exista o optiune a contribuabilului, daca doreste sau nu (nu am cunostinta daca optiunea a disaprut sau nu, din codul fiscal. La cate modificari ale codului fiscal se fac anual, cred ca nici cei care lucreaza zilnic cu codul fiscal, nu mai sunt siguri pe ce scrie efectiv in codul fiscal actualizat), sa i se retina 10 % impozit la sursa, urmand ca diferenta sa o plateasca cand se definitiveaza venitul anual, prin decizia de impunere finala.
Stiu ca s-a renuntat prin codul fiscal la trimiterea de catre Biroul local pentru expertize tehnice judiciare, a notei catre expert, cu total impozit retinut la sursa pe anul 2012, existand obligatia tribunalului de a completa o declaratie catre fisc, in care mentioneaza sumele retinute ca impozit la sursa pentru fiecare expert/ specialist tehnic judiciar.
gigipopa a scris:


Poate fi vorba si de o practica neunitara. Nimic nu mai este de mirare.

Aveti perfecta dreptate.


Depunerea raportului de expertiza se face la organul cu atributii jurisdictionale care a incuviintat expertiza (instanta/ parchet, prin arhiva tribunalului/ judecatoriei/ curtii de apel/ parchetului, conform prevederilor art. 22 modificat prin Legea nr. 178/ 2009 de aprobare a OG nr. 2/ 2000).

Este dela sine de inteles ca depunerea raportului de expertiza se face la organul cu atributii jurisdictionale care a incuviintat expertiza (instanta/ parchet, prin arhiva tribunalului/ judecatoriei/ curtii de apel/ parchetului, La noi rapoartele de expertiza se depun la biroul de expertiza, se inregistreaza in evidenta computerizata, se avizeaza raportul de expertiza si decontul de cheltuieli. Odata pe zi rapoartele de expertiza, cererile depusw de catre experti, adresele cu expertii recomandati, etc. se depun de catre seful biroului de expertize la registratura de unde se distribuie destinatarilor. Expertul nu trebuie sa stea la coada la registratura pentru a depune chiar si cea mai simpla cerere de amanare (la Brasov la registratura si nu numai cozile sunt mari ceea ce inseamna o pierdere insemnata de timp)


Nu am cunostinta ca prin modificarea adusa Codului fiscal, tribunalul sa poata renunta la retinerea impozitului la sursa. In declaratia anuala de impunere, pentru 2012, depusa la fisc, rubrica impozit retinut la sursa a fost completata distinct de catre contrribuabil.

Nu cunosc nicio argumentare de la o persoana autorizata in aceasta problema, dar de la 1 iulie 2012 ni s-a cerut sa emitem factura faria cei 10% impozit reyinut la sursa.


Exista o optiune a contribuabilului, daca doreste sau nu ....., sa i se retina 10 % impozit la sursa, urmand ca diferenta sa o plateasca cand se definitiveaza venitul anual, prin decizia de impunere finala

Exista in Codul fiscal optiunea ca impozitul retinut la sursa sa fie de 10% sau 16%. Era obligatoriu ca la sursa sa se retina un impozit de cel putin 10%.. La noi, anulandu-se retinerea impozitului la sursa nu nr mai intereseaza acest aspect.


Stiu ca s-a renuntat prin codul fiscal la trimiterea de catre Biroul local pentru expertize tehnice judiciare, a notei catre expert, cu total impozit retinut la sursa pe anul 2012, existand obligatia tribunalului de a completa o declaratie catre fisc, in care mentioneaza sumele retinute ca impozit la sursa pentru fiecare expert/ specialist tehnic judiciar.

In primul trimestru al fiecarui an primeam un inscris numit \"ADEVERINTA\" care cuprindea pentru fiecare luna a anului precedent suma incasata si impozitul retinut si varsat. Aceasta adeverinta o primea fiecare expert prin biroul de expertiza si se atasa la declaratia 200 privind venitul realizat in anul de raportare. Incepand cu anul 2013 nu se mai elibereaza aceste adeverinte.


Ultima modificare: Luni, 22 Iulie 2013
Ioan Ciobanu, Expert judiciar
Interesanta discutie ,dar a ramas la nivel de disctie ...
... din cei 10% colectati de la atatia experti judiciari au fost folositi si la plata salariilor judecatorilor,s-au platit membrii comisiei carea a organizat interviul de acordare a titlului de expert judiciar, dar nu s-a schitat macar un gest pentru pregatire profesionala a expertilor judiciari. De 20 de ani de cand acreditiat ca expert judiciar nu am primit nici un document in vederea pregatirii si perfectionarii prfesionale. Doamna director general al directiei de servicii conexe din cadrul Ministerului de Justitie nici macar nu raspunde la telefon ,dar sa mai raspunda la invitatia scrisa a unei asociatii profesionale de experti judiciari pentru dialog constructiv, pentru a ajuta in mod cert justitia romana. Desi i s-a recomnadat in scris de catre institutii ale statului acest lucru.

Alte discuții în legătură

Taxe expertize florescu58 florescu58 Doresc sa aflu , daca taxele pentru expertize ( contabila , auto , imobiliara , valoarea unui teren ) in cazul partajului sunt fixe sau difera in functie de ... (vezi toată discuția)
O analizã din perspectiva practicienilor a noilor reglementãri privind expertizele judiciare. ASOCIATIA PROFESIONALA A EXPERTILOR JUDICIARI CAB ASOCIATIA PROFESIONALA A EXPERTILOR JUDICIARI CAB [b]Mica reformă in materie civilă.[/b] Modificări in privinţa modului de administrarea probei cu expertiza judiciară. [b]O analiză din perspectiva ... (vezi toată discuția)
Ce documente prezinta expertul? OvidiuDanut OvidiuDanut Va salut! Am studiat Ordonanta 2 / 2000 dar nu am gasit nimic in sensul acesta. Un expert desemnat de instanta pentru efectuarea unei expertize judiciare, ... (vezi toată discuția)