Eu nu sint platitor de TVA, dar iti pot spune ce fac eu:
1. Bonurile de benzina : trec "plata OMV/PETROM" sau de unde te aprovizionezi, si suma la plati - eu am grija sa nu depasesc totusi un plin pe luna (eu sint traducator, se presupune ca nu ma "plimb" cu masina toata ziua, desi sint zile cind pot fi doar pe drumuri.
2. Daca ai contract de comodat si pe o camera, poti sa scazi si cheltuieli de intretinere + lumina + gaze (am centrala): inspectorul mi-a spus ca pot sa scad 1/3 din facturi, avind in vedere ca imi desfasor activitatea intr-un apartament de 3 camere, din care o camera este "sediul" meu.
4. Poti emite factura si fara contract. Scrii "Servicii de ..." ce faci tu.
5.Factura pe mail este valabila. Eu asa lucrez cu citiva clienti, fac factura in mod obisbuit, o scanez si o trimit pe mail, urmind ca atunci cind ne intilnim sa le dau originalul, numai ca nu ne intilnim. Am platit facturi primite pe mail, eliberate electronic, si nu am avut probleme la controlul celor de la finante.
6. Cind iei extrasul de cont de la banca (eu il iau o data pe luna, la inceputul lunii), vezi incasarile/platile pe care le faci prin banca. Data o ai pe extras, scrii "Incasare firma X" si suma respectiva la incasari, apoi ai si comisionul bancii, scrii "Comision banca" si suma la plati. Vezi ca la sfirsitul lunii iti da si vreo dobinda (mica, mica ...) dar o treci si pe aia "Dobinda banca" si suma la incasari.
7. La achizitie, treci "Plata xxx", xxx fiind firma de unde ai achizitionat produsul respectiv, nr. bon si data, suma pe plati.
8. Dupa cum am spus, la TVA nu ma pricep, dar Ghola are perfecta dreptate, mai bine vorbesti cu un contabil, cu TVA-ul e incurcata rau si cei de la finante de abia asteapta sa dea amenzi in dreapta si in stinga.
9. Daca mai e ceva ce vrei sa stii sau am raspuns eu prea putin, mai posteaza o intrebare.
Bafta!!!
Platitorii de tva trec in registrul de incasari si plati sumele fara tva. La stabilirea tva-ului trebuie sa stiti bine datele cand se depun declaratiile si cand trebuie platit! Adica depuneti declaratii trimestrial-daca suma de afaceri este sub 100.000 euro, datele sunt pt trim 1-25 aprilie, trim 2- 25 iulie, trim 3-25 octombrie, trim 4- 25 ianuarie.
Totusi daca nu aveti notiuni elementare de contabilitate este bine sa apelati la cineva, macar o perioada...